Viral Friday Week 38/2007

20 september 2007, 21:16

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Britney Spears vs Tyra Banks

Het zit Britney de afgelopen twee weken niet echt mee. Na het gênante optreden tijdens de MTV Video Music Awards in Las Vegas kreeg ze deze week te horen, dat haar managementbureau The Firm en haar advocate de samenwerking met de popster hebben stopgezet. Ook kreeg La Spears te horen dat ze zich twee keer in de week moet laten testen op drugs- en alcoholgebruik (op last van de rechter).Twee dagen nadat ze van de rechter te horen had gekregen dat ze op drugs gecontroleerd ging worden, was ze alweer het nachtleven ingedoken en reed ze bij het achteruit rijden ook nog eens over de voet van een cameraman. Ook mocht ze het chique hotel Chateau Marmont in Los Angeles niet meer in.

Matthew van Dontfeedtheartist.com maakte dit zeer goed gemonteerde filmpje van Britney en Tyra Banks en plaatste het op zijn blog. Tyra (America’s Next Top Model) spreekt de gevallen popdiva is flink toe! Het leverde Matthew 1,7 miljoen views op in één week.

Obama Girl: I Like a Boy

Na het enorme succes van “I Got a Crush…On Obama” (3,8 miljoen views) van Obama Girl, die in week 25 de nummer 1 positie behaalde in de Viral Friday Top 10, kwam Obama Girl terug in week 29 met Obama Girl vs Giuliani Girl (1,3 miljoen views), waarbij Amber Lee Ettinger deze keer geduchte tegenstand kreeg van Adelina Kristina Spencer (Giuliani Girl). Na een tussenpoos van 2 maanden hebben de makers van Barelypolitical.com een nieuw filmpje sinds eergisteren online gezet, waar Amber Lee zingt voor de Amerikaanse troepen met steun van de Obama Girls, de Giuliani Girls en de Romney Girls. Amber Lee gaat bij velen nog niet vervelen, na 2 dagen staat de YouTube teller op bijna 400.000 views!

PETA: Alicia Silverstone

Alicia Silverstone (bekend van de films Clueless en Scooby Doo 2) is uit de kleren gegaan voor dierenrechtenorganisatie PETA. De 30-jarige actrice promoot in bovenstaand reclamespotje en op posters de voordelen van vegetariër zijn. In het spotje hijst Silverstone zichzelf naakt uit een zwembad. Met haar armen bedekt ze haar borsten. Vervolgens zegt ze: “Ik ben Alicia Silverstone en ik ben vegetariër.” Silverstone werd in 2004 uitgeroepen tot meest sexy vegetariër. Het filmpje is erg populair op internet met ruim 150.000 views op YouTube en 50.000 views op Geenstijl in slechts één dag. Ook nationale en internationale nieuwssites schrijven over Alicia’s PETA optreden, o.a. NOS, NU.nl, The Sun en Fox. (Bron: Nu.nl)

P. Diddy: Unforgivable Woman

Na de veelbesproken verkoopstrijd tussen Kanye West en 50 Cent wil ook Diddy graag een weddenschap aangaan. Sean Combs (beter bekend onder zijn meerdere pseudoniemen Puff Daddy, P.Diddy en Diddy) lanceert deze maand zijn nieuwe vrouwengeurtje ‘Unforgivable Woman’ en hij is er van overtuigd dat het zal verkopen als een trein. Hij daagt zelfs een reeks vrouwelijke Hollywoodsterren uit, die al een eigen parfumlijn hebben: Paris Hilton, Britney Spears, Sarah Jessica Parker, Jennifer Lopez, Mariah Carey, Christina Aguilera en Gwen Stefani. Ter promotie van zijn nieuwe geurlijn voor vrouwen, nam Sean Combs een pikante commercial op. De spotjes werden de Amerikaanse tv-zenders al snel te sexy bevonden en dus geweigerd!

De televisiestations hebben de rapper nog de kans gegeven om de video te veranderen, maar Diddy weigerde. Hij publiceerde de 3 minuten durende exclusieve clip op zijn MySpace en YouTube profiel. Naast parfum verkoopt Diddy ook jeans, jassen en accessoires. Diddy won met zijn mannengeurtje in juni een belangrijke prijs, namelijk de Award van Men’s Fregrance of the Year. Hij liet daarmee grote namen zoals Ralph Lauren en Calvin Klein achter zich. (Bron: Reclamewereld, NU, HLN.be)

Pangea Day

TED prijswinnares Jehane Noujaim is een documentairemaker die op zoek is naar filmmakers, professionals en amateurs, om films te produceren voor Pangea Day, een historisch eendaags mondiaal filmfestival met korte films dat wordt gehouden op 10 mei 2008. Mensen worden verdeeld door grenzen, ras, religie en conflicten maar vooral door onbegrip en wantrouwen. Pangea Day wil de macht van film gebruiken om de wereld dichter bij elkaar te brengen. YouTube.com steunt Pangea Day door de trailer op al zijn homepages te zetten om zo filmmakers aan te moedigen filmpjes in te sturen.

Op 10 mei 2008 worden er vanuit New York City, Rio, London, Dharamsala, Cairo, Jerusalem, en Kigali 4 uur lang films uitgezonden. Wereldwijd kan er via Internet, televisie, digitale cinema en mobieltjes gekeken worden. (Bron: BusinessWire, Connie Franssen)

Will It Blend? Chuck Norris

Drie maanden geleden was Joost Steins Bisschop van JungleRating live getuige van de blenderkunsten van ene Tom Dickson tijdens de Internet Retailer Conference in San Jose, Californië. Hij schreef er o.a. een uitgebreid artikel over op FrankWatching en in de Het Financieele Dagblad. Maar wat is Will it Blend? en Wie is Tom Dickson? Will It Blend is een geniale viral marketing campagne van het Amerikaanse Blendtec, maker van o.a. blenders, bestaande uit een serie informercials van 30 seconden tot zo’n 2 minuten durende video’s. Tom Dickson, de oprichter van het bedrijf, laat de kracht zien van zijn product zien door o.a. een iPhone, iPod en Bic Lighters in de blender te stopppen en vakkundig in mootjes te hakken. De 60 video’s van Tom zijn razend populair op YouTube en Revver en trokken al vele miljoenen kijkers! Deze keer is een Chuck Norris actiefiguur de klos. De grote vraag: Will it Blend?

Samsung U700 UFO transformer

Twee weken geleden schreef ik bij SonyEricsson’s viral “Shake your City” dat de Top 4 GSM fabrikanten ter wereld (Nokia, Motorola, Samsung en SonyEricsson) elkaar flink aan beconcurreren zijn op viral gebied. De nieuwste trend waar de GSM fabrikanten op mee willen liften is de kaskraker The Transformers van regisseur Michael Bay. Een tweetal filmpjes van o.a. Nokia en SonyEricsson, op Youtube tonen telefoontjes die veranderen in een transformer. Samsung komt met dit prachtig gemaakte CG-filmpje, waarin te zien is hoe een UFO in een U700 transformeert. (Bron: Flixya, Gadgetzone)

Google Docs in Plain English

Afgelopen week voegde Google een ‘eigen powerpoint’ toe aan haar Google Docs. Hiermee is eindelijk Google’s online office-software compleet dankzij de toevoeging van de presentatie software. Om Google Docs zo helder mogelijk uit te leggen aan het publiek vroeg de zoekgigant uit Mountain View Lee & Sachi LeFever van de Common Craft Show, die eerder andere zeer toegankelijke “How To” video’s maakte, zoals RSS in Plain English, Wikis in Plain English en Social Bookmarking in Plain English, een video ter promotie van Google Docs te maken. In de video wordt op een simpele manier uitgelegd dat ieder document online gedeeld kan worden worden met andere bezitters van een Google-account. Wijzigt iemand een document, dan zien andere gebruikers van het document de wijzigingen direct ook op hun scherm. Vooral voor projectmedewerkers zonder vaste werkplek is online werken een voordeel. (Bron: Planet)

The Good Food Fight

The Good Food Fight
Eat Better America van General Mills is een leuke Flash edutainment game, die doet denken aan Le Duel van Club Internet. Kies uit de karakters Ruthless Ruth, Sake Tuya of Chuck Frank en maak er een voedzame knoeiboel van, terwijl je ook leert over gezond eten en recepten. (Bron: Presurfer)

Axe: Naughty 2 Nice

Na zo’n 4 maanden afwezigheid scoort deodorant merk Axe weer een plek in de Viral Friday Top 10. Overigens hoeft het merk van Unilever niet te klagen het afgelopen jaar. Zo kwamen o.a. de Axe campagnes Axe Extra Sexual Perception, Axe Million Dollar Homepage, Miami Mynxes, Bom Chicka Wah Wah, Let The Game Continue en Axe Beach Cam voorbij. Daar kunnen we de (rehabilitatie) viral “Naughty 2 Nice” daaraan toevoegen. Reclamebureau BBH New York maakte een zogenaamde mockumentary (door Randy Krallman, Smuggler) van 5 minuten, waarin te zien is hoe brave meisjes totaal op het ‘naughty’ pad zijn beland na in aanraking te zijn geweest met AXE Vice.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!