Vooraankondiging werkt bij online marktonderzoek

23 december 2002, 18:22

Ook bij online marktonderzoek geldt de belangrijke vraag hoe je de respons kunt maximaliseren. Dat kan zowel met een vooraankondiging per post als met een bericht per e-mail. De laatste werkt uiteraard effici?nter en goedkoper.

Een zeer lage respons, het is een van de grote problemen waar marktonderzoekers al jaren mee te kampen hebben. De Duitse onderzoekers Zerr en Schneider deden onderzoek naar mogelijke instrumenten om de respons bij online marktonderzoek te verhogen. Ze testten zowel het effect van een vooraankondiging per post, als een vooraankondiging per e-mail. En kijk, beide instrumenten zorgden voor een verhoging van de online respons van de respondenten, met circa 30%. Een vooraankondiging per e-mail scoorde nog iets hoger dan per post. Daar staat tegenover dat de postale vooraankondiging de kwaliteit van de structuur van de steekproef verbeterde, aldus de onderzoekers. O ja, e-mail heeft n?g een voordeel, het is sneller, goedkoper en dus effici?nter dan de traditionele post. Maar dat wisten we al.

Bron:

http://www.planung-analyse.de/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!