Viral Friday Week 30/2010
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
StarCraft II – Ghosts of the Past
Na seven jaar in development te zijn geweest werd deze week StarCraft II gereleased. De game, gemaakt door Blizzard Entertainment, werd voorafgegaan door enkele indrukwekkende trailers waarvan bovenstaande de meest recente is. De video, onderdeel van Blizzards Join the Dominion! promotie, werd vorige week op YouTube gezet en is sindsdien meer dan 4 miljoen keer bekeken. En dat begrijpen wij best gezien de prachtige animaties in de trailer, ook als je geen games (of StarCraft) fan bent is het een fantastische video.
Newport (Ymerodraeth State of Mind)
Regisseur Morgan-Jane “MJ” Delany heeft een spoof geproduceerd van Empire State of Mind vol met de culturele clichés over de stad Newport uit Wales. Verwacht dus in plaats van beroemde NY trekpleisters dat het gaat over patat, kaas en curry die je gloednieuw laten voelen na het wegspoelen met een speciaal biertje. Het nummer is zelfs gedraaid op BBC Radio 1 en haalde op YouTube bijna 200.000 hits in twee dagen. De video staat nu bijna twee weken live en is al bijna bij de 2 miljoen.
Guy Walks Across America
De jongens van Conscious Minds waren bezig met video en stop-motion en het leek ze leuk dit te doen terwijl ze Amerika doorkruisten. Geld is handig bij dit soort projecten dus gingen ze naar Levi’s die enthousiast (en financieel) reageerde en de wandelende jongen aankleedde. Behalve de video zelf is er ook behind the scenes materiaal te zien en de route staat op Google Maps. Dit is niet de eerste video van Conscious Minds voor Levi’s maar waarschijnlijk wel de eerste die zoveel aandacht krijgt: 1.436.902 views in 10 dagen.
Jane Austen’s Fight Club
Wat krijg je als je David Fincher’s legendarische ‘Fight Club‘ in de klassieke tijd van Jane Austen laat afspelen. Precies: Jane Austen’s Fight Club. Dit keer geen Edward Norton en Brad Pitt, maar Lizzie Bennett en Emma. Maar de regels blijven bestaan: “The first rule of Fight Club is, one never mentions Fight Club” De video, door Relatively Badarse Productions, werd een week geleden op YouTube geplaatst en heeft inmiddels al meer dan 700.000 views op YouTube.
Subaru Get More G’s
Subaru heeft zijn nieuwste campagne gelanceerd om de nieuwe 2011 Subaru Impreza WRX en STI te promoten: Get More Gs. Het tv spotje laat Subaru’s erkende BMX coureur en Subaru Rally Team USA coureur Dave Mirra zien, die wat onwetende burgers meeneemt op een testritje. Want met een 2.5-liter 265-horsepower SUBARU BOXER motor, een bredere neus en spoorbreedte achter, een stijver subframe en een quad uitlaat ben je er vrijwel altijd zeker van je bijrijder de schrik van zijn leven te bezorgen, met andere woorden een succesvolle formule voor Viral Friday!