Affiliate marketing: acht tips voor een vliegende start

13 augustus 2018, 09:00

Voor wie nog flinke stappen (en meer omzet) wil maken met een blog, website of mailinglist, is affiliate marketing een interessante optie. Voor ervaren online marketeers en webwinkeliers is dit natuurlijk gesneden koek, maar hoe maak je hier een goede start mee? Acht uitgebreide tips om een goede start te maken met affiliate marketing.

Met affiliate marketing word je beloond voor het doorsturen van bezoekers via een advertentie op je website. Als doorgestuurde bezoekers leiden tot een productaankoop (sale) of een inschrijving (lead), dan krijg je als webbeheerder daarvoor een passende vergoeding.

1. Schrijf je in bij een affiliate netwerk

Als websitebeheerder borrelt al snel de vraag op hoe je in contact komt met potentiële adverteerders. Je kunt je inschrijven bij een affiliate netwerk, een tussenpartij die campagnes draait van merken en websites. Het doel van een affiliate netwerk is om adverteerders te koppelen aan potentiële publishers, en andersom.

De meest bekende affiliate netwerken in Nederland zijn Daisycon, Tradetracker en Awin. Gezamenlijk beheren deze organisaties campagnes van bijna alle bekende websites en webshops in Nederland. Door je in te schrijven heb je direct toegang tot het promoten van duizenden campagnes van vrijwel elke bekende Nederlandse website. Dit bespaart je veel tijd en moeite voor wat betreft het vinden van een geschikte adverteerder op je website.

Bij het aanmelden op een affiliate netwerk vermeld je direct op welke website je advertentieruimte kunt aanbieden en meld je je website aan bij interessante campagnes. De contactpersoon van de betreffende campagne keurt of je website past bij de adverteerder. Bij goedkeuring kun je vanuit je hele website linken naar een product of dienst van de adverteerder en heb je toegang tot tientallen verschillende banners die direct op je website geplaatst kunnen worden.

2. Promoot campagne die aansluit bij je bezoekers

Voordat je begint met het plaatsen van advertenties op je website, is het van belang dat je goed weet wat de behoefte is van je doelgroep. Als je weet waar je bezoekers naar op zoek zijn, kun je gericht een keuze maken voor een advertentie op je site.

“Bij een slimme probleemschets zoek je adverteerders die dit specifieke probleem kunnen oplossen”

Schets het ‘probleem’ van je bezoeker en bedenk bij elke populaire pagina op je site waarom de bezoeker de content leest en waar de bezoeker graag een antwoord op wil hebben. Met deze probleemschets kun je adverteerders zoeken die het probleem van de bezoeker kunnen oplossen, of de vraag kunnen beantwoorden. Vind je een campagne die aansluit bij de wens van je bezoekers, dan is de kans op goedkeuring van de adverteerder groot.

3. Verwerk advertenties op natuurlijke wijze

Als je duidelijk hebt wat je wil adverteren op je website, is het zaak om te bedenken waar de advertenties geplaatst moeten worden. De plaats van een advertentie heeft veel invloed op je resultaat.

Als je in een artikel zowel tekstueel als visueel weet uit te leggen waarom een aanbieder van een product of dienst een goede keuze is, is je bezoeker sneller geneigd om door te klikken op de advertentie. Bedenk altijd of je met deze aanbieder direct dat probleem oplost van de bezoeker. Is dat niet zo, dan kan een uitgelichte advertentie juist zorgen voor irritatie bij je bezoekers. Een advertentie is pas goed verwerkt in een artikel als de bezoeker er daadwerkelijk wat aan heeft.

4. Kies een geschikte niche

Kiezen voor een geschikte niche vergroot je kans op succes. Een vijftal tips voor het kiezen van een juiste niche of branche:

  • Probeer producten te vinden met een hoge winstmarge. Als een leverancier of webshop veel winst overhoudt aan een product, dan is er ook meer ruimte om een affiliate publisher een leuke commissie te geven.
  • Kijk naar de concurrentie: is de concurrentie binnen een niche groot, bedenk dan goed waar je aan begint. Aan de ene kant bevestigen de vele concurrenten de populariteit van de niche, aan de andere kant is het erg lastig opboksen tegen sites die al jaren bestaan.

“Is concurrentie binnen een niche groot, bedenk dan goed waar je aan begint”

  • Zorg dat je een niche kiest die bij je past. Schrijven over een onderwerp dat je ligt, is makkelijker en kost minder tijd.
  • Bekijk niches met hoge affiliate commissies. In de eerder genoemde affiliate netwerken kun je bij elke adverteerder kijken wat de commissie is per sale of lead. De commissiepercentages lopen enorm uiteen. Soms krijg je slechts 2 pocent voor een verkoop, bij een andere webshop is het weer 10 procent of meer. Het is verstandig om alvast een berekening te maken hoeveel sales of leads je moet genereren voordat je er aan verdient.
  • Bedenk of je wil adverteren voor een product of voor een dienst. Een doorgestuurde bezoeker die een abonnement afneemt, levert een adverteerder veel meer op dan een bezoeker die eenmalig een product afneemt in een webshop. Vandaar dat het commissiepercentage voor het genereren van leads over het algemeen erg hoog is.

5. Gebruik eenvoudige tools

Om te starten met affiliate marketing is het handig om gebruik te maken van eenvoudige tools voor je website. Deze tools helpen je snel op weg:

  • Tradetracker Link Replacer: al je links op je website automatisch vervangen door affiliate links van Tradetracker. Het is een eenvoudig script in je website om ‘gewone’ links automatisch om te zetten naar affiliate links.
  • Daisycon vergelijkers: affiliate netwerk Daisycon heeft diverse vergelijkers gebouwd die je binnen enkele minuten in je website kunt zetten. Zo zijn er onder andere vergelijkers voor verzekeringen, datingsites, boekhoudsoftware, energieleveranciers en alles-in-één abonnementen.
  • LinkPizza: heb je een WordPress-website, dan kun je deze plugin installeren. Deze tool zorgt er net als de Link Replacer voor dat al je links worden omgezet naar affiliate links.

6. Zorg voor meerdere adverteerders

Als affiliate publisher blijf je onafhankelijk door middel van meerdere adverteerders. Richt je je op één adverteerder, maar veranderen de commissiepercentages of stopt de adverteerder, dan stopt ook direct jouw vergoeding. Zorg dat je meerdere actieve campagnes open hebt staan. Zo kun je direct schakelen tussen je adverteerders als er wat verandert.

7. Wees betrouwbaar

Een vuistregel voor iedere affiliate publisher: zorg dat de informatie op je website helemaal juist is. Het klinkt zo logisch, maar bij veel affiliate websites is dit niet het geval. Veel sites proberen de bezoeker zo snel mogelijk door te laten klikken in plaats van goed te informeren. Adverteerders hechten enorm veel waarde aan bezoekers die goed zijn ingelicht, ook wel ‘warme’ bezoekers genoemd, omdat de kans groter is dat ze een product of dienst aanschaffen als de informatie van te voren duidelijk is.

8. Meten is weten

Een plekje gevonden voor je affiliate advertenties? Dan is het wachten op de resultaten. Om te meten hoe advertenties lopen, kijk je niet alleen naar de commissie of naar de hoeveelheid sales en leads. Een campagne waarbij de commissie enorm hoog is, maar de conversie laag, levert je misschien wel minder op dan een campagne met een lagere commissie en een hoge conversie.

De beste manier voor het meten van je affiliate campagnes is op basis van Effective Costs Per Click, waarmee je kunt berekenen wat een gemiddelde klik van je bezoeker oplevert. Zo zie je in de overzichten precies welke advertentie het beste draait.

Met deze basics is iedere websitebeheerder klaar voor de eerste affiliate-campagnes. Veel succes!

Jeroen Wijnja
Founder bij Dik.nl

Jeroen Wijnja (27), mede-eigenaar en oprichter van DIK. Vanaf 2010 bezig met affiliate marketing, SEO en webontwikkeling. Afgestudeerd in Leeuwarden aan de studie Communication & Multimedia Design. Diverse affiliate websites opgezet waaronder Dik.nl en Datingsitekiezen.nl. Interesses: Ondernemen, Marketing, Crypto en Voetbal.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Patrick

    Beste Jeroen,

    Bedankt voor het uitgebreide stuk.

    Ik heb alleen de vraag hoe ik mijn bedrijf nu zou kunnen promoten via affiliate websites die zicht beschikbaar stellen, meldt ik mijn bedrijf dan ook aan via bv Daisycon, Tradetracker en Awin?

    Ik ontvang graag je info.

    Bedankt alvast voor je reactie.

    MvG

    Patrick

    Ondernemen 2.0

    &

    LinkedIn Training | Advies | Marketing

    Enschede


    13 augustus 2018 om 11:47
    jeroenwijnja

    Goedendag Patrick.

    Het artikel is voornamelijk gericht op affiliate publishers, maar ook als adverteerder kun je je bedrijf aanmelden bij de genoemde affiliate netwerken. Dit kan op de websites van bijvoorbeeld Daisycon, Tradetracker en Awin. Na het aanmelden neemt er dan iemand contact met je op om door te nemen wat voor campagne je wilt opzetten.


    13 augustus 2018 om 11:55
    Jan

    Leuk artikel. Nog een vraag. Heb je een suggestie voor (of ervarming met) software of een cloudoplossing om in een enkle dashboard overzicht te krijgen van Awin, Daisycon en Tradetracker, Tradedoubler, etc? Ik dacht in het verleden iets gezien te hebben maar ben het kwijt.


    15 augustus 2018 om 09:24
    Klaas Koopman

    Jan,

    Wat ik je kan aanraden is om een dergelijk iets zelf te laten maken door jouw programmeur. Zo kun je precies de data presenteren die jij interessant vindt en op basis daarvan jouw website en bijbehorende (personeel) taken sturen.


    15 augustus 2018 om 09:29
    Mariska B

    Mijn ervaring met de affiliate netwerken is best wel al lang en uitgebreid. Het landschap is er de afgelopen jaren sterk veranderd. Tradedoubler zou ik niet meer mee werken. Verouderde software, kennen de NL markt ook niet heel goed (meer), en het grote moederbedrijf uit zweden gaat het al heel lang erg slecht mee. In de NL markt telt deze partij eigenlijk ook niet meer mee!

    Awin op zich een goede partij. Software is prima, maar zou transparanter kunnen. Accountmanagement mag beter voor wat je bij hun betaald (als adverteerder).

    Tradetracker is op dit moment technisch de voorloper in de markt met hun attributie oplossing. Voor publishers de meest interessante partij om mee samen te werken. Heeft mijn voorkeur als merchant.

    Linkpizza is ook aardig voor als je geen tot weinig kennis hebt van affiliate marketing. Maar je levert wel een flink deel van het geld/marge in dat je kan verdienen.

    Whitelabel oplossingen en andere kleinere netwerken zijn niet erg aantrekkelijk voor de meeste publishers en zou ik dus ook niet aanraden als je affiliate marketing als een serieus kanaal wil inzetten.


    19 augustus 2018 om 08:36
    Thom

    Ik ben sinds ruim een jaar bezig met mijn affiliate website. Na een jaar heb ik misschien 5 commissies verdient terwijl ik wel 1 a 2 artikelen van +1000 woorden per week plaats (alleen maar longtail zoekwoorden).

    Ik heb nu maandelijks zo’n 300 a 400 bezoekers. Ik denk dat mijn statistieken zo laag zijn vanwege de niche, namelijk gezondheid, sport en voeding.

    Toen ik begon met deze website wist ik nog vrijwel niets over hoe affiliate precies in zijn werk ging en heb dus een voor mijn gevoel totaal verkeerde niche gekozen.

    Is het nu verstandig om een betere niche op te zoeken en hier op verder te gaan met een nieuwe website? En dus een jaar werk weg te gooien. Of moest ik door blijven zetten met de website in de gezondheids niche?


    16 januari 2019 om 20:43
    Sandra

    Interessant stuk! Kan ik me ook aanmelden bij meerdere netwerken, dus bij voorbeeld Daisycon én bij TradeTracker? Of moet ik vooraf een keuze maken?


    19 januari 2020 om 13:49
    jeroenwijnja

    Goedendag Sandra.

    Je kunt je aanmelden bij meerdere netwerken. Hierdoor heb je het volledige aanbod aan campagnes tot je beschikking.


    19 januari 2020 om 13:51
    Johan Kools

    Hallo; Waarmee kan ik een website maken en daarbij blogs aan toevoegen?

    Zijn er programma’s om een gratis website te maken en daar blogs aan toe te voegen waarbij ook de producten voor de affilliate aan toegevoegd kan worden?


    28 september 2020 om 15:54
    Siemon

    Hallo,

    Kan het ook effectief zijn om een algemene website te maken en daar veel verschillende campagnes op te plaatsen?

    Of raad jij aan om een niche website te maken?


    21 december 2020 om 15:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!