Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!
Dove Onslaught
Deze week is de nieuwe viral van Dove in première gegaan, getiteld “Dove Onslaught”. Het filmpje gemaakt door Ogilvy is de opvolger van de zeer succesvolle Dove Evolution uit 2006 met inmiddels zo’n 5 miljoen Youtube views, twee Grand Prix’s en de nodige parodieën. Dit keer speelt een 7-jarig meisje de hoofdrol in de commercial met als centrale boodschap: “Talk to your daughter before the beauty industry does.” (Bron: Marketingfacts)
Webcam Break Up
Pandemic Labs is een nieuw viral marketing bureau uit Weston, Massachusetts. Om zichzelf op de virale kaart te zetten heeft men een zeer succesvolle viral video opgenomen waarin te zien is hoe een Amerikaanse tiener wraak neemt op haar vriendje vanwege overspel. Inmiddels is het filmpje op Break zo’n 1,5 miljoen keer bekeken. Revenge can be cold. But also hot!
Free Burma!
Meer dan 5.500 bloggers uit minstens vijfenveertig landen hebben gisteren meegedaan aan een cyberprotest tegen het militaire regime in Birma door een banner met ‘Free Burma’ op hun blog te plaatsen. Het idee voor het internetprotest ontstaan in Duitsland en verspreidde zich al snel naar andere werelddelen. Ondanks het succes, bleef support van autorithy sites als BoingBoing en digg uit. De tag “Free Burma” is het “Hottest Topic” op Technorati momenteel. (Bron: Volkskrant)
Sony Bravia: Play Doh
Sony en Fallon hebben gister de nieuwe (stop motion) commercial Play-Doh voor de Bravia gelanceerd, ondersteund door muziek van de Rolling Stones: She’s a Rainbow. De derde commercial met als werknaam ‘Play-Doh’ speelt zich af in New York. 189 konijntjes van 60 cm, 1 konijn van 9 meter, 40 animators, 6 camera’s en 100.000 ‘stills’ waren o.a. nodig voor deze nieuwe 60 seconden durende commercial. (bron: Marketingfacts)
Explosie Koninklijk Paleis in Brussel
Een zware explosie voor het Belgisch koninklijk paleis in Brussel. Dat is te zien op de spectaculaire video die sinds maandag op YouTube staat. Dat het om een stunt gaat, staat als een paal boven water. Wat de bedoeling ervan is, is voorlopig nog onduidelijk. Bekijk ook het 2e filmpje. (Bron: DeMorgen.be)
Mystress Holidays: Strip
Reclamebureau Saatchi & Saatchi Rome maakte 2 virale video’s voor Mystress Holidays: Strip (gefilmd met een office spycam) en Snowboard.
Virgin Trains: Go Greener
Ter promotie van de campagne Go Greener van Virgin Trains heeft Glue London een serie virale video’s geproduceerd, die enkel online te bekijken zijn. De campagne probeert de Engelse consument over te halen te kiezen voor een klimaatneutraal alternatief: de trein.
Hugo Boss: Human Nature
Kledingmerk Hugo Boss brengt twee nieuwe parfums op de markt: ‘Hugo XX’ (voor haar) en ‘Hugo XY’ (voor hem). Ter promotie van de geurtjes heeft het Duitse bedrijf een geestige 3 minuten duren
de mini-documentaire/internetcommercial opgenomen en gebracht als onderdeel van het tv-programma Human Nature. (Bron: Reclamewereld)
BBH: Graduate Recruitment
Reclamebureau Bartle Bogle Hegarty (BBH) in Londen zoekt afgestudeerden en maakte deze leuke wervings viral. “What do we want to do when we grow up.” vraagt de juf aan Charlie. “I want a cool job” antwoordt het zelfverzekerde jongetje met rossig haar … en nog veel en veel méér wil Charlie. (Bron: Adfoblog.nl)
All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo