Viral Friday Week 38/2009

18 september 2009, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Kanye West Interrupts


Kanye West heeft deze week weer goed van zich laten horen. In z’n eentje heeft hij het voor elkaar gekregen chaos en paniek bij de MTV VMA Awards in New York te creëren tijdens Taylor Swift’s dankbetuiging. Kanye zie ditmaal “Imma let you finish, but Beyonce had one of the best videos of all time”. Iedereen, Beyonce incluis, was geschokt en velen maakten boe-geluiden in de richting van Kanye. Dit was echter niet het laatste wat we van Kanye zagen, want zijn nu al legendarische zin werd gebruikt in een clip waarin de Amerikaanse president Barack Obama praat over de hervormingen in het zorgstelsel. De clip heeft al meer dan 3 miljoen views gerealiseerd in enkele dagen. Kanye’s zin “Imma let you finish” is nu al de laatste internet meme. De video werd opgepikt door O’Reilly Factor en zelfs New York Times.

Good News – Windows 7 Commercial


Met nog een paar weken te gaan tot de release van Windows 7, lanceert Microsoft de eerste advertentie rondom het nieuwe besturingssysteem: Good News. In de commercial zien we de vierjarige Kylie, die haar vaders computer vol ‘happy words’ aantreft. Deze zogenaamde ‘happy words’ zijn eigenlijk positieve Windows 7 reviews, die Kylie in een slide show achter elkaar zet met op de achtergrond ‘It’s the final countdown’ van Europe. De commercial is op 9 september op YouTube geplaatst en heeft inmiddels al meer dan 636.000 views gegenereerd, evenals een hoop positieve reacties.

Oprah Flashmob


Er stond Oprah Winfrey een verrassing te wachten tijdens het optreden van de Black Eyed Peas ter gelegenheid van het 24e seizoen van haar talkshow. Uit het niets begonnen een paar mensen te dansen en dat werden er steeds meer. Uiteindelijk danste het gehele publiek tegelijk. Telecombedrijf T-Mobile, geen onbekende op het gebied van flashmobs, was verantwoordelijk voor de organisatie. Tot Harpo Productions (Oprah’s bedrijf) de video verwijderde, werd deze 500.000 keer bekeken.

Danish Mother Seeking…


Waarschijnlijk heb wel gehoord over de Deense Karen die op zoek is naar de vader van haar zoontje August. Karen zegt in haar home video: “Ik weet niet meer waar je vandaan komt, ik weet zelfs niet meer hoe je heet. We zijn met elkaar naar bed geweest, en toen ik de volgende ochtend wakker werd, was je verdwenen.” Hoewel veel mensen het verhaal geloofden en medelijden hadden met arme Karen, bleek dat het om een campagnevideo van VisitDenmark ging. De video werd gemaakt door Grey en werd in slechts een paar dagen meer dan 800.000 keer bekeken, voordat VisitDenmark het verwijderde. Er kwam veel feedback van gebruikers voor Karen, zoals The Father’s story.

Incredible, Amazing, Awesome Apple


Apple fans kijken er iedere keer al maanden naar uit: de keynotes van Apple baas Steve Jobs. Begin deze maand was het weer zo ver en presenteerde Steve de plannen voor de komende tijd. De complete presentatie kan je hier downloaden. Heb je geen zin om de hele keynote te bekijken? Geen probleem, YouTube gebruiker “justanotherguy84” heeft de keynote voor je samengevat. Deze video, gemaakt met iMovie ’09, werd in 3 dagen tijd op YouTube meer dan 250.000 keer bekeken en gepost door sites als Gizmodo en Geek.com.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!