Viral Friday Week 52/2009

25 december 2009, 10:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

The T-Mobile Dance


T-Mobile begon in Engeland het jaar met de T-Mobile Dance. Een door Saatchi & Saatchi London geproduceerde commercial. De inspiratie voor de video lijkt te komen uit de film ‘Frozen Grand Central’ wat weer gemaakt was door Improv Everywhere. De flashmob bestond uit 400 dansers die op Liverpool Street Station op 15 Januari dansten voor het thema ‘Life’s worth sharing’. 2009 is sowieso een jaar geweest vol met flashmobs. Michael Jackson Tribute, No Pants Subway Ride, MC Hammer en Zoektocht naar Maria zijn er slechts enkele. Of in 2010 de flashmobs ook weer sterk aanwezig zullen zijn zal moeten blijken.

David After Dentist


Als je zoon naar de tandarts gaat is dat altijd wel spannend, zowel voor vader als zoon. In dit geval ging David naar de tandarts en werd een extra tand verwijderd. Bij terugkomst in de auto was David anders dan normaal. De vader was zo vriendelijk om het op YouTube te plaatsen. Binnen enkele dagen was de video al miljoenen keren bekeken en staat momenteel met 40 miljoen op de teller. De vraag “Dad, is this real life?” en het antwoord “This is real life” somt het eigenlijk het succes op.

Extreme Sheep LED Art


Samsung heeft inmiddels al aardig wat succesvolle virals gelanceerd en ook dit jaar waren zij goed aanwezig. Ditmaal waren een paar goed getrainde schaapshonden, een kudde schapen waaromheen LED-lichtjes verbonden waren en een camera benodigd voor een goede viral. Uiteindelijk is dit promotie voor de Samsung LED TV’s met schaapjes. Kijk en geniet.

Susan Boyle On Britain’s Got Talent


De verassing van 2009 komt uit Engeland en is de meest succesvolle viral van het jaar geworden. Haar naam is Susan Boyle, de ogenschijnlijk saaie vrouw, die met haar auditie bij Britain’s Got Talent de harten stal van de jury, het publiek, de 10 miljoen tv kijkers en de miljoenen mensen die haar auditie online zagen. De officiële versie heeft inmiddels al meer dan 80 miljoen views gekregen en dan hebben we het nog niet eens over de vele andere versies op andere portals. Boyle zong “I Dreamed A Dream” van de musical Les Misérables omdat ze net zo succesvol wil worden als musical ster Elaine Paige. Susan heeft in November haar eerste single gereleased welke zoals verwacht op de 1e plaats in de Engelse hitparade binnenkwam. We zullen ongetwijfeld nog vaker van haar horen.

Ken Block Gymkhana 2


Ken Block heeft twee passies. Zijn schoenenlabel, DC Shoes, waar hij mede oprichter van is en zijn professionele race carrière als rally coureur. Om de wereld bekend te maken met een specifiek onderdeel van rally, de onbekende rally sport genaamd Gymkhana, creëerde hij een zeer virale video welke zowel zijn merk, als favoriete sport alsmede zijn sponsor Subaru promoot. De video spreekt erg tot de verbeelding en heeft een enorm entertainment gehalte. Een mooie auto, slow motion shots, explosies en snelheid zijn elementen die de aandacht van de kijker vragen. Oftewel, zoals de video al in het begin aangeeft zit het boordevol ‘eyecandy’. Dit maakt het een sterke branded entertainment video die graag bekeken wordt. Zelfs als het 7 minuten duurt.

JK Wedding Entrance Dance


Toen Jill en Kevin Heinz elkaar besloten het ja-woord te geven wilden ze geen standaard entree. Sterker nog, ze maakten met hun entree dans op 20 juni van dit jaar in de St. Paul Minnesota kerk misschien wel de meest bekende entree dans ooit. Op de muziek van Chris Brown’s “Forever” vroegen ze familie en vrienden mee te doen aan hun dans. En wat voor succes werd het, de video is meer dan 30 miljoen keer bekeken op YouTube en het stel is zelfs op tv geweest in onder andere Good Morning America. Het succes werd kort verstoord toen er sprake was van verkeerd gebruik van copyrights, maar dit werd snel opgelost. Het succes van een viral gaat vaak gepaard met een spoof en ook ditmaal waren er meerdere waarvan JK Divorce Entrance Dance de bekendste van is, die het trouwens ook niet slecht doet met meer dan 4 miljoen views op YouTube.

Rymdreglage – 8-bit trip


De zomer, een tijd van relaxen en tot rust komen. Of je gaat net als Tomas Redigh meer dan 1500 uur werken aan een LEGO-animatie. Het is maar wat je graag bezighoudt. Tomas, combineerde LEGO, stop motion animatie en een eerbetoon aan de 8-bit video spellen van weleer in een film. Samengevoegd met de muziek van Daniel Larsson krijg je het gevoel dat je terugreist naar de jaren 80 en allerlei video spellen de revue ziet passeren. Van Pong, Mario Bros en nog vele andere komen voorbij in deze 3 en een halve minuut durende reis.

Stanislav op Hyves


Het Nederlandse Ministerie van Justitie lanceerde in augustus een awareness campagne om mensen te informeren over privacy op internet. De campagne, welke puur gelanceerd werd op Hyves, confronteerde mensen met Stanislav en zijn bende aan cybercriminelen. Persoonlijke profielinformatie werd getoond in de campagnefilm en bereikte al snel 7 miljoen mensen met meer dan 3 miljoen views in korte tijd. Controverse rondom de campagne was groot, omdat juist deze campagne, gecreëerd door N=5, Kong en Refunk, gebruik maakte van informatie op Hyves wat op privé was gezet. Al met al wel erg viraal en of het nu bedoeld of onbedoeld was geweest, de discussie rondom privacy is in volle gang.

“Balloon Boy” Falcon Henne


In oktober waren de Amerikaanse nieuwszenders in de ban van een op hol geslagen heteluchtballon. En in die ballon zat een 6-jarig jongetje Falcon Henne, aldus de vader die de politie had gebeld. Amerika, en zelfs Nederland, werd getuige van een ballon die op moment van neerkomen leeg bleek te zijn. Want zoals Falcon Henne, of zoals hij inmiddels werd genoemd ‘Balloon Boy’, zelf zei in een interview bij Larry King: “We did this for the show”. Want Falcon zat helemaal niet in de ballon, maar gewoon op zolder. Het laatste nieuws is dat de vader inmiddels is veroordeeld en de cel in moet. Ieder zo zijn ’15 minutes of fame’.

Heineken Knows The Signs – Part II


Heineken weet haar maatschappelijke rol goed in te vullen. Vorige maand lanceerde het biermerk de campagne ‘KnowTheSigns’ gelanceerd om mensen te vragen ‘Enjoy Heineken Responsibly’. Geniet van je dag of avond uit, maar houd het verantwoord en let op signalen als mensen een slok te veel op hebben. In deze film, die inmiddels al meer dan 3 miljoen keer is bekeken en zelfs besproken op MSNBC zie je een dame die op een bruiloft net iets te veel op heeft.

Kim Bosman
SocialMedia8 bij SocialMedia8

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!