Viral Friday Week 34/2007

23 augustus 2007, 22:04

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Nike: Rooney vs Dirty Sanchez

Begin mei presenteerde Nike in het Olympisch Stadion haar allernieuwste voetbalschoen aan de vaderlandse sportpers: de T90 Laser. Ter promotie van de schoen is Nike bezig met een ‘Put it where you want it tour’ met Manchester United speler Wayne Rooney, vorig seizoen goed voor 14 goals. Vorige maand ging de spits zijn Nike Total90 Laser voetbalschoenen testen in Oregon, in de Verenigde Staten. Dat deed hij met de nodige precisie! Inmiddels is sterspeler van Manchester United teruggekeerd naar Engeland, naar zijn “Rooney Manor”.

Onlangs kreeg hij een bezoekje van drie mannen uit Wales en een gek uit Londen, oftewel Dirty Sanchez. Dirty Sanchez is het Engelse antwoord op Jackass en de mannen zijn momenteel op zoek naar de meest accurate voetbalspeler die er op het veld rondloopt. Met Rooney’s nieuwste kicks zullen ze zijn precisie nog lang heugen en … voelen. (Bron: MTV, Standaard.be, Biertijd)

Sixt: Verdammt ich hab nix

Schlagerzanger Matthias Reim (49) is vooral bekend van de grote hit “Verdammt, Ich Lieb’ Dich” uit 1990, waarmee hij in verschillende landen (waaronder Duitsland, België en Nederland) een nummer 1 hit haalde. Van de single werden wereldwijd meer dan 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Alles ging Matthias voor de wind, totdat zijn toenmalige manager via een constructie van tientallen BV’s bankroet ging en Matthias achterliet met een schuld van 15 miljoen euro. Inmiddels zijn alle schulden afbetaald en verdient Matthias weer lekker bij met een iets aangepaste versie van zijn hitsingle uit 1990 “Verdammt ich hab nix” voor autoverhuurbedrijf Sixt. (Bron: Retecool, Wikipedia)

Conservatives: Vote for Change

De Conservative Party is de tweede partij in het Verenigd Koninkrijk. Sinds Tony Blair (Labour) in 1997 de parlementsverkiezingen won en tevens de achtereenvolgende twee termijnen, is Labour al tien jaar lang aan de macht in het Verenigd Koninkrijk. De Conservatieve Partij is de grootste partij in de oppositie. De laatste tijd is er binnen de tweede partij van Engeland nogal wat kritiek ontstaan op de afgelopen advertentie en PR campagnes.

Het Londense viral marketingbureau Asabailey creëerde voor de Conservative Party de campagne Vote for Change, die Labour in de virale spotjes “She’s off her box” en “Happy Slapping Thugs Rule the UK” hard aanvalt. Middels een online viral en TV campagne wil het een debat teweegbrengen tussen consumenten en de media in de Midlands en het noorden van Engeland. De nieuwste campagne zorgt voor nogal consternatie binnen de Conservative Party meldt Marketingweek, mede door de Youtube naam SexyBritain, het geweld in de video’s en de tagline “Vote for change”, dat al eens eerder (2004) in de Amerikaanse verkiezingen is gebruikt. Het centrale kantoor van de Conservative Party is erg verrast door de campagne en denkt dat het ’t werk is van rebel MPs. (Bron: PostPolitical, John Innit, Marketingweek, Wikipedia)

Internet Commenter Business Meeting

Wat gebeurt er als mensen die reageren op internetberichten (op Geenstijl) zich in het echt zo gaan gedragen in vergaderingen? FIRST!, Photoshopped!, Ripoff!, n00b!, Powned!, Simpsons did it! Erg herkenbare en hilarische office viral, die te vinden is op CollegeHumor.com. (Bron: Schriklog)

Land Rover: England’s Real Passion

Wunderman creëerde voor het Britse automerk Land Rover de mini-site England’s Real Passion, inclusief viral video. Land Rover, official sponsor van < a href="http://www.england-rugby.com" title="England Rugby" target="_blank">England Rugby, steunt hiermee het Engelse rugby team in haar jacht om de belangrijkste prijs in het rugby te bemachtigen. De viral wordt o.a. geseed op sportsites, YouTube, Kontraband en Google Video. (Bron: Wunderman, Telegraph)

Philips: Robot Skin

Electronicaconcern Philips is dol op samenwerken. Een aantal jaar geleden kwam Philips in samenwerking met Douwe Egberts met de Senseo. Deze best geslaagde marketingtruc in jaren werd een groot succes en zo zetten veel mensen nu een kopje Senseo in plaats van een ouderwetse pot koffie. Philips brengt nu in samenwerking met Nivea for men een nieuw scheersysteem op de markt: Moisturizing Shaving System.

DDB London ontwikkelde de campagne Robot Skin, incl. een serie prachtige Sci Fi noir films ter promotie van het scheersysteem. (Bron: Hubpages, Gadgetgarden, Duncans TV)

5.000 Web Apps in 333 seconden

SimpleSpark, een uitgebreide catalogus van Web 2.0 applicaties, is afgelopen week de 5.000 Web Apps gepasseerd. Om dit heugelijke feit te vieren creëerde de makers van de site een video van 333 seconden, waarin alle logo’s van de eerste 5.000 Web 2.0 applicaties te zien zijn. Diverse Web 2.0 blogs plaatsten de virale video op hun blog, waaronder ook het populaire Read/Write Web.

Diesel: Fuel for Life

Modemerk Diesel startte afgelopen week met een geheimzinnige campagne, getiteld “Society Against Legalization“. Door middel van drie virale teaser video’s, gemaakt door Ogilvy PR, en tien propaganda-achtige posters werden mensen opgeroepen om zich aan te sluiten bij het initiatief en de boodschap (‘stop legalisation’) te verspreiden. Een erg complexe manier om te vertellen dat Diesel binnenkort met een eau de toilet genaamd ‘Fuel For Life’ komt.

Twee virale video’s uit Diesel’s campagne zijn sterk geïnspireerd op user generated virals van een tijdje geleden, namelijk Phil Hansen’s Influences van begin februari die zo’n 1,5 miljoen keer bekeken is op Youtube. En de veelbekeken video (4 miljoen keer) van Matt McAllister, die in 2006 het wereldrecord T-shirts dragen op zijn naam bracht. (Bron: Young Marketing, Reclamewereld)

MTN Post-It Man

Het Zuid-Afrikaanse telefoniebedrijf MTN had 1.000.000 Post-it’s, 96.314 digitale foto’s die 2.5 terrabye aan ruimte innemen, 4.9 kilometer 35mm film, 3 weken lang editen en 83 uur werken in een computerprogramma nodig om bovenstaande commercial te maken van 60 seconden.
(Bron: Pink Bullets)

Ford Fiesta: Doe me zweten

Doe me Zweten
Ter promotie van de Ford Fiesta Cool met airco, heeft Ford België een campagne gelanceerd gericht op de jonge, internet savvy vrouw die zich graag laten verwennen en verzorgen. Via een online game, ontwikkeld door Ogilvy en The Parking Lot worden ze uitgedaagd de stoere Zweedse bink Kalle Hötson in zijn sauna zo hard te laten zweten dat hij wil afkoelen in de Fiesta Cool. (Bron: Marketingfacts)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!