Voor- en nadelen van adverteren met influencers via Instagram Stories
Op de stories vindt vaak ook echt ‘storytelling’ door de influencers plaats.
De algemene trend in influencermarketing is dat een influencer content voor een samenwerking plaatst via zijn of haar Instagram feed. De laatste tijd lijkt het er echter op dat Instagram Stories soms veel beter werken. Content delen via Instagram Stories is vaak persoonlijker, directer en authentieker – en dan hebben we het nog niet eens over het gegeven dat influencers meestal meer dan één story posten over hetzelfde onderwerp. De gesponsorde content past goed tussen de alledaagse stories van de influencer, waardoor het een meer ‘natuurlijke’ uitstraling heeft. Een groot voordeel is daarbij de mogelijkheid van het toevoegen van een link naar de website van het merk.
Overweeg je om een influencercampagne te voeren via Instagram Stories? Hieronder een aantal voor- en nadelen waar je rekening mee moet houden
Voordelen van adverteren via Instagram Stories
+ Lagere kosten
Een story wordt meestal ‘in the moment’ opgenomen terwijl een feed-post vaak meer gepland is. Het creëren en plaatsen van een story vergt minder tijd en is niet langer dan 24 uur op het profiel zichtbaar. Dit is dan ook het voornaamste reden waarom influencers meestal een lagere vergoeding vragen voor content die worden gepost via Instagram Stories.
Een voorbeeld wordt gegeven door Later Media. Zij stellen dat een influencer met 230.000 volgers 2.200 euro voor een feed post vraagt, maar 700 euro voor een post via Instagram Stories. Een andere populaire reisblogger vraagt 1.000 euro voor een feed post en 200 euro voor Instagram Stories. Dit is dus 3 tot 5 keer minder!
+ Organischer gevoel
Via Instagram Stories kunnen influencers hun volgers op de hoogte houden van waar zijn op dat moment zijn en wat ze doen. In tegenstelling tot de bewerkte en geposeerde foto’s die op de feed worden geplaatst, weerspiegelt een story vaak het dagelijkse leven van de influencer. De influencer kan via Instagram Stories bijvoorbeeld een emotioneel verhaal vertellen over een specifiek onderwerp, een PR-pakket laten zien of een speciaal moment delen. De inhoud van de content is dan ook divers en weerspiegelt meestal de alledaagse onderwerpen, waardoor het natuurlijk en betrouwbaar overkomt bij de volgers.
Wanneer influencers meerdere stories op een dag posten en er een aantal gesponsorde content tussen plaatsen, wekt dat niet het gevoel op dat het account alleen producten/services probeert te verkopen aan volgers.
+ Directe links
Ondanks alle uitbreidingen heeft Instagram het nog niet mogelijk gemaakt om klikbare links toe te voegen aan bijschriften. Influencers voegen daarom vaak een link naar de website van het merk toe op hun profiel. Dit vereist echter nogal wat extra handelingen van de volgers, waardoor volgers met minder interesse niet op de link klikken.
Sinds kort hebben influencers de mogelijkheid om de ‘link-sticker’ functie te gebruiken. Je hebt dan de mogelijkheid om een link direct aan de story toe te voegen. Afhankelijk van het doel van de campagne, kun je de influencer vragen om een link naar jouw website, online winkel of evenement te plaatsen. Om de resultaten te meten, kan je het beste elke influencer een persoonlijk webadres geven. Zo kan je later achterhalen welke influencer de beste resultaten heeft geleverd.
+ Hogere betrokkenheid bij content
Instagram Story maakt het mogelijk om je volgers te betrekken bij de content, door middel van verschillende stickers die de inhoud leuker en interessanter maken. Denk hierbij aan een ‘Poll-sticker’ waarbij de volgers kunnen kiezen tussen twee antwoordopties. ‘Questions’, waarbij ze een vraag in hun eigen woorden kunnen beantwoorden. ‘Emoji Slider’ waarbij de volgers hun emoties kunnen uitdrukken met behulp van een specifieke metric.
Het gebruik van interactieve stickers in een gesponsorde story helpt om oprecht en natuurlijk over te komen en laat zien dat de influencer ook geeft om de mening van de volgers. Het is ook een optie om de stickers voor en na de stories te gebruiken, bijvoorbeeld om de volgers nieuwsgierig te maken naar het product of om de volgers om feedback te vragen.
+ Meer content per samenwerking
Wanneer een influencer een product of dienst introduceert via Instagram Stories, doen ze dat meestal door middel van meerdere video’s of foto’s achter elkaar. Deze stories kunnen verspreid zijn over een langere periode. Denk bijvoorbeeld aan een gehele maand bij het testen van een product.
Op de stories vindt vaak ook echt ‘storytelling’ door de influencers plaats. Eerst leggen de content creators uit wat het product is. Vervolgens laten ze het product zien en hoe zij het ervaren. Tot slot delen zij hun feedback, laatste meningen over het product en leggen uit waar je het product kan kopen. Dit is in principe maar één samenwerking, maar omdat het product vaker naar voren komt, heeft het een oprechter effect en blijft het beter hangen bij de volgers.
Nadelen van adverteren via Instagram Stories
– Slechts 24 uur zichtbaar
Instagram Stories zijn ingesteld om slechts 24 uur online te blijven, waarbij een feed-post gedurende de hele campagne (en waarschijnlijk langer) zichtbaar blijft op het Instagram profiel van de influencer. Dat is niet direct een sterk argument tégen Stories. De meeste Instagram-gebruikers bezoeken de app immers minstens één keer per dag. Wel ligt het aantal kijkers van een story, en daardoor het bereik, soms flink lager dan het bereik van een feed-post. Eventueel kan je de influencer vragen om de stories (voor een afgesproken periode) op te slaan in de highlights op hun profiel. Het tracken van het daadwerkelijke bereik wordt hierdoor wel lastiger.
– Foto’s van lagere kwaliteit
Zoals eerder aangegeven, zijn Instagram Stories vaak momentopnames en kost het vaak minder tijd om ze te produceren. Vanuit het oogpunt van een influencer is dit begrijpelijk. Foto’s die zijn genomen met een telefoon hebben een natuurlijker effect in Stories, dan professionele foto’s. Als het doel van de samenwerking is om fotomateriaal van hoge kwaliteit te verkrijgen, is het de moeite waard om dit in de campagnebriefing te vermelden. In dat geval kan je dan ook beter de voorkeur geven aan samenwerkingen op basis van feed-posts.
Conclusie
Adverteren via Instagram Stories via influencers kan een leuk onderdeel zijn van je algehele influencerstrategie, maar waarschijnlijk niet altijd effectief genoeg zonder ondersteuning van bijvoorbeeld feed posts. Afhankelijk van de doelen van de campagne, kun je eraan denken om de resultaten te maximaliseren door meerdere campagnetypes te combineren. Voor merken met een lager budget zou je campagnes via Instagram Stories op kunnen zetten met grotere influencers en normale feedcampagnes met kleinere influencers.
P. S. Vergeet niet dat een samenwerking via Instagram Stories ook een advertentie is en dus als zodanig moet worden gelabeld door de content creator.