Viral Friday Week 07/2009

13 februari 2009, 10:40

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

David After Dentist


Een 7-jarig jochie uit Florida heeft afgelopen week miljoenen laten lachen. In mei 2008 filmde David DeVore Sr. zijn zoon met een flipvideo camera na een bezoek aan de tandarts. Door de verdoving zat David Jr. totaal gedesoriënteerd op de achterbank, wat zorgde voor de nodige hilarische opmerkingen: “Is this real life?” “You have four eyes” en “Is this gonna be forever?”.

De video, getiteld “David After Dentist,” is een ware internet sensatie met meer dan 10 miljoen views sinds 30 januari! Het filmpje is in diverse Amerikaanse TV programma’s zoals VH1’s “Best Week Ever,” E!’s “The Soup,” G4’s “Attack of the Show,” en Fox News’ “On the Record with Greta Van Susteren” verschenen. Tevens zorgt de video voor honderden spoofs, remixes en videoreacties, waarvan Christian Bale Mash-up, Chad After Dentist en David After Dentist After REMIX het meest populair zijn.
(Bron: WSJ, Time, GainesVille.com)

Guitar: Impossible


Uit verveling maakte YouTube gebruiker MysteryGuitarMan afkomstig uit Brazilië, bovenstaande ruim 2 minuten-durende gitaarvideo. Het kostte hem meer dan 1 uur filmen, 1000 cuts, 6 uur aan gitaar tabbing en ontelbaar uren aan editing. Het resultaat: ruim 2 miljoen views op YouTube, 13.000 comments, 338 videoreacties, 29.965 stemmen en postings op o.a. Flabber, Fark en Neatorama.

Time Lapse of a Baby Playing With His Toys


Een time-lapse video van een 9 maanden oude baby spelend in de woonkamer trekt nogal wat bekijks (zo’n 750.000 views) op internet. Francis Vachon, een Canadese fotojournalist, filmde zijn zoon Charles-Edward 4 uur lang, maakte er een time-lapse video van 2 minuten van en plaatste de video op 24 januari 2009 op YouTube, om het filmpje te embedden op zijn blog. Al snel verspreidde de time-lapse video zich naar de populaire blogs Boing Boing, Kottke, Neatorama en Le Post. Het nummer in de video heet Ensemble van de Canadese artiest Coeur de Pirate. (Bron: Fagstein, Sean Walter’s Blog)

Leaked Assassination Footage from Russia


Activision, een Amerikaanse video game developer en distribiteur, brengt binnenkort de first-person shooter game Singularity uit. Ter promotie van het spel maakte reclamebureau DDB bovenstaande video, getiteld “Leaked assassination footage from Russia”. De video is een fake nieuwsbulletin van het niet-bestaande Russische nieuwsstation GNBC, met een item over een mislukte moordpoging op een Russische wetenschapper. De viral video behaalde 600.000 views en 1.900 comments in minder dan drie weken tijd. Kijkers worden gestuurd naar MIR-12, de site van een schimmige organisatie met als doel een diepgewortelde Russische samenzwering te onthullen, die zijn oorsprong vond in de jaren ’50. (Bron: Feed Company)

DIY Walk In Fridge


Eind december 2008 lanceerde Heineken Nederland een hilarische commercial meet een walk-in closet in de hoofdrol. De video, ontwikkeld TBWANeboko, is sindsdien 5,3 miljoen bekiijken op diverse videosharing sites als YouTube, Dailymotion, Break.com, My

SpaceTV. MetaCafe en Dumpert.

Een maand na de populaire inloop koelkast commercial komt Heineken met een vervolg. Vorige week vrijdag verscheen er een spoof video, waarin vier Nederlandse gasten hun eigen inloop koelkast op 11 hoog bouwen! Het filmpje is in een week tijd zo’n 200.000 keer bekeken op YouTube en Dumpert.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!