Volvo lanceert grootste reclamecampagne ooit

20 oktober 2004, 03:24

Volvo lanceert grootste reclamecampagne ooitNa de onconventionele reclame-campagnes Het Mysterie van Dalaro en Route V50, voor respectievelijk de nieuwe Volvos S40 en V50, komt Volvo nu met een nieuwe groot-schalige campagne: Life on Board Project. In diverse documentaires vertellen echte mensen (dus geen acteurs) elkaar onderweg hun levensverhaal aan board van de verschillende Volvo-modellen. En weer worden diverse media ingezet om het publiek te attenderen op de website, waar de films in hun geheel te zien zijn. Opvallend is dat niet de auto’s, maar de mensen centraal staan.

De gedachte achter de nieuwe Volvo-campagne was eenvoudig: geef een aantal interessante mensen een Volvo, stuur ze op een interessante reis en laat ze met elkaar praten over hun leven. Het resultaat? Gesprekken die zowel diepgaand als frivool zijn, emotioneel als oppervlakkig. Maar het belangrijkste aspect is misschien wel dat de gesprekken levensecht zijn.

Global Advertising Director Tim Ellis: “Het uitgangspunt van de campagne was hetzelfde als het centrale uitgangspunt van Volvo: auto’s worden bestuurd door mensen. Hoe verder we ons in dit concept verdiepten, hoe meer duidelijk werd wat voor bijzondere en indringende levensverhalen men in de auto aan elkaar vertelt”. Deze campagne sluit dus perfect aan bij het centrale Volvo for Life thema.

Volvo en haar reclamebureau Fuel Europe hebben over de hele wereld gezocht naar mensen met een interessant levensverhaal. Hun persoonlijke belevenissen en levensvisie speelden bij de selectie een doorslaggevende rol. Ook al zijn de gekozen mensen in geen enkel opzicht verbonden met Volvo, hun gesprekken weerspiegelen wel degelijk de waarden van Volvo en houden verband met de positionering van de diverse modellen. Zo gaan de gesprekken in de documentaire rond de nieuwe Volvo XC70 over avontuur en passie. Een van de passagiers is Bethany Hamilton (14), die op 13-jarige leeftijd een aanval van een haai overleefde. Bestuurder van de betreffende auto is Greta Kuntzweiler (28), een bekende Amerikaanse jockey. Het gesprek tussen de twee vrouwen gaat moeiteloos over van zware onderwerpen zoals het omgaan met de angst voor haaien en zware ruiterongevallen, naar hun favoriete televisieprogramma’s.

In de documentaire over de nieuwe Volvo V70 gaat het daarentegen meer over geluk en het kunnen omgaan met tegenslagen in het leven. Chris Gardner is de bestuurder. Hij is een van de meest succesvolle beurshandelaren op Wall Street, terwijl hij ooit met zijn tweejarig zoontje op straat leefde. Zijn reisgenoot is Dr. Richard Wiseman. Een Britse psycholoog en tevens auteur van The Luck Factor. Dr. Wiseman onderzoekt waarom sommige mensen geluk hebben en anderen niet. En: heeft Chris in zijn leven gewoonweg geluk gehad?

Volvo heeft op dit moment films gelanceerd voor de Europese en Aziatische markt voor de Volvos S60, XC70 en V70. De documentaires voor de Volvos XC90, S80 en S40 zijn op dit moment in productie. Op www.volvocars.nl zijn vanaf 18 oktober de S60 en V70 film te bekijken. Men kan zich hier tevens aanmelden voor een e-mail nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe films van het Life On Board project.

Bron:

http://www.autozine.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!