Virtual reality storytelling: 3 internationale cases

15 november 2016, 12:00

Storytelling in marketing is een noodzaak. Maar het is een uitdaging om als marketeer, uitgever of organisatie de innovatieve tools te vinden die jouw boodschap, zelfs als die zwaar beladen is, naar het publiek te brengen. Virtual reality biedt daarbij kansen. Tijdens het VR Days Europe-event passeerden dan ook vele voorbeelden de revue – zie ook mijn vorige artikel. In deze blogpost licht een drietal internationale cases toe.

Theatervoorstellingen live bekijken in virtual reality

“We are the National Storytelling Organisation.” Hiermee opent Toby Coffey, digital manager van het Londense National Theatre zijn betoog. Met zo’n 26 verschillende producties, 3.380 voorstellingen, 4,1 miljoen voorstellingsbezoekers en nog eens 4 miljoen digitale bezoekers via NT Live bereiken de verhalen van het National Theatre miljoenen mensen.

Afgelopen juni heeft National Theatre de Immersive Storytelling Studio gelanceerd. Deze studio gaat onderzoeken hoe virtual reality en 360-gradenfilms de beleving van het publiek kunnen versterken.

“People will pay 30 pounds for live virtual reality theatre in 3 years.”

Waarom het National Theatre hierin investeert? “We want to be a pioneer of dramatic storytelling and place our audiences in the shoes of another”, ligt Coffey toe. Dit biedt bovendien kansen voor verdienmodellen in de culturele sector. “People will pay 30 pounds for live virtual reality theatre in 3 years.”

Voor een theaterproductie vergt het toevoegen van deze nieuwe techniek nogal een lange aanlooptijd; de productie vergt namelijk een behoorlijke productie, bijvoorbeeld als het gaat om het plaatsen van camera’s en de plek van de virtuele kijker. De eerste apps van National Theatre zijn nu al te bekijken, zoals Faboulous Wonderland (App Store / Play Store), gebaseerd op de hitmusical.

Twee keer zoveel donateurs voor UNICEF

“De verslaggeving vanuit oorlogs- en rampgebieden heeft in een eeuw tijd een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden foto’s gemaakt, bij de Vietnamoorlog speelde video een rol, in Syrië was er een rol voor YouTube en de laatste incidenten worden live gestreamd op Facebook.” Gabo Arora van de Verenigde Naties begint zijn presentatie met deze tijdreis.

Hierna maakt hij de vertaalslag naar het werk van de VN en UNICEF. “We worden dagelijks overspoeld met deze verslaglegging, maar het spreekt ons empathisch vermogen nauwelijks aan.”

Arora geeft aan dat de VN inmiddels van alles heeft geprobeerd om enerzijds te laten zien wat er aan de andere kant van de wereld gebeurt en anderzijds donateurs te werven, zoals de films Clouds over Sidra en My Mothers Wing. “Op YouTube hebben we concurrentie van kattenfilmpjes en shockeren met gruwelijke foto’s doet afbreuk aan storytelling.”

In virtual reality hebben ze nu een nieuwe vorm gevonden en met succes. Doordat je nu virtueel in het rampgebied staat, heb je een beter beeld en daardoor veel meer empathie. “Virtual reality is our new empathy machine.” Bij het werven van donateurs voor UNICEF op straat draagt virtual reality bij aan twee keer zoveel donaties.

“Virtual reality is our new empathy machine.”

The Guardian maakt psychische ervaring van eenzame opsluiting

Ook de journalistiek is op zoek naar nieuwe vormen om aandacht te vestigen op moeilijke maar spraakmakende onderwerpen. The Guardian heeft met “6×9: A Virtual Experience of Solitary Confinement” aandacht weten te vestigen op de psychische schade die gevangenen in de Verenigde Staten oplopen.

What’s it like to spend 23 hours a day in a cell measuring 6×9 feet for days, weeks, months or even years?” Meer dan 100.000 gevangenen zitten achter slot en grendel, verspreid over de staten. Met virtual reality word je in een cel als gevangene opgesloten. De totale experience duurt 9 minuten en voormalige gevangenen delen hun verhalen.

“Beneathe the hype of the advertising and creative world, this project shows that virtual reality can be very powerful”, licht Jarrad Vladich van The Mill, het bedrijf dat deze app ontwikkelde, toe. Aan de ontwikkeling werkten onderzoeksjournalisten, wetenschappers en psychologen mee. De app toont ook veel technische hoogstandjes. Zo is er lichtinval die het verloop van de tijd over 24 uur laat zien en worden er wordclouds geprojecteerd op de wand. Ook het gebruik van de audio-effecten is technisch geavanceerd: de geluiden lijken uit exact de juiste richtingen te komen.

Sanne Bakker
Eigenaar / freelance contentproducent bij ensanne focus op content

Sanne Bakker, ook wel bekend als @ensanne, is freelance contentproducent. Online en offline neem ik van A tot Z de productie uithanden; van strategie tot creatie. Sanne gaat graag met jou de uitdaging aan om jouw doelgroep te raken met de juiste content. Want: “Door te focussen op de creatie en distributie van waardevolle, relevante en consistente content kun je jouw doelgroep aanspreken, aantrekken en tot actie aanzetten.” Een unieke printuitgave, social media content, video, online platform, nieuwsbrief, podcast... Ook geef ik (social media) training aan ondernemers, medewerkers en studenten. Sanne heeft veel ervaring in destinatie marketing en de culturele sector. Ze werkte de laatste jaren aan campagnes voor 75 jaar vrijheid Den Haag, Feest aan Zee / 200 jaar Scheveningen, een blogsabbatical in Zuid-Limburg, Liberation Route Europe, City Marketing Amersfoort en Gelderse Streken. Sanne heeft een enorme passie voor reizen en heeft een eigen reisboog.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!