Viral Friday Week 06/2008

8 februari 2008, 01:41

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Yes We Can Song


De video die rapper Will.i.am en producer Jesse Dylan (zoon van Bob Dylan) maakten ter ondersteuning van de campagne van Barack Obama is een ongekend viraal succes. De Black Eyed Peas-zanger raakte geïnspireerd door Barack Obama toen hij op televisie zijn “New Hampshire Speech” bekeek. De initiatiefnemer laat zelf weten: “Het was alsof hij tegen mij praatte. Ik wilde dat iedereen de speech zou zien en dat iedereen door zijn woorden net zo geïnspireerd zou raken als ik.” Een keur aan sterren werkte mee aan het nummer, o.a. Scarlett Johansson, Tatyana Ali, John Legend, Herbie Hancock, Kate Walsh, Kareem Abdul Jabbar, Adam Rodriquez, Kelly Hu, Adam Rodriquez, Amber Valetta, Eric Balfour, Aisha Tyler, Nicole Scherzinger en Nick Cannon. Met alleen al 5 miljoen views op Youtube en meer dan 15 miljoen totaal kan de 4 minuten durende clip hoog gaan eindigen in de 2008 jaarlijstjes. (Bron: Trouw, PRWeb)

Sarah Silverman: I’m F*cking Matt Damon


Sarah Silverman, de grofste Amerikaanse comédienne van dit moment, heeft ter gelegenheid van het vijf jarig jubileum van haar vriend en talkshowhost Jimmy Kimmel een hilarische muzikale bekentenis opgenomen met The Sexiest Men Alive Matt Damon. Het komische nummer getiteld “I’m F*cking Matt Damon” is een reactie op maandenlange ‘running gag’ van Kimmel in zijn show op ABC aan het adres van de Amerikaanse acteur, dat er niet genoeg tijd meer is om hem nog te kunnen interviewen: “Our apologies to Matt Damon, we ran out of time”. Tijdens een liveshow kreeg Jimmy het nummer voor het eerst te horen… Sinds de lancering van de video vorige week vrijdag is het filmpje ruim 5 miljoen keer bekeken op o.a. YouTube, MetaCafe, Break, Funny Or Die, Brightcove en Dumpert. (Bron: Telegraaf)

Super Obama Girl!


Look! Up in the sky! It’s a bird! It’s a plane! It’s … Super Obama Girl?! In het nieuwste filmpje, uitgebracht net voor Super Tuesday, gaat Amber Lee Ettinger aka Obama Girl de strijd aan als superheld met bovennatuurlijke krachten voor haar Barack. De Democratische senator uit Illinois scoorde bijzonder goed afgelopen dinsdag en wist in 14 van de 24 staten te winnen van rivale Hillary Clinton. De strijd is echter nog niet beslist. Het blijft voorlopig ongemeen spannend. Het werk van Obama Girl zit er dus voorlopig nog niet op … Eerdere video’s van Obama Girl: I Got a Crush…On Obama, Obama Girl vs Giuliani Girl, I Like a Boy, “Bush, You’re So Lame” en Obama Girl Returns for Iowa!.

Pepsi: Magnetic Attraction


De 42ste editie van de Superbowl, de finale van het American Football, is afgelopen zondag gewonnen door de New York Giants. In een sensationele partij werden de New England Patriots, die dit seizoen nog ongeslagen waren, met 17-14 verslagen. Niet alleen is dit hét sportevenement van het jaar in Amerika, maar ook één van de hoogtepunten in de reclamewereld met peperdure 30 seconden commercials. Pepsi pakte uit met een hilarische video met niemand minder dan superster Justin Timberlake. Met ruim 2 miljoen views is het één van de populairste spotjes online. Andere Superbowl spotjes, die goed scoorden waren o.a. Victoria’s Secret met model Adriana Lima, Bud Light met Will Ferrell, Fedex, eTrade, Audi R8 en Coca-Cola, en vele anderen. (Bron: Future Music Charts)

Frozen Grand Central


Sinds 2001 organiseert een groep acteurs en komedianten onder de naam Improv Everywhere geregeld in New York ‘ludieke misies‘, waarbij men de stad als pod

ium voor hun acties gebruikt. Voor hun nieuwste missie heeft de Amerikaanse theatergroep het grootste treinstation ter wereld uitgekozen: Grand Central Station. Zo’n 200 mensen van Improv Everywhere kwamen samen in de grote hal om tegelijk vijf minuten te bevriezen als een standbeeld. Daar kijk je als toevallige voorbijganger wel raar van op. (Bron: Newyork blog, NRC)

Dramatic Lemur


Vorig jaar veroorzaakte het fragment “Dramatic Chipmunk” van slechts 5 seconden, uit een Japanse show, voor een ware hype op internet. Het techblad Wired besteedde er in haar maart 2007 nummer zelfs een heel artikel aan. Diverse internetters mixten het korte fragment in diverse hilarische varianten. Sinds vorige week is er een opvolger: “Dramatic Maki” of “Dramatic Lemur”. Het originele fragment is wederom door velen bewerkt. De populairste versie is de remix met THX geluid, die zo’n miljoen keer is bekeken op internet. (Bron: News.com)

Joran van der Sloot Spoof


De ‘bekentenissen’ van Joran van der Sloot hebben behalve veel ophef ook veel inspiratie opgeleverd. Op het internet verschijnen overal parodieën op de beruchte autogesprekken. Zo maakte LuckyTV voor “De Wereld Draait Door” een grappige spoof op de Peter R. de Vries show, waarin een acteur Joran speelt en nog het één en ander bekent. Inmiddels zo’n 600.000 keer bekeken op o.a. YouTube en Dumpert.

Ook de mannen van Rooyackers, Kamps & Kamps speelde in op de Joran hype met de undercover operatie van Tim Kamps, om te ontdekken of de heer Bor Rooyackers wel echt geblesseerd was. Tim rustte zijn auto uit met camera’s en microfoontjes en wist heel langzaam het vertrouwen van Bor te winnen. Ook de persiflage van de cabaratiers is erg populair. Binnen 4 dagen is de spoof zo’n 150.000 keer bekeken. En ook de audio persiflage “Joran van der Sloot heeft een Boot” van Radio-538 dj Edwin Evers op Basehunter’s Boten Anna zal ongetwijfeld flink doorgestuurd worden. (Bron: Dag)

The Water Horse


Na het enorme succes van The Chronicles of Narnia heeft het productiebedrijf samen met Beacon Pictures en Revolution Studios het vervolg The Water Horse verfilmd. Het verhaal gaat over een eenzaam Schots jongetje dat een mysterieus ei vindt. Voor hij het weet heeft hij een babymonster van Loch Ness in huis. In Japan werd de film spectaculair gepromoot middels een gigantische hologram in de Tokyo Bay. De film is vanaf 14 februari in Nederland te zien en de Engelse pers is al lyrisch. (Bron: Telegraaf, Beyond Madison Avenue, Film W)

Thriller on the District Line


Nog even en hij is uit, Thriller 25 van Michael Jackson. Maandag 11 februari 2008 wordt het jubileum album, naar aanleiding van de 25e verjaardag van Michael Jackson’s album Thriller uit 1982, internationaal uitgebracht. Thriller is nog steeds het meest verkochte album aller tijden. Voorafgaand aan het album wordt de single The Girl Is Mine 2008 uitgegeven. Recent is er op YouTube een opmerkelijk filmpje verschenen, waar een aantal reizigers in de Londense metro ‘spontaan’ opstaan om Michael Jackson’s Thriller te dansen. De reacties op het YouTube filmpje en in het Metro.co.uk artikel, suggereren dat het om een stunt voor het binnenkort te verschijnen album betreft. (Bron: Wikipedia)

SP: Thuiszorg uitgekleed (NSFW)


Afgelopen week is er de nodige commotie ontstaan omtrent het SP spotje, dat vrijdagavond bij Pauw & Witteman gelanceerd werd. In het filmpje is een 88 jarige actrice te zien, die zich ontdoet van haar kleren uit protest tegen het onpersoonlijke karakter van de thuiszorg na de intreding van de marktwerking. Veel Telegraaf lezers vonden het spotje “misselijkmakend” is te lezen op de site van de krant van wakker Nederland. Ook de PvdA heeft kritiek op de commercial en vind dat de SP te ver is doorgeschoten. De VVD is eveneens kritisch en wijst het spotje af, aldus RTL Nieuws. Andere sites en blogs die over het spotje schreven zijn o.a. Adfreak, Osocio, 50+ blog, VKmag, Tweede Kamer blog, Elsevier en Trouw.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!