Viral Friday Week 28/2008

11 juli 2008, 05:26

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Drunk Referee


De Wit-Russische toparbiter Sergei Sjmolik is gewend aan blazen op een fluitje. Maar na het voetbalduel in de hoogste afdeling tussen Vitebsk en Novopolzk (1-1) kreeg hij in de catacomben een pijpje van een alcoholtester onder zijn neus. Bij Sjmolik, in eigen land nog scheidsrechter van het jaar in 2005, werd een promillage van liefst 2,6 vastgesteld. Hij moet zich komende week bij de scheidsrechterscommissie verantwoorden voor zijn unieke staat van dronkenschap.

De FIFA-arbiter kon zijn zwaar benevelde toestand tijdens de aardige wedstrijd lang redelijk verborgen houden. Hij floot niet slechter dan anders en beide teams hadden amper op- of aanmerkingen. In slechts 3 dagen tijd werd de video 1 miljoen keer bekeken. (Bron: Nu.nl)

Google Lively


Afgelopen woensdag introduceerde haar nieuwe, online 3D-dienst gelanceerd getiteld Google Lively. In Google Lively kunnen deelnemers hun eigen kamers inrichten met meubels, decoraties en zelfs muziek, een eigen avatar creëren en kunnen ze alles vervolgens embedden in blogs of websites. Voor de ontwikkeling van de software werkte Google samen met de Arizona State University. De video met een impressie van het nieuwe product is de afgelopen 3 dagen meer dan een half miljoen keer bekeken. (Bron: Techzine, Nu.nl)

Berfishocca


Berocca is een multivitaminen tablet van het Duitse farmaceutische bedrijf Bayer AG. Ter promotie van het product liet het bedrijf de viral video ‘Berfishocca‘ ontwikkelen, die sinds begin juli meer dan één miljoen keer bekeken is. (Bron: Grant Sidwell)

Human Mirror


Sinds 2001 organiseert een groep acteurs en komedianten onder de naam Improv Everywhere geregeld in New York ‘ludieke misies‘, waarbij men de stad als podium voor hun acties gebruikt. Na de succesvolle acties Frozen Grand Central en Food Court Musical heeft het Improv Everywhere gezelschap een nieuwe ludieke actie bedacht: Human Mirror.

Freestyle Horse


Ter promotie van Nike Basketball lanceerde het Amerikaanse sportmerk de viral video “Freestyle Horse”. Het leverde Nike de nodige kritiek op, vanwege gebrek aan originaliteit en kopieer gedrag. Het spotje is volgens diverse blogs een regelrechte ripoff van een oude DC viral. En ook Can’s Professional (deel 1, 2 en 3), Ray-Ban, Max Havelaar en Coors Light zijn soortgelijke video’s. Ondanks de verwijten is de video op YouTube en Break zo’n 350.000 keer bekeken. (Bron: Heaven.fr, Reclamewereld.blog.nl)

Stars & Stripes Forever!


Afgelopen vrijdag vierde Amerika The 4th of July. Independence Day. Overal in de VS wordt dan barbeques gehouden, vuurwerk afgestoken, openlucht concerten georganiseerd om de verjaardag van de onafhankelijkheid te vieren. Naast het Amerikaanse volkslied zijn ook diverse marsliederen uit de vorige eeuw populair. ‘The Stars and Stripes for Ever’, in 1897 geschreven door John Philip Sousa, is een mars die zich heeft weten te handhaven en nu nog steeds bij het grote publiek overbekend is. Vooral binnen de voetbalstadions is het een grote hit.

Ter gelegenheid van Independence Day plaatsen meer dan 400 blogs de muppet variant op hun weblog. Sinds 27 juni is het muppet filmpje 326.294 keer bekeken op YouTube. (Bron: Itio)

Jedi Gym


VanRoble creëerde de vermakelijke mockumentary “Jedi Gym” voor de Atom’s Star Wars Fan Movie Challenge. In de korte film vertelt de voormalig sterren scherm-trainer en Star Wars fanatiekeling Jeremy Flynn over zijn recent geopende “Jedi Gym”, een fitness center in Torrance (Californië), waar karakters uit de Star Wars film series kunnen mediteren, fitnessen en hun leven verbeteren. Flynn beklaagt zich over de instelling van zijn studenten, todat Darth Vader zijn gym komt binnenlopen … (Bron: The Sly Oyster)

The Dark Night: Leave A Big Mark

The Dark Night: Leave A Big Mark

Volgende week vrijdag 18 juli gaat de nieuwste Batmanfilm: The Dark Night in première! De nieuwe Batmanfilm is zo populair dat er al extra voorstellingen zijn ingelast in de vroege ochtenduren tijdens de première. De 14-delige viral marketing actie is ten einde. Fans die trouw de virale campagne sinds mei 2007 hebben gevolgd, werden afgelopen week flink verrast met een link naar een pagina waar men kaartjes kon printen voor de voorpremière op 15 juli in 24 Amerikaanse steden, die inmiddels allemaal uitverkocht zijn.

Faceless People


Automerk Lotus is een grote marketingcampagne aan het opzetten voor de komende Lotus Eagle. Sinds kort zijn er op grote evenementen (Wimbledon, Elton John concert) in Groot-Brittannië mensen te zien die geen gezicht hebben. Dit leidde tot de nodige speculaties en theorieën: een campagne van beroemdheden tegen paparazzi? CCTV, Scientology protesteerders? of kunstzinnige artiesten? En veel media-aandacht: The Faceless phenomenon (ABC News), ‘Faceless aliens spotted in the crowd at Wimbledon (The Daily Mail) en Faceless People hit London (Metro UK).

De guerrilla maakt deel uit van de campagne “FacelessPeople.com“. Momenteel is er nog bitter weinig nieuws bekend, het wachten is op meer informatie over 11 dagen. (Bron: Autodistrict.net, Nick Burcher)

Heineken: Suicide


Twee opmerkelijke spotjes “Heineken: Suicide” en “Heineken: Blowjob“, die doen vermoeden dat bierbrouwer Heineken de afzender is, zorgen voor de nodige buzz, zowel nationaal (VKmag, Jaggle, Biertijd) als internationaal (Adfreak, Ad Cult, ETTF) . De commercials met tagline “Fuck it” blijken ‘fake ads’, gemaakt door studenten van de Hallo Academie.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!