Viral Friday Week 29/2008

18 juli 2008, 03:35

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Radiohead: House of Cards

Radiohead: House of Cards
De Britse popband Radiohead, nooit wars van experimenten, heeft haar nieuwe videoclip “House of Cards” van het album “In Rainbows” opgenomen zonder gebruik te maken van camera’s of conventionele belichting, maar met behulp van de geavanceerde technologieën Geometric Informatics en Velodyne Lidar. Via Google Code kunnen de liefhebbers de video zelf remixen, toevoegen aan iGoogle, de data downloaden of de making of video bekijken.

De clip, geregiseerd door James Frost, is op YouTube inmiddels meer dan één miljoen keer bekeken en online is een discussie gaande tussen believers en non-believers. (Bron: De Standaard, ZDnet)

Will It Blend? iPhone 3G


Will It Blend is de geniale viral marketing campagne van het Amerikaanse Blendtec, maker van o.a. blenders, bestaande uit een serie informercials van 30 seconden tot zo’n 2 minuten. CEO Tom Dickson laat de kracht zien van zijn product door o.a. een iPhone, iPod, Chuck Norris en Bic Lighters in de blender te stoppen en vakkundig in mootjes te hakken. Ook Tom wist vorige week de gewilde iPhone 3G te scoren. Zijn oude iPhone stopte hij in de blender …

Converse: My Drive Thru


Converse bestaat 100 jaar! De maker van de bekende All Stars heeft zijn ‘coole’ imago in al die jaren nooit verloren. Ter ere van de honderdste verjaardag van de schoen schakelde de sneaker fabrikant N.E.R.D, Julian Casablancas (leadzanger) van The Strokes en Santogold in om een exclusieve single te produceren, die gratis te downloaden is via Converse.com of te bekijken via YouTube (± 500.000 views). De track heeft ‘My Drive Thru’. Lees voor meer informatie het achtergrondartikel in Adweek.

Eerder deze maand lanceerde Converse diverse virale campagnes op Thisistheindexpage, met (onmogelijke) links naar 25 microsites met humoristische, mooie, creatieve of gedurfde content. Bekijk o.a. Kissing with Ross, i cant believe this domain wasnt already taken, you should do it now, chucks in soda (of chucks in soda for a week), converse spelling bee, were the ones we have been waiting for, is everything going to be okay of out of your league girl. (Bron: Young Marketing, Elsevier)

Western Spaghetti


Director en animator Adam Pesapane, simpelweg bekend als PES, creëert van alledaagse objecten visueel zeer creatieve commercials en korte films in stop-motion. Voor zijn korte film “Roof Sex” uit 2002 won hij de Best First Film award op het Annecy International Animated Film Festival. Zijn nieuwste video “Western Spaghetti” wordt, met 5 sterren (op basis van 1161 stemmen), op YouTube zeer hoog gewaardeerd. Het stop-motion filmpje is inmiddels zo’n 280.000 keer bekeken en door ruim 400 blogs gelinkt. (Bron: Wikipedia)

Time for Some Campaignin’


JibJab, in 1999 gecreëerd door de broers Gregg en Evan Spiridellis, is beroemd om hun komische politieke internetvideo’s. Een aantal klassiekers van hun hand zijn o.a. Bush/Kerry: This Land, Good to be in DC en Second Term. De internetvideo producent en video share site uit Santa Monica heeft weer een nieuwe hilarische politieke video uitgebracht, getiteld Time for Some Campaignin’. De animatie karakters van John McCain, George Bush, Hillary Clinton, Monica Lewinsky en Barack Obama heeft JibJab er allemaal voor je ingestopt!

Spike Wars: Golf with Darth Vader


Mother New York creëerde voor Spike TV een viertal spotjes (Boba Fett, Darth Vader, Park Wicket Ewok en Office Tuscan Raiders) ter promotie van haar Starwars kanaal op Spike TV. Het spotje met de golfende Darth Vader is op diverse videosharingsdiensten (YouTube, Spike TV, MetaCafe, Dailymotion) ruim 200.000 keer bekeken.

Google SMS


Begin 2008 maakte de komedie groep The Vacationeers uit Los Angeles een hilarische video, omtrent de Street View feature van Google Maps. De video is onderdeel van de vijfdelige serie “The Googling“. Afgelopen weken verschenen ook Google Sky, Google My Maps en Google SMS. Binnenkort te verwachten: Google Mobile.

Häagen-Dazs: Where My Bees At?


Reclamebureau Goodby, Silverstein & Partner uit San Francisco en Psyop, Los Angeles creëerden voor het Amerikaanse ijsmerk Häagen-Dazs de campagne ‘Help the Honey Bees‘, om aandacht te vragen voor de uitstervende honingbijen. Na de animatievideo Death of the Honeybee gaat het ijsmerk deze keer op de muzikale toer met de Bee-Boy dance crew.

It’s Called epMotion


Steeds meer fabrikanten van laboratorium apparatuur maken promotie voor hun producten door middel van virale video’s. Na Bio-Rad promoot ook biotechnology bedrijf Eppendorf haar producten met een hippe muziekvideo, getiteld “It’s Called epMotion“. Een boyband en vrouwelijke laboratorium medewerkster zijn te zien in de video van het catchy nummer, beschikbaar als mp3 of mobiele ringtone, ter promotie van het epMotion systeem. Tevens te vinden op de actiesite: wallpapers, making of gallery en songteksten. (Bron: Wired)

Land Rover: Zara Phillips


Zara Anne Elizabeth Phillips, de dochter van Prinses Anne en Mark Phillips, is wereldkampioene Eventing. De 27-jarige kleindochter van de Britse koningin (12e in lijn voor de troonopvolging) is te zien met haar paard Toytown in de viral video van Land Rover ter promotie het evenement British Eventing. Het filmpje, gemaakt door Wunderman en RKCR/Y&R, krijgt ruime aandacht van de Britse media, o.a. The Guardian, Scotsman, The Telegraph en Metro UK. Zie ook Land Rover: England’s Real Passion. (Bron: Reclamewereld)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!