Volkskrant verrast blogosfeer

18 september 2005, 14:42

Volkskrant verrast blogosfeer

Gisteren is de Volkskrant officieel gestart met weblogs voor lezers en daarmee is het de eerste Nederlandse krant die de opkomende burgerjournalistiek serieus neemt. Het is nog te vroeg om nu al conclusies te trekken maar voor geinteresseerden toch alvast mijn eerste indruk.

De voorbereiding

Nadat het AD.nl al een tijd geleden had aankondigd te komen met user generated content in de vorm van weblogs, kwam woensdag geheel onverwacht ook de Volkskrant met haar initiatief. Meer dan een korte mededeling op de website van de Adformatie heb ik als vooraankondiging niet gezien.

Toch blijkt de Volkskrant al enkele maanden te werken aan de Volkskrant Weblog. Het in-huis ontwikkelde platform (op basis van php/mysql) werd medio half juli gelanceerd en getest door ca. 3.000 lezers/gebruikers. Wie de weblogs van de eerste gebruikers bekijkt (zoals die van Wilbert Baan, Rob van Kranenburg, Peter van Ammelrooy, Remy Jon Ming, Bart Dirks, Rob Jan de Heer en Jasper Houtman), zal zien dat de testers vooral zijn gezocht onder eigen medewerkers, studenten en actieve lezers op het forum.

Zoals gezegd werd het platform afgelopen zaterdag officieel gelanceerd en wie die dag volkskrant.nl bezocht werd welkom geheten via een intromercial (zie ook plaatje hierboven) waarbij men kon kiezen om door te gaan naar de voorpagina van de site of naar volkskrantblog.nl. Ook op de voorpagina van de site volop aandacht voor het nieuwe iniatief (zowel redactioneel als via diverse advertenties). In de krant werd op de voorpagina verwezen naar het iniatief en schreven Geert-Jan Bogaerts en Patrick Engelsma het artikel Burgerhulp voor de journalist (te vinden in het katern het Betoog).

Online promotie van Volkskrant Weblog

Het resultaat

Alhoewel Maarten Schenk (SixApart) op zijn weblog al eerder een uitvoerige beschrijving heeft geplaatst van zijn bevindingen, kon ik het niet laten om ook zelf een Volkskrant Weblog te starten en te testen.

De weblogtool is laagdrempelig en kent slechts een beperkt aantal functionaliteiten (en vrijheden). Gebruikers kunnen tekstberichten plaatsen met daarin per bericht een foto en/of video (via video4all.nl). De berichten worden op datum in de eigen weblog geplaatst en kunnen worden gecategoriseerd op basis van regio of thema. Dit laatste is ook van belang om de berichten bekend te maken via de juiste portals (bijv. media) die via de voorpagina kunnen worden aangeroepen. Er zijn diverse interactiemogelijkheden zoals het plaatsen van een reactie op een bericht (werkt nog niet goed), het doorsturen van een bericht via email of het sturen van een email naar de schrijver. Via RSS zijn alle weblogs (werkt nog niet goed), de individuele weblogs en de reacties op de individuele weblogs te volgen.

Meest interessante is de wijze waarop de portals worden ingevuld namelijk op basis van meest recente, best gewaardeerde en meest gelezen berichten. Met name de waardering van de berichten roept op dit moment nog vragen op bij een aantal gebruikers.

Marketingfacts Volkskrant Weblog

Gebruikersvoorwaarden

Waarschijnlijk door veel gebruikers niet eens opgemerkt maar ze zijn er wel degelijk, de gebruiksvoorwaarden. Veel logische voorwaarden maar bij een aantal heb ik toch nog wel mijn twijfels of iedereen zich deze realiseert:

1b. Alle content is toegestaan met uitzondering van content voor commerci?le, charitatieve of ideele doeleinden.

Da’s duidelijk! Hier wel de vraag aan de Volkskrant wat men in de toekomst denkt te gaan doen met de inkomsten die worden verkregen via de advertenties (nu banneradvertentie en Google Adwords rechts naast de weblogs).

1c. Auteurs dragen, door acceptatie van deze gebruiksvoorwaarden het auteursrecht op hun bijdragen over aan de Volkskrant. Het staat de Volkskrant vrij om de inhoud van de weblog met bronvermelding in enige publicatie op te nemen.

De Volkskrant kan dus zonder toestemming jou content gebruiken (met bronvermelding). Ben benieuwd of men auteurs ook gaat belonen voor het gebruik van deze content (zoals Ohmynews bijvoorbeeld wel doet met het doorplaatsen van content).

1e. De Volkskrant behoudt zich het recht voor een weblog of bijdragen in een weblog, zonder verdere opgave van redenen, aan te passen en/of te verwijderen indien zij een weblog of afzonderlijke bijdragen in strijd acht met deze gebruiksvoorwaarden.

De Volkskrant kan dus zonder opgave van reden jou content aanpassen/verwijderen. Het is maar dat je het weet!

Eerste indruk

Mijn eerste indruk is positief: ziet er goed verzorgd uit en er is goed nagedacht over de invulling van de portal. Het biedt de gebruiker een beperkt aantal mogelijkheden maar dit zal voor de meeste huis-tuin-en-keuken bloggers meer dan voldoende zijn. Hier en daar nog wel wat vragen maar die zullen de komende tijd wel worden beantwoord. Wel zitten er nog (te) veel fouten in waardoor ik de indruk krijg dat de Volkskrant Weblog eerder is gelanceerd dan gepland. Wellicht met het oog op de binnenkort te lanceren gebruikersweblog van het AD.nl?

De komende weken zal ik via marketingfacts.volkskrantblog.nl de ontwikkelingen bij de Volkskrant blijven volgen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Guido van Nispen

    Marco goede beschrijving van je bevindingen. Ik sluit me daar bij aan. Aangezien ik nog geen Nederlandse talige weblog had (buiten blognomics.nl met Krijn, heb ik nu gnispen.volkskrantblog.nl aangemaakt. Na het intypen van die URL krijg je welliswaar een totale andere URL in beeld, maar het gaat goed.

    Goed initiatief van Pieter Broertjes en zijn redactie om dit zo goed en snel op te zetten, de andere kranten zullen wel snel volgen en terecht, een actief betrokken lezer, die ook nog soms het nieuws mee maakt….


    18 september 2005 om 15:14
    reinout

    Eindelijk doet De Volkskrant recht aan haar naam!


    18 september 2005 om 15:58
    loket

    @ reinout: dat is wel heel scherp opgemerkt. mooi! klinkt meteen als een mission statement.


    18 september 2005 om 17:45
    wiebe

    Je schrijft “De Volkskrant kan dus zonder toestemming jouw content gebruiken (met bronvermelding)” (spelfoutje hersteld).

    Deze conclusie is het understatement van het blogjaar. Er staat immers “Auteurs dragen, door acceptatie van deze gebruiksvoorwaarden het auteursrecht op hun bijdragen over aan de Volkskrant.”. Daarmee is het niet meer jouw content, het is content van de Volkskrant. Die mag er vrijwel alles mee doen. Aanpassen, bewerken, hergebruiken, er een boek van maken, er geld mee verdienen, you name it. Je zou zelfs toestemming van de Volkskrant nodig hebben om er zelf nog iets mee te mogen doen. En die toestemming krijg je natuurlijk niet.

    Een weblogger zou wel gek zijn om hiermee in te stemmen.


    18 september 2005 om 18:54
    Bas

    Het overdragen aan De Volkskrant is voor veel mensen denk ik nog tot daar aan toe. Hoewel het natuurlijk niet erg netjes is dat ze het zo grof doen. Het feit dat ze mogen verwijderen is ook tot daar aan toe, maar het feit dat men mag aanpassen zou voor mij onacceptabel zijn. Het is al erg genoeg dat bij b.v. interviews je uitspraken worden aangepast door journalisten (zo klinkt het beter, ja, maar het is totaal niet wat ik gezegd heb…), maar dat ze in je eigen geschreven tekst dingen gaan aanpassen…


    19 september 2005 om 06:05
    lector

    ik bezoek VK-voorpagina en krijg pagina met kale man(intromercial):je kan deze pagina niet verlaten door “naar nieuws” cliken.Geen alternatief dan de website te verlaten

    Ondanks mijn protesten VK doet niets om deze toepassingsfout te corrigeren.


    27 september 2005 om 08:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!