Viral Friday Week 34/2009

21 augustus 2009, 09:10

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Stanislav Hyves Campagne


Een week na het verschijnen van de ‘Veilig Internet‘ campagne van het ministerie van Justitie op Hyves is de campagne offline gehaald. Omdat de doelgroep bereikt is. Volgens het ministerie werd het filmpje ruim 7 miljoen keer doorgestuurd en door zeker drie miljoen mensen bekeken. Een bijzonder goed resultaat in zo’n korte periode! De campagne werd bedacht door Kong en de technische realisatie werd gedaan door Refunk. De campagne (hierboven een voorbeeld van YouTube) veroorzaakte een flinke discussie rond het privacy issue. Alle details daarover in deze wrap-up.

Do You Wanna Date My Avatar


The Guild is een ‘sitcom webserie’ over een groep online gamers, ‘The Knights of Good’. Iedere aflevering duurt 3 tot 7 minuten en de eerste werd op 27 juli 2007 gepost. De afleveringen worden gesponsord door Microsoft en zijn in HD te downloaden op Xbox Live, de Zune Marketplace en op MSN Video. Op 17 augustus presenteerde The Guild hun muziek video ‘Do You Wanna Date My Avatar’. Sinds dien werd de video maar liefst 1,6 miljoen keer bekeken. Meer informatie over The Guild is te vinden op hun MySpace, Facebook, Twitter en YouTube account.

COW Taster 001


COW Taster 001 is een vrij schokkende video met beelden van meiden die in een auto-ongeluk terechtkomen. Het Britse Transport Research, Consultancy & Testing heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd over o.a. gebruik van mobiele telefoon in het verkeer wat reactietijden enorm verhogen en zodanig erg gevaarlijk is in het verkeer. Het filmpje gaat hier op in en laat de schokkende beelden zien van het ongeluk. De video is onderdeel van een campagne van Gwent Police waarin de rollen van de Eerst Hulp instanties en de zorg voor nabestaanden worden geportretteerd.

Obama Girl Dies


Obama Girl, ook wel bekend als Amber Lee Etting en bekend is geworden van haar lied Crush on Obama heeft de dood omzeild. Maar omdat weinigen dit echt kunnen gaat Obama Girl dood. De video laat zien hoe Amber een nieuw lied voor Obama opneemt, maar dit leidt uiteindelijk toch tot haar dood. De video is deel van een campagne voor de film Final Destination gecreëerd door Indy Mogul waar Derek D (ook een internet celeb) onfortuinlijk zijn dood tegemoet rijdt in zijn Ferrari

Performance


Deze grappige muziek clip van ‘MC SpandX’ van Ride Moore Records (het zogenaamd zelf-gecreëerde label van Robin Moore heeft geresulteerd in meer dan 500.000 views deze week. In the video rapt MC SpandX over zijn aversie tegen fietskoeriers en ‘hipsters’. ‘It’s all about Performance, that’s the name of the game, I pump up my tires and I oil my chain’. Zelfs professioneel wielrenner Lance Armstrong had er over getwitterd.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!