Waarom affiliate marketing gewoon affiliate marketing moet heten

24 juli 2014, 11:00

Gebeurt er eigenlijk nog wel iets in affiliateland? Grote partijen zoals Wehkamp en KLM startten een eigen netwerk en uit de Yonego affiliate-enquête bleek dat de top-3 affiliate netwerken ongewijzigd is. Er gebeurt dus vrij weinig, of toch niet? Op TheNextWeb verscheen een artikel met de titel ‘Why we should ditch the ‘affiliate’ in affiliate marketing‘. In het artikel wordt met name gestuurd op een naamswijziging van affiliate marketing naar ‘performance (based) marketing‘ en om dit wat meer power te geven, is www.affiliateblog.nl inmiddels geredirect naar www.performance.nl.

Als adverteerder of affiliate netwerk moet je jezelf afvragen of deze naamswijziging wel de juiste eerste stap is. In de basis is affiliate marketing voor adverteerders nog steeds een manier om tegen een vergoeding op websites van derden (affiliates) te staan of een kanaal waarmee je andere vormen van online marketing, zoals paid search en retargeting, kunt outsourcen.

Het mooie van affiliate marketing is dat jij als adverteerder de keuze maakt met wie je wel een samenwerking aangaat en met wie niet.

“Add value or kiss my a**”

De keuze om een samenwerking aan te gaan moet dus wel bij jou liggen. Laat het affiliate netwerk daarom instellen dat jij affiliates zelf keurt. Bij het keuren van nieuwe, of een analyse van bestaande, affiliates voor onze fonQ.nl-campagnes is de quote “add value or kiss my a**” altijd het startpunt.

De eerste stap om die waarde te bepalen, is door nieuwe en bestaande affiliates in je campagne onder te verdelen in een van onderstaande groepen:

  • Pay-per-click
  • Shopping-portals
  • Prijsvergelijkers
  • Cashback- & rewardwebsites
  • Kortingscodewebsites
  • Contentsites
  • Blogs en fora
  • Sociale netwerken
  • Retargeting

In de praktijk zal je vrijwel nooit een groep affiliates voor 100 procent toestaan of uitsluiten in je campagne. Een affiliate moet daarom wel aan minimale eisen voldoen. Enkele voorbeelden zijn:

  • Past de affiliate wel bij mijn merk? Dit is de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen, het antwoord moet hier ‘ja’ zijn, wil je een affiliate goedkeuren.
  • Is de affiliate zichtbaar in zoekmachines? Zoek eens op de namen van je producten in Google en Bing, veelal komen daar prijsvergelijkers naar voren. En zoek eens op je merknaam + kortingscode om te zien of affiliates hierop ranken en/of adverteren
  • Welke positie neemt de affiliate, naar verwachting, in in de salesfunnel? Dit is een lastige om direct te kunnen beantwoorden, maar je kunt aannemen dat een contentsite of blog meer een startpunt is voor consumenten en een prijsvergelijker, cashbacksite of kortingscode website juist het laatste zetje voor een aankoop kan geven.​

In the end: adverteerders bepalen wat performance is

Niet alle affiliates passen bij jouw website en niet alle traffic en sales die je terugziet in je statistieken zijn even waardevol. Kortweg kun je, als adverteerder, de performance van je campagne op drie manieren sturen:

1. Toelating en uitsluiting

Hier hebben we het al uitgebreid over gehad, blijf kritisch en stuur op data.

2. Klik-naar-saletijd

Stel een maximale cookietijd in die redelijk is voor je affiliates en deels is gebaseerd op de gemiddelde klik-naar-sale-tijd op je website. Op die manier ken je nog waarde toe aan affiliates die aan het begin van de sales funnel een, uiteindelijk converterende, bezoeker hebben doorgestuurd.

Wil je blijven samenwerken met affiliates die, met name, bezoekers doorsturen die aan het eind van de salesfunnel zitten? Maak dan aanpassingen in het tonen van je trafficpixel (toon hem bijvoorbeeld niet als er minder dan 15 minuten tussen de klik en de sale zit), maar blijf hier wel transparant over naar je affiliates en het affiliate netwerk.

3. Waardering

Maak een commissiemodel dat competitief is in je branche, maar zorg er ook voor dat nog wat marge overblijft (bekijk hier hoe we dit bij fonQ doen). Denk ook aan contributie! Het is voor ons nog even toekomstmuziek, maar we kunnen niet wachten totdat we onze commissie eerlijk kunnen verdelen over alle affiliates die hebben bijgedragen aan een verkoop.

Wat doe je dan verder nog met affiliate marketing als online marketeer? Blijf sturen, durf stappen te ondernemen die het beste zijn voor de onderneming waar je voor werkt, maar heroverweeg genomen stappen ook periodiek om ervoor te zorgen dat je jouw campagne niet over-optimaliseert.

Geen performance marketing, wel meer transparantie

Gaan we, als blijkt dat het kanaal over vijf jaar nog steeds vervuild blijkt te zijn, de naam wijzigen in ‘super effective marketing‘? Als je het zo bekijkt klinkt de naamswijziging van affiliate marketing naar performance marketing als het gieten van oude wijn in nieuwe zakken.

Om de markt schoner te krijgen, moet de relatie tussen adverteerders en publishers transparanter worden. Voor adverteerders betekent dit dat ze openheid zouden moeten geven over hun:

  • Policy: geef aan welke publishers je niet toestaat in je campagne. Het scheelt een publisher voorbereidend werk en het scheelt jou tijd om keuren.
  • Commissiestructuur: vertel je publishers wat ze verdienen als ze een product (of een product binnen een productgroep) verkopen.
  • Keuringsbeleid: keur je alle sales goed of kijk je als adverteerder ook naar annuleringen, retouren, niet betaalde orders etcetera? En nog belangrijker, geef eerlijk aan tegen welke andere marketingkanalen affiliates sales worden ontdubbeld.
  • Goed verkopende producten: geef publishers handvatten waarmee ze kunnen werken. Stuur, in samenwerking met je netwerk(en), updates naar affiliates zodat ze weten wat ‘hot‘ is in je webshop.

Publishers zouden meer inzicht moeten geven in:

  • Wie ze zijn: hoe vaak komt het niet voor dat je een publisher die meer dan 10 sales heeft gegenereerd mailt om de samenwerking te versterken, maar dat je geen idee hebt wie je mailt?
  • Waar verkeer vandaan komt: het gaat er niet om op welk keyword je rankt of inkoopt, hoe groot je e-mailbestand is of hoe vaak je toolbar gebruikt wordt. Het gaat erom dat de adverteerder waarmee je samenwerkt een beeld heeft waar je traffic vandaan komt.
  • De mogelijkheden tot ‘extra’ adverteren: zet eens in je site-omschrijving “Wanneer krijg ik als adverteerder die mooie positie in je nieuwsbrief?” of vraag naar die social post die een groot deel van je fans zou zien?

De affiliate netwerken zouden meer en meer als de spreekwoordelijke lijm tussen adverteerders en publishers moeten fungeren, het is echter geen geheim dat ze op korte termijn meer verdienen aan een troebele markt. Dus, welk netwerk staat op en toont zich volledig transparant naar publishers en adverteerders?

Wouter de Rijk
Team lead online advertising bij fonQ.nl BV

Als team lead online advertising ben ik verantwoordelijk voor de strategie en ontwikkeling van alle online marketing kanalen bij fonQ

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jochem Vroom

    Een eer dat je mijn blogs en websites aanhaalt in dit artikel! Ook de titelkeuze zeer ludiek!


    24 juli 2014 om 11:33
    tim

    Ben het 100% eens dat je de naam niet moet veranderen want dat verandert niets aan de markt… (daarnaast moet je je afvragen of NL het wel nodig heeft en de grote jongens in andere landen niet).

    Zoals Wouter ook goed aangeeft is dat transparantie de sleutel tot succes is, aan beide kanten. De laatste alinea slaat de spijker op zijn kop… Netwerken zitten teveel op kwantiteit (en trekken adverteerders daarin mee) waardoor kwaliteit achteruit gaat. (Mijn mening is zelfs dat de afgelopen jaren zelfs de kwaliteit van de hele affiliate markt in Nederland flink achteruit is gegaan i.p.v. vooruit).

    Alleen wanneer iedereen transparant werkt kan je samen naar kwaliteit werken. Daarnaast moeten marketeers hun eigen weg bepalen binnen hun affiliate programma. Ik vind niet dat je deze moet onderwijzen om hun keuzes te maken. De weg naar een goed affiliate programma is er eentje die de adverteerder alleen zelf kan bepalen en meten. Wat bij de één goed werkt, kan bij de ander totaal niet aanslaan.

    Om een goed affiliate programma te draaien moet je in mijn ogen met “alle” (er zijn in mijn ogen uitzondering als porno, etc) serieuze affiliates kunnen samenwerken (uit elk segment) om een succesvol programma te draaien. Want voor elk probleem is een oplossing. Als je nooit open staat voor nieuwe ontwikkelingen of veranderen houd je de markt helemaal dicht. Praat met (nieuwe) affiliates, vraag wat ze gaan doen, wat ze verwachten van jou en je programma, etc..

    Netwerken moeten maar 1 ding doen, en dat is de kwaliteit bewaren. Houden beide partijen zich aan de voorwaarden van een affiliate programma. Een netwerk / account manager kan niet gaan bepalen wat goed of slecht voor een programma is. Sta je alleen maar innovatie mee in de weg. Als je een volwassen markt wilt dan moet je niet mensen hun handje gaan vasthouden…

    Dit zijn mijn gedachten om naar een volwassen markt te gaan (of ik denk dat het gaat lukken houd ik maar voor me).

    @Jochem

    Als je zulke artikelen schrijft vind ik persoonlijk dat je inhoudelijk kan reageren. Als je uitdeelt moet je ook kunnen ontvangen. Helemaal als je een voorvechter bent naar meer kwaliteit binnen de ‘Perfomance based’ / ‘Affiliate’ markt.

    @wouter

    Ik had het persoonlijk mooier gevonden als je op de laatste alinea meer was ingegaan, want die was spot on. De voorbeelden van minimale eisen die je noemde vond ik ietwat kort door de bocht om te publiceren.


    24 juli 2014 om 15:59
    wouterderijk

    Hi Tim,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik ben het met je eens dat de markt (in ieder geval in de retail) stil staat en dat we bij een transparantere markt weer vooruitgang gaan boeken. Ook vind ik dat je, als adverteerder zijnde, het uitgangspunt moet hebben om met alle “alle” serieuze affiliates samen moet kunnen werken. Echter, uiteindelijk bepaal je bottom line of een affiliate (of een segment affiliates) voldoende toegevoegde waarde biedt voor jou als adverteerder. Als die verhouding te scheef loopt dan kan je er als adverteerder voor kiezen om een segment uit te sluiten. Dat hebben we in het verleden gedaan en die keuzes heroverweeg ik periodiek om na te gaan of het nog steeds de juiste zijn voor fonQ.

    In het artikel komen twee onderwerpen naar voren

    1.

    Adverteerders voorzien van bruikbare tips omtrent nieuwe aanwas en de verbetering van de performance binnen een lopende campagne

    2.

    dieper ingaan op de transparantie bij netwerken

    Ik heb ervoor gekozen om dieper in te gaan op het eerste punt, ik heb daar als adverteerder immers meer kaas van gegeten.

    In de laatste alinea tracht ik in te gaan op transparantie en de punten die ik aangeef zouden een startpunt voor netwerken kunnen zijn. Persoonlijk ben ik van mening dat het echt een goede (eerste) stap is als netwerken profieldata open stellen.

    Het verbetert de transparantie, verhoogt samenwerkingsmogelijkheden tussen adverteerder en affiliate en frauduleuze praktijken komen sneller aan het licht. Kortom, het versterkt affiliate marketing en daarmee performance marketing in zijn algemeenheid.

    Ik ben benieuwd naar je aanvullingen!

    Groet,

    Wouter


    25 juli 2014 om 07:40
    patricksteenks

    Het is inderdaad erg interessant om te zien wat de affiliate netwerken als toegevoegde waarde zien van het product / de dienst die ze aanbieden.

    Nu lijkt dit vooral te zitten in de techniek en het aanbieden van zoveel mogelijk aanbieders. Maar zoals je terecht opmerkt, moet je goed filteren in de affiliates om goede resultaten te bereiken.

    Mede daarom is het logisch dat grotere partijen de affiliate netwerken omzeilen. Die bieden voor hen namelijk nul toegevoegde waarde.

    Ik ben benieuwd hoe de affiliate netwerken hier tegen aan kijken en welke strategie zij in de toekomst zullen gaan volgen.


    9 oktober 2014 om 07:38
    Katja Callens, www.HetMentaleInternetMarketingPlan

    Zelf heb ik een groot affiliate bestand dat onze producten promoot. Als we kijken naar de performance van de affiliates dan zien we helaas ( zowel voor de affiliates als voor ons) dat de 80/20 regel ook hier van toepassing is. Grote affiliate netwerken lopen inderdaad hoog op met wat ze al dan niet kunnen aandragen…als je echter nauwkeuriger gaat analyseren dan kom je mogelijk tot de vaststelling dat je net even goed je eigen affiliate netwerk kan opzetten met de 10 affiliates die je de echte traffic en omzet bezorgen.


    24 oktober 2014 om 22:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!