Waar zijn de vrouwen aan de marcom-top?

15 oktober 2012, 07:29

Tijdens de rondetafelgesprekken die wij organiseren voor relaties komt geregeld naar voren dat er in de marketingcommunicatie zo weinig vrouwen aan de top staan. Een ander opvallend feit is dat er bij seminars weinig vrouwelijke sprekers zijn. Dat is best vreemd in een vak dat, over de gehele linie bezien, overheerst wordt door vrouwen. Dus de vraag is: waar zijn die vrouwen?

Bedrijven dienen ernaar te streven in 2016 minimaal 30 procent vrouwen in de top te hebben, vindt de overheid. Dit streefcijfer werd langer dan een jaar geleden vastgesteld en hoewel er in de tussentijd enige vooruitgang is geboekt, loopt de opmars van vrouwen in topposities toch weer vast. De reden daarvoor zet aan tot discussies. Durven vrouwen hun hand niet op te steken? Maken bedrijven wel genoeg werk van het benoemen van meer vrouwen in de top? Misschien willen veel vrouwen helemaal niet naar de top. Is een 'vrouwenquota' eigenlijk geen grote onzin? Mensen moeten goed zijn in hun werk, of ze nu man of vrouw zijn, en of ze nu in de top zitten of niet.

Online

Opvallend is dat vrouwen ook online selectief aanwezig zijn. Wikipedia wordt onderhouden door vrijwilligers van over de hele wereld, maar uit onderzoek blijkt dat vrouwen slechts 9 procent van de jaarlijkse bijdragen op zich nemen. Ook op Marketingfacts zijn de bloggers voor het overgrote deel mannelijk. Community manager Bram Koster: “Bovendien zijn de mannen gemiddeld actiever, waardoor hun aandeel in blogposts nog hoger ligt. Gelukkig zien we met name het laatste jaar wel steeds meer en steeds meer verschillende vrouwen bloggen op Marketingfacts.”

Waaraan ligt dat, die lage bijdrage door vrouwen? Volgens de Wikipedia-onderzoekers komt het omdat vrouwen zeggen dat ze wel wat beters te doen hebben. Volgens Koster ligt dat op Marketingfacts nog iets anders: “Bij ons bloggen eerlijk gezegd ook verdraaid weinig topmannen”. Dus misschien heeft het dan toch met prioriteiten te maken.

Social media

Aan de andere kant zijn vrouwen wel veel aanwezig op andere social mediakanalen. Volgens een infographic van DigitalFlash (zie ook hieronder) staan (Amerikaanse) vrouwen aan de top van social media in z'n algemeenheid en Facebook, Twitter en Pinterest in het bijzonder. Mannen zijn weer meer aanwezig op Google+ en LinkedIn.

En zoals een onderzoek van Porter Novelli ook concludeert: vrouwen zijn actiever met social media dan mannen, maar dat geldt niet voor alle social media-kanalen. In het algemeen zijn vrouwen meer gericht op interactie en het onderhouden van contacten, terwijl mannen gevoeliger zijn voor status en opinie.

Dat klinkt als een mogelijke verklaring voor het feit dat mannen naar een toppositie streven, terwijl vrouwen daarin achterblijven.

Wat denk jij? Zijn er echt te weinig vrouwen aan de top? Is het vrouwenquota grote onzin? Gaan mannen voor status en vrouwen voor interactie en zijn ze daarom met minder tevreden? Of zijn vrouwen gewoon niet geschikt voor topfuncties? Discussieer mee.

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Annelies Verhelst

    Er zijn wat mij betreft genoeg vrouwen aan de top, alleen het is de vraag of mannen ervan willen horen (of iets van ze willen aannemen) en dus ook vrouwen vragen om iets bij te dragen. En over bloggen gesproken: veel mensen weten niet dat ze zich kunnen aanmelden bij een blog als dit en denken dat ze gevraagd moeten worden. Dat speelt ook.

    En verder inderdaad groot gevalletje prioriteiten. Ik wil wel, maar heb nog genoeg te doen en die activiteiten dragen voldoende bij aan status en gezag voor dit moment, mocht het inderdaad zo zijn dat ik ook daar behoefte aan heb.

    En wat Rik ook al zegt: old-boys-network is ook een grote factor en dat frustreert me dan wel weer mateloos, want daar kun je weinig tegen doen als vrouw van bijna 26 jaar oud met twee vakboeken op naam en toffe baan en tof blog etc. Komen we meteen bij de definitie van ’topvrouw’. Want wat ik top vind, vindt een ander ‘gewoon’.

    Overigens probeert vrouwenindemedia.nl vrouwen ook al een beetje meer in de spotlichten te krijgen. Hoewel dat de vrouwen wel geld kost…:(


    15 oktober 2012 om 12:33
    Anique

    Toevallig schrijf ik mijn scriptie over marketing gericht op vrouwen. Ik heb een verklaring voor deze blog.. (op de wetenschap gebaseerd..) Alhoewel het merendeel van de hoog-opgeleiden ‘vrouw’ is en ondanks de carrière mogelijkheden voor vrouwen, werkt nog steeds ¾ van alle vrouwen parttime (Loonwijzer.nl 2011). Gekeken naar nog wat andere feiten blijkt het zo te zijn dat er voldoende mogelijkheden en kansen zijn, soms zelfs meer dan voor mannen (zie je bijvoorbeeld in vrouwelijke beroepsvelden zoals schoonheidsspecialisme ooit oproep voor ‘meer mannen’?). Wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van de hersenen heeft een man gespecialiseerde hersenen zodat hij zich heel erg goed kan concentreren en alles kan gooien op één aspect, een vrouw heeft meerdere talenten maar is beperkt gespecialiseerd. Dit is bijvoorbeeld een biologische verklaring waarom thuis de meeste vrouwen koken, maar waarom bijna alle chefkoks mannen zijn. Ook zijn vrouwen biologisch veroordeeld om te ‘zorgen’; dit zie je al aan hoe een vrouw lichamelijk ontwikkeld is. Dit alles samen zorgt ervoor dat ik denk dat vrouwen een vrij bewuste keuze maken om niet hun hele leven te geven voor een hoge positie, omdat zij zich graag ook nog op andere aspecten van het leven richten zoals inderdaad hun sociale leven en hun gezin. (Uiteraard met uitzonderingen op de regel)


    15 oktober 2012 om 14:59
    Tineke

    Anique, ik ben wel benieuwd naar je bronnen voor je latere argumenten (biologisch veroordeeld zijn tot zorgen? gespecialiseerde hersenen?).

    Ik heb zelf geen wetenschappelijk onderbouwde verklaring hoor. 🙂 Ik denk inderdaad dat het een combinatie is van parttime werken, opvoeding (meisjes die van vrouwen horen dat wiskunde moeilijk is, gaan dat ook moeilijk vinden; ergens gelezen), old-boys-network, ambitieniveau… En het zal ongetwijfeld per vrouw verschillen.


    15 oktober 2012 om 20:09
    ARispens

    Het blijft een interessant thema dit waar ik uren, zo niet dagen over kan lullen (ben ben blijf een vrouw heh), maar dat zal ik niet doen.

    Tja, zijn er te weinig vrouwen aan de top? Te weinig voor wie? Het maakt mij niet zoveel uit of er een man of een vrouw aan de top van een bedrijf staat. Zolang men maar z’n best doet om anderen te inspireren en zowel zakelijk als menselijk goed leiding geeft zal het mij niet veel interesseren. Misschien is er dus helemaal geen glazen plafond, maar zijn er gewoon minder vrouwen die op topposities willen komen of de juiste kwaliteiten missen. (even advocaat van de duivel). In dat geval zou het vrouwenquota dus ook onzin zijn want altijd ten koste gaan van kwaliteit.

    Ik weet dat er bedrijven (lees: grote corporates) zijn waar het old boys network en het glazen plafond nog steeds een issue zijn. Heb ooit gesolliciteerd bij Heineken voor een business course en toen werd me door betreffende recruiters (2 dames) gevraagd of ik wel klaar was om door dat glazen plafond heen te breken. Dit en de verklaring dat mijn corporale verleden de enige reden was dat ik was uitgenodigd en mijn studiegenoot niet was aanleiding voor mij om er van af te zien.

    Van nature hebben vrouwen alle capaciteiten in huis om leiding te geven aan toporganisaties. Ze zijn hoger opgeleid dan mannen, bezitten vaak beter interpersoonlijke skills en zijn inderdaad multi inzetbaar. Maar het lastige is nog steeds dat wanneer er gebaard moet worden, vrouwen nog steed de lul zijn. Zoals Midas Dekkers zei, vrouwen zijn onder het mannenjuk vandaan, maar zitten nog onder het baarjuk. De carriere van vrouwen stopt een paar maanden als ze een kind krijgen en vanaf dan stromen ze zelden weer fulltime in. De meeste vrouwen willen ook gewoon niet meer fulltime werken, al is het ook zo dat in de meeste man/vrouw relaties het min of meer implied is dat de vrouw in eerste instantie minder gaat werken.

    Misschien ligt het antwoord er in dat de topposities dus eigenlijk part-time uitgevoerd moeten kunnen worden. Niet 60 uur in de week, maar gewoon 32, of max 40. Het is niet zo dat vrouwen niet die 60 uur in de week KUNNEN maken, het is gewoon zo dat de meesten het niet WILLEN. Work/life balance wordt steeds belangrijker, de vrouwen die nu kinderen krijgen zijn vaak opgegroeid in gezinnen waarin beide ouders werkten, dus dat is geen probleem. Alleen vinden ze naast werk ook gewoon hun kinderen, vrienden, sporten en diepgang belangrijk. Daar maken ze ook graag tijd voor en dat kan nou eenmaal vaak niet gecombineerd met een toppositie.

    PS: Er gaan nu vast heel veel succesvolle vrouwen reageren die allemaal zeggen dat het wel kan. Ik zeg, breng het aan, inspirerende verhalen zijn alleen maar goed. Oh en eerlijke verhalen van vrouwen die inderdaad aangeven waar zij tegen aanlopen ook :).


    16 oktober 2012 om 11:56
    Edith de Fost POWERINGWORKS

    Ik sluit me graag aan bij de input van Anneli Rispens. Wat ik nog toe wil voegen, laten we niet teveel generaliseren. DE vrouw en DE man bestaan niet, we zijn bovenal mens en die zijn er in vele variaties. Oftewel de vrouwen die actiever zijn op bepaalde social media, zijn waarschijnlijk niet de vrouwen die topposities ambiëren …

    Ook denk ik dat vrouwen op belangrijke posities in het bedrijfsleven over het algemeen meer een hands-on mentaliteit hebben ipv zich te willen profileren.

    Maar ms. kunnen we op dit moment beter kijken hoe er weer werk voor iedereen komt op allerlei posities.

    Daarom wil ik jullie graag attenderen op een recente blog van Mirjam Gaasterland (een vrouw!) die prima ideeën heeft over flexibilisering van de arbeidsmarkt.


    17 oktober 2012 om 08:03
    Rose Broek

    Manager worden ja/nee is naast opleiding, vooral een kwestie van gunnen en type-casting. Waarschijnlijk voldoen er automatisch mannen meer aan het signalement. En moet de vrouw meer knokken. Daarnaast denk ik dat een manager-vrouw zich meer in details moet verdiepen dan een man die manager is. Mannen komen in mijn beleving vaker weg met misstanden. Vrouwen die aan de top willen, begin je eigen toko 😉


    1 november 2012 om 15:11
    Diana

    Beste Anique, Ik verbaas me over de bovenstaande argumenten en zou graag jouw bronnen eens willen bekijken want ik kan me daar helemaal niet in vinden. En dan het gedeelte van deeltijd banen. Dat hoeft in deze tijd toch geen probleem meer te zijn daar veel via het internet kan? 80% van mijn werk gaat via internet. Ik zit ook in de marketing. Vrouwen zijn net zo goed in staat om aan de top te werken als de mannen alleen de mannen zijn gewend buitenhuis te werken en denken niet zo gauw aan thuis te werken terwijl vrouwen niet zo nodig 40 uur buiten de deur hoeven te werken. Zij wllen ook een deel thuis doen.


    20 februari 2013 om 13:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!