Viral Friday Week 42/2007

Viral Friday Week 42/2007

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur 'm op!

Get The F*ck Out of My Office


Gemeenteraadslid James Oddo van de Amerikaanse stad New York is in verlegenheid gebracht door een video op YouTube. Het Noorse televisieprogramma Rikets Røst liet een verslaggeefster aan hem komische vragen stellen, waarop James Oddo woedend werd, begon te schelden en eiste dat ze onmiddellijk zijn kantoor verliet. In het interview vraagt de Noorse comédienne Pia Haraldsen onder andere waarom Barack Obama presidentskandidaat kan zijn terwijl hij Afro-Amerikaan is. Het woord 'fuck' wordt maar liefst zestien keer gebruikt. Het filmpje is na 1,5 week zo'n 850.000 keer bekeken op Youtube. James Oddo's woede uitbarsting haalde tevens diverse Amerikaanse media waaronder de NY Daily News en FOX News. (Bron: NieuwNieuws, Orang Utan, AD)

A Vision of Students Today


Eerder deze week besteedde Marco Derksen op zijn weblog Upstream al aandacht aan bovenstaande video van cultureel antropoloog Michael Wesch van de Kansas State University. Het filmpje begint met een uitspraak van Marshall McLuhan uit 1967, vervolgens volgt een samenvatting van de meest belangrijke karakteristieken van de hedendaagse student. Wesch maakte deze video samen met 200 van zijn studenten van de Kansas State University. In minder dan een week is de video op YouTube zo'n 100.000 keer bekeken. (Bron: Upstream)

A Few Good Creative Men


Vorige week ontdekte ik deze hilarische spoof op het weblog Beyond Madison Avenue. Marco plaatste het vervolgens vorige week op Marketingfacts. De legendarische scene uit de film A Few Good Men, met o.a. Tom Cruise (als Lt. Daniel Kaffee) en Jack Nicholson (Col. Nathan R. Jessep) in de hoofdrollen, is erg creatief veranderd met een aantal geweldige quotes: "We write ads or people die, it’s that simple" en "I want a bigger logo! You can't handle a bigger logo!". Het filmpje dat al begin september op YouTube te vinden was, is deze week massaal door vele marketingblogs overgenomen. Was het filmpje vorige week nog maar 13.388 keer bekeken, inmiddels is dat aantal opgelopen naar meer dan 120.000 views.

British Airways Pam Ann


Afgelopen week introduceerde Agency.com de nieuwe virale campagne voor vliegmaatschappij British Airways, om de uitstekende kwaliteit van het cabinepersoneel van BA te belichten. In de virale video is Pam Ann te zien, het alter-ego van de Australische comédienne Caroline Reid. (Bron: NewMediaAge)

This is New York City


Burgemeester Michael R. Bloomberg onthulde vorige week de campagne "This is New York City", gemaakt door BBH New York voor NYC & Company, de officiële marketing en tourism organisatie voor de stad New York. De innovatieve campagne bestaat uit televisie, print, online en outdoor advertising. Wolff Olins maakte tevens een nieuw logo, dat gebruikt zal worden op diverse promotie folders en ook op New York Taxi's. Doel van de campagne is om jaarlijks 50 miljoen bezoekers te verleiden de Big Apple te bezoeken tegen 2015. Het spotje met muzikale ondersteuning van Ella Fitzgerald blijkt wat minder in de smaak te vallen bij de New Yorker, meldt Adfreak. Ze vinden hun stad te veel lijken op een kermis. (Bron: Creative Review, Reclamewereld, Adfreak)

Poweo


Is negatieve publiciteit ook publiciteit? Het virale cartoonspotje met de rugbyspeler Sébastien Chabal van het Franse energie bedrijf Poweo zorgde afgelopen week voor heftige negatieve reacties in de Franse blogosfeer van o.a. Yannick Lejeune, Laurent Vermot Gauchy, Roycod, Sendtofriend, Guim, Jacques Froissant, Suchablog. Bloggers kwamen in actie met 2 Facebook groepen, Google Bombing (irresponsible) en oproepen in Twitter om een ban. (Bron: Sandrinne Plasseraud, Clement Biger)

Fontys Hogeschool: Arnol Kox


Ter promotie van het Image Radio Festival in Eindhoven is in samenwerking met Arnol Kox deze viral ontwikkeld. In de viral wordt de stadspredikant Arnol Kox ondergespoten met verf door studenten van de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Dat het een promotiefilmpje was, was echter niet voor iedereen duidelijk. Geenstijl zette het virale filmpje op dumpert en wijdde er een posting aan, waarna honderden reacties binnenstroomden en het filmpje al snel 40.000 kijkers trok. Retecool noemde de viral geslaagd. Bij de YouTube omschrijving staat inmiddels de volgende tekst, in kapitalen, om te verduidelijken dat het filmpje in scene is gezet: "DEZE VIRAL IS IN SCENE GEZET! DE BETREFFENDE PERSONEN HEBBEN MET TOESTEMMING MEE GEWERKT AAN DIT FILMPJE". (Bron: De Stentor, AD)

The Diesel Freezy Sneakers


Het Italiaanse modehuis heeft weer een nieuwe virale campagne gelanceerd. Ditmaal ter promotie van The Diesel Freezy Sneakers. De video is een mix van een Finse disco celebrity uit de jaren '70 met een nieuw sneaker design met jaren '80 look. "Don’t blame it on the sunshine. Don’t blame it on the moonlight. Don't blame it on the good times. Don't even blame it on the boogie. Blame it on Aarlf Smaks," zegt Diesel. (Bron: Trendhunter)

Odol Mondspray


Doom & Dickson maakte deze hilarisch commercial voor Odol Mondspray. Rocco Stallvord plaatste het filmpje o.a. op IN10 en het creatieve weblog NewWork. Ook op VKmag is het filmpje te bewonderen.

Information R/evolution


In week 6 van Viral Friday behaalde de video "The Machine is Us/ing Us" van Michael Wesch de nummer 1 positie in Viral Friday. Na 10 maanden staat de teller van de The Machine is Us/ing Us op zo'n 3,5 miljoen views. Met zijn nieuwste video "Information R/evolution" levert de cultureel antropoloog verbonden aan de Kansas State University weer een prachtige video af, die laat zien hoe het vinden, opslaan, maken en delen van informatie de afgelopen jaren is veranderd. (Bron: Upstream)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.