Viral Friday Week 04/2007

26 januari 2007, 13:59

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Taxcut Candy

Het Amerikaanse softwarebedrijf Taxcut Online is onlangs gestart met een YouTube video wedstrijd, genaamd “Me & My Super Sweet Refund“. YouTube gebruikers worden opgeroepen om hun video in te sturen, die laat zien hoe men hun belasting teruggave gaat spenderen. Het winnende filmpje wordt in april één dag lang op de homepage van YouTube vertoont en de maker ontvangt tevens $5000 prijzengeld.

Josh Leo heeft een hilarische video gemaakt, waarin hij zijn belasting teruggave graag in snoep wenst te ontvangen. De video van Josh werd binnen 5 dagen meer dan 1.500.000 keer bekeken en staat daarmee #1 in de rubriek “Most Watched This Week” op YouTube.

Worst woman driver ever!

Vorig jaar was er al de nodige strijd tussen de mannelijke en vrouwelijke chauffeurs in Nederland met de actiesites www.mannenrijdenbeter.nl en www.vrouwenrijdenbeter.nl van Centraal Beheer Achmea. Uiteindelijk werd bekend dat de mannen toch écht beter rijden dan de vrouwen! De bovenstaande video “Worst woman driver ever!” is een gigantische hit in de Nederlandse en internationale blogosfeer. In het filmpje is te zien hoe een vrouwelijke chauffeur de nodige brokken maakt, door tegen een poort aan te rijden.

Jeep® Waterfall

Een opvallende billboard met een leuke commercial en catchy jingle is tegenwoordig niet meer genoeg om een product onder de aandacht van de consument te brengen. Bedrijven worden steeds innovatiever en proberen met technologische hoogstandjes de consument versteld te doen staan.

Jeep, onderdeel van Daimler Chrysler, ontwikkelde samen met event marketing bedrijf George P. Johnson Company een revolutionaire technologie: Jeep® Waterfall. De nieuwe techniek, die gebruik maakt van inkjet printer technologie, maakt het mogelijk om in water te adverteren. Het zogenaamde interactieve “water billboard” heeft een breedte van 16 meter en waterstralen vallen van een hoogte van 7 meter. Jeep introduceerde de Jeep® Waterfall in 2000 op de Detroit Auto Show. Sindsdien hebben ook bezoekers in Beijing, Frankfurt en Genève de spectaculaire “water advertentie” mogen aanschouwen. (Bronnen: Winding Road en QJ.net)

Ice Storm

Carolyn Lum uit de Verenigde Staten heeft na een “ice storm” amateur beelden gemaakt van haar achtertuin. De winter heeft haar tuin veranderd in een prachtig wit tafareel waarbij de ijzige kou bomen, gras en planten heeft bevroren. De video is met meer dan 600.000 views, 3597 comments, 3245 votes en 813 video bookmarks erg populair op YouTube.

Stephen Colbert

AT&T is de grootste provider op de markt van lokaal en lang-afstands-telefoondiensten en mobiele telefonie in de Verenigde Staten. AT&T heeft een nogal turbulent verleden, waarbij het telefonie bedrijf zich in de jaren ’70 van de FCC (Amerikaanse Mededingings Autoriteit), zichzelf in verschillende delen moest opsplitsen om ervoor te zorgen dat het monopolie van het concern doorbroken werd.

De individuele “Baby Bells” groeiden uit tot grote concerns en enkele konden zich zelfs meten met het post-fusie AT&T, waaronder SBC Communications. SBC, ontstaan uit “Baby Bell” Southwestern Bell Corporation, groeide snel door verschillende voormalige zusterbedrijven over te nemen. In 2005 kondigde het concern een overnamebod aan op voormalig moederbedrijf AT&T. Eind 2005 werd de overname voltooid en SBC Communications hernoemde zich hierna naar AT&T Inc. (Bron: Wikipedia)

Enfin Stephen Colbert, bekend van The Daily Show, legt alles nog eens haarfijn uit.

iBlinds

Serge Lipski toont in zijn video nieuwe futuristische accessoires die ons op iPod/iPhone gebied te wachten staan. De nieuwste gadget betreft een iPod die interactief kan communiceren met een zonwering. De Australische zonwering fabrikant iblinds, maker van nog traditionele zonweringen, zal zich vast afvragen waar al die traffic plotseling vandaan komt. 😉

WorldMap Live Storm-Worm

Webwereld schreef vorige week vrijdag dat virusschrijvers naar honderdduizenden mensen een e-mail hebben gestuurd met als onderwerp dat er 230 doden zijn gevallen als gevolg van de storm

een dag eerder.

Het Finse beveiligingsbedrijf F-Secure heeft toen aan Reuters gemeld de worm de ‘Storm-worm’ te noemen. Het attachment in de e-mail bevat malware en infiltreert de computer van de gebruiker. Het Finse bedrijf publiceerde vervolgens op haar weblog een video (ook beschikbaar op YouTube), waar live op een wereldkaart te zien is hoe de Small.DAM (Storm-Worm) zich razendsnel verspreid. Ook de video op YouTube van F-Secure is met 600.000 views een viraal succes.

Steve Ballmer lacht iPhone uit

In een interview met CNBC Business News geeft Microsoft-topman Steve Ballmer zijn ongezouten mening over Apple’s nieuwe iPhone en noemt het “de duurste gesubsidieerde mobiele telefoon ooit”. Hij maakt in het interview de vergelijking met telefoons die gebruik maken van Windows Mobile. Volgens hem zijn deze telefoons ook prima in staat om muziek af te spelen, maar zijn ze wel een stuk goedkoper. Tevens zegt hij dat hij ‘dol’ te zijn op de strategie van Microsoft. Ballmer geeft aan dat Microsoft op die manier miljoenen telefoons verkoopt. “Apple daarentegen verkoopt nog geen enkele telefoon”, aldus Ballmer. (Bron: Webwereld)

Portland sneeuwstorm

In de ochtend van 16 januari werd Portland, de grootste stad in Amerikaanse staat Oregon, getroffen door een sneeuwstorm. Veel automobilisten kwamen vast te zitten op de met een dikke laag sneeuw (minstens 10 centimeter) bedekte wegen. De strenge vrieskou verergerde dit en maakte letterlijk ijsbanen van de straten van Portland. In de video is te zien hoe bestuurders proberen hun auto onder controle te houden op de spekgladde wegen, wat niet altijd lukt …

Diesel Crime Reconstruction

Marco schreef afgelopen dinsdag al een artikel naar aanleiding van een e-mail van Martina Zavagno van Adverblog over de nieuwe online campagne van Diesel. De campagne genaamd “Diesel Crime Reconstruction” draait om twee meiden, die onder de naam ‘De Heidies‘ een verkoper van Diesel hebben gekidnapped, zichzelf hebben opgesloten in een hotelkamer en via een webcam en een weblog de wereld laten zien wat ze allemaal met hem doen. Vooralsnog is de video “Message to Diesel” met bijna 100.000 views het best bekeken, maar scoort in waardering erg slecht (één YouTube ster, 135 votes).

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!