Viral Friday Week 36/2007

8 september 2007, 16:58

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Facebook Wendy

Facebook Wendy
Diverse Britse kranten (o.a. News of the World, The Sun, The Daily mail, Metro) en tienduizenden gebruikers van Facebook waren enkele dagen in de ban van een mysterieuze blondine. De blonde dame in kwestie zou haar digitale camera met daarop enkele pikante vakantiefoto’s (NSFW) zijn kwijtgeraakt. Degene die het fototoestel had gevonden, wilde de camera graag terugbezorgen bij de rechtmatige eigenares en zette de foto’s daarom online.

Op de sociale netwerk-site Facebook werd een groep opgericht getiteld “Help us re-unite this lass with her camera”, bedoeld om de identiteit van de blondine te achterhalen. Meer dan 20 miljoen mensen bezochten het profiel en 17.000 Facebook gebruikers sloten zich bij de ‘zoektocht’ aan. Op Digg kreeg een artikel over de zoekactie ruim 3000 stemmen. Het duurde tot zondag tot de identiteit van de blondine bekend werd. Toen kwam de schandaalkrant News of the World met het verlossende nieuws. De vrouw op de foto’s was parttime serveerster en online pornomodel Wendy aka Tiffy Toodlepoo. Het verhaal van de verloren camera bleek dus niets meer dan een slimme virale marketingcampagne voor een pornosite. Op adult imagehost Imagebeaver.com zijn de betreffende pikante foto’s zo’n 2,5 miljoen keer bekeken (NSFW). (Bron: Webwereld, Repubblica)

Cadbury Gorilla

Eh! come again!? Drumming gorillas, Phil Collins and Glass And A Half Full Productions? “Well it just seemed like the right thing to do. There’s no clever science behind it – it’s just an effort to make you smile, in exactly the same way Cadbury Dairy Milk does” is het antwoord op Cadbury’s £6,2 miljoen pond kostende campagne. Het 90 seconden durende spotje, met een gorilla die drumt op Phil Collins klassieker In the Air tonight, ging vorige week vrijdag 31 augustus tijdens de Big Brother 8 finale in Groot-Brittannië in première. Fallon Londen en creative director/copywriter Juan Cabral (bekend van Sony Bravia Balls en Paint) maakte de campagne voor de Britse maker van chocoladeproducten. Het spotje is bijzonder populair op Youtube met maar liefst 40 kopieën, die gezamenlijk meer dan 500.000 keer bekeken zijn! De commercial heeft ook een aantal videoreacties ontvangen met remixen, waaronder een Eclipse of the Heart remix, 50 Cent remix en A skillz vs Cadbury’s Gorilla remix.
(Bron: Independent, Ad-i, Creative review)

Internet People!

Numu Numa kid, LonelyGirl15, Star Wars Kid, Ze Frank, Dick in a box, Chocolate Rain en Jib Jab zijn slechts enkele van de 66 internet fenomenen (of meme’s), die in Dan Meth’s 3 minuten durende video overzicht “Internet People” de revue passeren. De video is na 2 dagen zo’n 400.000 keer bekeken en opgenomen in de YouTube featured lijst op de homepage van ‘s

werelds bekendste videosite.

Nieuwkomers op internet zullen slechts een handjevol internet celebrities herkennen uit deze fantastische animatie, maar wie al een tijdje langer meesurft (lees: de generatie die is opgegroeid met het wereldwijde web) zal worden meegesleurd in dit feest der herkenning. Internet mag dan nog een ‘jong medium’ zijn, door de jaren heen zijn er al de nodige internet legendes ontstaan. Overigens mis ik er nog een paar … Xiao Pang, Esmee Denters .. nog meer? (Bron: Planet Weekly, RumorsDaily)

Jim Carrey: U.S. Campaign for Burma

Komiek Jim Carrey laat zich in bovenstaand voorlichtingsfilmpje voor The Human Rights Action Center en U.S. Campaign for Burma van een serieuze kant zien. De acteur roept in het filmpje op tot vrijlating van de Birmese vredesactiviste Aung San Suu Kyi. Daarnaast legt Carrey in het op YouTube te bekijken spotje uit met wat voor wanpraktijken de huidige Birmese regering bezig is.

Suu Kyi heeft in 1991 de Nobelprijs voor de vrede gewonnen maar daar is de Birmese regering niet van onder de indruk: van de afgelopen 17 jaar heeft zij er met tussenpozen in totaal 11 in gevangenschap doorgebracht. Momenteel heeft zij permanent huisarrest. “Ook al wordt zij vergeleken met mensen als Gandhi of Nelson Mandela, toch weten nog maar weinig mensen in Amerika van haar bestaan” aldus Carrey, die hier verandering in hoopt te brengen. Eerder al voerde rockband U2 actie om Aung San Suu Kyi vrij te krijgen. De groep schreef de single ‘Walk On‘ over haar. Jim Carrey’s oproep is zo’n 210.000 keer bekeken op YouTube. (Bron: Movie Alert!)

Google’s Flight Simulator

André Scholten schreef begin deze week op Marketingfacts dat in de nieuwste versie van Google Earth (versie 4.2) een flight simulator verborgen blijkt te zitten. De onbekende functionaliteit (lees: easter egg) in Google’s virtuele atlas werd toevallig ontdekt door de Zuid-Afrikaanse weblogger Marco Galotta. Met de toetsencombinatie CTRL+ALT+A komt de gebruiker terecht in het verborgen vliegspelletje.

Duizenden blogs namen het nieuwtje op, enkele daarvan namen ook de moeite een Google Earth Flight Simulator video demo te maken, waaronder Insidedesign.info en Google Earth Blog (muziek in de video: The Tartan Rascals; Looking at you) van Frank Taylor. Beide filmpjes werden zo’n kwart miljoen keer bekeken op YouTube. Inmiddels is er ook een zeer uitgebreide lijst beschikbaar gekomen met alle commando’s/toetsen hoe het vliegtuig bestuurt kan worden. Op de officiële Google Youtube pagina wordt in de Google Earth 4.2 video met Sally Ride (eerste Amerikaanse astronaute) niet over deze feauture gerept. De 1,5 miljoen views op deze video zijn voornamelijk te danken, dankzij het automatisch starten op de downloadpagina van Google Earth + Sky. (Bron: Marketingfacts, FOK!, Telegraaf)

Millionaire The Film

Millionaire The Film
Interactieve virale filmpjes worden steeds vaker in Nederland ingezet als marketingmiddel. Zo zagen we in de Viral Friday rubriek en op Marketingfacts in 2007 al diverse voorbeelden voorbij komen, o.a. Tele2, Postbank, Maxeda, Premie.nl, RVS Leaseplan en natuurlijk de SP.
Ook de De Lotto kunnen we nu hier met trots aan toevoegen. De korte interactieve film met de ingrediënten snelle auto’s, mooie babes, schurken in hummers, statige optrekjes en een helikopter van Tim Oliehoek (maker van Vet Hard! en Shouf Shouf – de serie) van slechts 8 minuten, waarin de kijker zelf de hoofdrol speelt, ging vorige week vrijdag 31 augustus in Mercurius te Amsterdam in première met de nodige celebrities. Frank Verhoef die aanwezig was bij de voorpremière spotte o.a. Lotto Weekend Miljonairs-host Robert ten Brink, regisseur Tim Oliehoek, fotograaf Joop van Tellingen en natuurlijk Gouden Kooi-dellen Amanda en Nadia.

In “Millionaire The Film“, zoals de korte interactieve film is getiteld, wordt de kijker op vijf cruciale momenten in de film voor een keuze gesteld, waardoor hij zelf het verloop van de film bepaalt. Diverse invloedrijke Nederlandse en internationale marketing blogs, o.a. Marketingfacts, Dutchcowboys, Adfoblog, Molblog, Adverblog. Zal De Lotto met deze korte speelfilm een nieuwe trend op het gebied van duurdere en kwalitatief betere virale interactieve filmpjes ontketenen!? Bekijk ook de trailer, Making of en MSN actiepagina. (Bron: Brandactivation, Frank Verhoef, Quotenet, Revu, Bas Icke)

Not So Super Mario

Half augustus besteedde David Brinks in zijn wekelijkse rubriek ReclameReview aandacht aan de nieuwe commercial van de NVPI/NUV. Het spotje tegen het illegaal kopieren van games en software, waarin een nep Mario in een nep level compleet faalt, leverde een aantal kritische reacties op van diverse Marketingfacts lezers. Ondanks de kritische geluiden meldde Oberon Medialab op haar weblog afgelopen week dat het spotje het bijzonder goed doet op internet. Oberon Medialab, die voor NVPI/NVU de website originalcharacters.nl maakte, verspreidde de commercial ook via Youtube. Diverse populaire en invloedrijke game blogs, o.a. Go Nintendo, GayGamer, Kotaku, GameIt!, The Tanooki, Wii Wii en The Wired Blog, plaatsten het filmpje. De stand op Youtube: bijna 90.000 views. (Bron: Oberon Mediablog)

TomTom GO 720 Map Share hacked!

“Hoe verbeter je een product dat al bijna perfect is? Dat moet TomTom zich ook afgevraagd hebben: de Go 710 had maar weinig tekortkomingen, of het moet de vervelende houder geweest zijn. Toch is het weer gelukt met de 720.” schrijft PCM Web in een lovende recensie op haar site over de nieuwe TomTom 720, die sinds 14 augustus in de winkel ligt. Eén van de nieuwe feautures is Map Share, waar Vincent Evers al in juni over schreef hier op Marketingfacts, een service waarbij je zelf je kaarten kunt corrigeren. De wijzigingen worden dan direct doorgevoerd. Tevens is het mogelijk de wijzigingen door te geven aan de TomTom server, zodat andere gebruikers (die op de service zijn geabonneerd) ook op de hoogte worden gehouden en deze kunnen downloaden.

Ter promotie van de TomTom 720 heeft het beursgenoteerde bedrijf in navigatie producten een virale video gelanceerd. In Nick’s Techno Picks wordt de Map Share functie van de TomTom GO 720 uitgelegd en schijnt er zelfs nog een speciale cheatcode te zijn … (Bron: Navigatieblog, PCMweb, Marketingfacts)

NS dienstregeling gekraakt!

Het Veenendaalse bedrijf Info Support, een vooraanstaand IT dienstverlener, is op zoek naar nieuwe afstudeerders. Middels een vijftal zeer amusante virale video’s (die doen denken aan de Norsk Hydro virals) met in de hoofdrol werknemer Max Cornelisse en de site www.itafstuderen.nl probeert de Nr. 1 ICT werkgever van Nederland nieuwe IT studenten te vinden, die graag willen afstuderen op het gebied van .Net, Java, Datawarehouse, testing of andere onderwerpen. In de video’s zien we hoe Max met z’n PDA de NS dienstregeling kraakt en een brug opent, vanaf zijn GSM alle vrouwen in een café versiert met cellbroadcast en met een computer een Porsche 911 op afstand bestuurt en een collega dist. (Bron: Krijn Schuurman)

Shake Your City!

Na virale campagnes eerder dit jaar van de Top 3 GSM fabrikanten: Nokia (Nokia N81: 070829, N95 Jealous Computers, N95 Great Pockets), Motorola (Wirebreakers) en Samsung (Millimeters Matter) betreedt nu ook Sony Ericsson (vierde grootste fabrikant van mobiele telefoons) het virale pad met de minisite Shake Your City, ter promotie van de stijlvolle Sony Ericsson telefoon walkman W580i, met de innovatieve functie Shake control. Deze functie waarmee je enkel met je pols hoeft te schudden om de shuffle functie te activeren wordt in de (in scène?) gezette virale video belicht: twee jongeren amuseren zich door alles wat ze op hun pad in hun stad tegenkomen te schudden. (Bron: Sony Ericsson, Sony blog, Buzzynote)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!