Voetbal in Nederland miljarden business

2 februari 2006, 08:40

Voetbal in Nederland Miljarden businessDe belangstelling voor en de waarde van voetbal is ondanks de enorme toename van content verspreiding via TV maar ook over het internet nog steeds groeiende.

De laatste opwaartse impulsen kwamen uit de hoek van uitzendgemachtigden. Met name door Versatel en John de Mol’s mediavehikel Talpa welke tientallen miljoenen over hadden voor de uitzendrechten van voetbalcontent. Om de waarde van deze grote markt in kaart te krijgen heeft de KNVB onderzoeksbureau Ecorys opdracht gegeven de bestedingen in 2004 te onderzoeken.

Deze studie bracht recent aan het licht dat in het jaar 2004 meer dan 2.5 miljard euro werd besteed in de voetbalmarkt. Ruim twee keer zoveel als bijvoorbeeld in 1999, het jaar waarin voor het laatst een dergelijk onderzoek werd uitgevoerd. Henk Kessler, directeur betaald voetbal van de KNVB, greep dit onderzoek aan om staatsecretaris Cl?mence Ross van Dorp het maatschappelijk een commercieel belang van voetbal nogmaals te duiden. De sportmarkt was overigens in 2005 totaal goed voor ruim 6 miljard euro.

De waarde is een optelsom van relevante bestedingen in en om voetbal. Consumenten en vrijwilligers droegen 1.85 miljard euro bij, het bedrijfsleven 485 miljoen en de overheid ongeveer 170 miljoen. Ruim 50 miljoen meer dat vijf jaar terug. In werkgelegenheid is de sector goed voor circa 16.300 arbeidsplaatsen een stijging derhalve van ruim 2000 fte?s ten opzichte van 1999. Met name nieuwe stadions, infrastructuren en verdere professionalisering van de bedrijfstak dragen bij tot deze groei die de komende twee jaar nog flink zal doorzetten.

Een ander belangrijke conclusie in dit rapport is dat de overheid twee keer zoveel geld uit de sector voetbal ontvangt als zij met subsidies uitgeeft aan deze sport.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Laurens

    Blijft toch ook een leuke sport 🙂


    2 februari 2006 om 09:27
    jeroenmirck

    John de Mol vandaag in het FD: ‘Het terugverdienen via reclamespots zit aan het einde van zijn rek.’ Daarom wil hij alle rechten van het Nederlandse competitievoetbal kopen, om ze vervolgens te vermarkten via televisie, internet en mobiele telefoon. Volgens De Mol is dit de enige manier om de investering in sportrechten terug te verdienen.


    2 februari 2006 om 09:40
    ErwinVanLun

    @Jeroen: helemaal met De Mol eens! Wij gaan straks zelf betalen om wedstrijden te mogen zien. Maar dan zonder reclame, mogen we zelf onze camerapositie kiezen (of keizen we een regisseur die dit doet), en een (partijdige) verslaggever. En zijn we ook nog eens ‘connected’ met onze vrienden en horen hun gejuich als ‘we’ scoren.


    2 februari 2006 om 09:52
    media4you

    Opzich ben ik het met de Mol eens, maar de Nederlander is best stug als het gaat over tv kijken via internet en mobiel. We zijn erg lui en verwend volkje.

    @erwin: bedenk wel dat jij het hebt over pakweg een kleine 10 jaar. Of op zn best 5 jaar. Dat is best lang voor een dergelijk duur investeringsplan. Een zender in de lucht houden moet ergens worden terugverdiend en de portemonee van John is ook niet oneindig. De huidige kijkcijfers dalen met de maand en het sentiment blijft in de min.

    Volgens mij wordt het 2e kanaal geheel gewijd aan voetbal. Wat mij betreft komen er nog meer themakanalen maar dan vanuit merken. Hopelijk weet De Mol dat proces te versnellen.


    2 februari 2006 om 10:03
    ErwinVanLun

    @Ronald: Misschien is de ‘zender’ aan het evolueren tot een promotie-instrument en wordt het echt geld straks elders verdiend. Bvb via Internet. Bvb een televisieprogramma, met bijbehorende website en affiliate programma dat de zender inkomsten geeft bij aanschaf van producten, boekingen of reserveringen.

    Een zender is dan een kostenpost. In de stapjes daar naar toe nemen de inkomsten van ‘adverteerders’ af en de inkomsten van consumenten of commissies van merken toe.


    2 februari 2006 om 10:53
    venturo

    Extrapolatie van content is wanneer je alle rechten hebt wellicht lucratief. De voorbeelden die erwin schetst bestaan al in Tivo. Ook Eyeworks Sport is bezig om ‘consumer preferences’ toe te voegen aan in dit geval nog het Versatel aanbod. Diensten worden sowieso belangrijk. 1000 HH die een wedstrijd in HDTV willen zien brengen meer op dan 100.000 analoge kijkers. Overigens is SBS een van de eersten geweest die mediaonafhankelijke overeenkomsten afsloot. Bijvoorbeeld voor darts….


    2 februari 2006 om 11:22
    ErwinVanLun

    @Albert: misschien een domme vraag van me maar wat bedoel je precies met ‘media-onafhankelijke overeenkomsten?’.


    2 februari 2006 om 12:05
    venturo

    tv, digittv, internet, iptv, hdtv, mobile, public etc…..daar voegt talpa nog radio aan toe.


    2 februari 2006 om 12:13
    ErwinVanLun

    tx


    2 februari 2006 om 12:17
    p2prtje

    Zolang internet bestaat zal de DhR de mol kunnen zwaaien met de flappen tot ie een ons weegt,de monopool heb je enkel als er meer konkurentie is,anders ben je een eizelganger,daarbij nog veel mogelijkheden om alles gratis te bekijken via internet dus waarom betalen voor iets wat al betaald is dik en dubbel.

    De toekomst is somber voor de zakkenvullers van de laatste jaren,tijd voor nieuw bloed!


    30 juni 2007 om 16:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!