Waarom bedrijven zich vroeg moeten voorbereiden op kerst 2021
Vijf tips om je goed voor te bereiden op het komend feestseizoen
De eindejaarsinkopen rond de komende feestdagen verlopen dit jaar naar verwachting heel anders dan in 2020. Terwijl we in het afgelopen jaar tijdens de kerstdagen een lockdown beleefden, hopen veel bedrijven nu op een absoluut piekseizoen om de verliezen weer goed te maken. Volgens bijna negen op de tien marketeers worden komende feestdagen beslissend worden voor hun merk. Dat haalden we uit recent onderzoek dat we hebben verricht.
We weten dat slechts een derde van de marketeers (33%) volledig voorbereid is om te voldoen aan de verwachtingen van het winkelende publiek voor de feestdagen (dat onderzoek vindt je trouwens hier). Een verontrustend laag percentage. Om te profiteren van het belangrijkste vakantieseizoen in jaren, is het voor online retailers van cruciaal belang om boeiende en aantrekkelijke digitale ervaringen te bieden. Ze moeten hun technologische marketingtools aanpassen om acties onder de aandacht te brengen en af te stemmen op de behoeften van de koopjesjagers. Hieronder een paar belangrijke stappen waarmee je als merk de komende maanden succes kunt boeken.
Early birds bereiken met gepersonaliseerde aanbiedingen en deals
Spreek koopjesjagers nu al aan
27% van de Nederlandse consumenten zegt al te zijn begonnen met het inkopen van cadeaus. De helft van hen zal al rond oktober de eerste kerstcadeaus in huis hebben. Daarom moeten online marketeers nu al beginnen met acties en campagnes om geïnteresseerde consumenten te lokken die van plan zijn de kosten te spreiden en dit jaar de drukte rond de kerst te mijden. De juiste technologie en het beste team om in realtime campagnedata te analyseren en te benutten om aan de hogere verwachtingen van de klant te voldoen zijn essentieel. Dit om early birds te bereiken met gepersonaliseerde aanbiedingen en deals.
Een nieuwe visie op Black Friday
Veel Nederlandse marketeers plannen promoties voor Black Friday (81%). Toch kan de populariteit van Black Friday als drukste winkeldag van het jaar afnemen. Meer dan acht van de tien marketeers (84%) is namelijk van mening dat Black Friday synoniem is geworden met massaconsumptie en verouderd raakt. Het risico van grote mensenmassa’s is een ander alarmsignaal. Bedrijven moeten hun activiteiten rond dit shopping-event dan ook heroverwegen. Marketeers kunnen er niet langer op vertrouwen dat Black Friday het grootste deel van de kerstverkopen realiseert – vooral omdat consumenten dit jaar eerder cadeaus beginnen te kopen. Om ervoor te zorgen dat ze aan de verwachtingen van de klant voldoen, moeten bedrijven zich dus richten op het bieden van op maat gemaakte digitale en fysieke ervaringen op elk moment, niet alleen tijdens de belangrijkste winkeldagen.
Geef digitale loyaliteitsprogramma’s prioriteit
Digitale loyaliteitsprogramma’s zoals abonnementsdiensten zijn in opmars. Retailers die relevant willen blijven, moeten dus een nieuwe digitale service voor klanten introduceren. Uit onze enquête blijkt dat meer dan 83% van de marketeers tijdens de feestdagen een op abonnementen gebaseerd concept zal uitproberen om de klantenbinding te stimuleren en het hele jaar door een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden.
Virtualiseren om geld te verdienen
Nu steeds meer mensen hun werktijd online invullen, online shoppen en online entertainment afnemen, moeten marketeers de mogelijkheden onderzoeken om de ervaringen rond de feestdagen ook in het normale dagelijkse leven te digitaliseren. Sommigen staan al open voor deze tactiek: 61% zegt gratis geschenken of monsters aan te bieden bij online bestellingen, terwijl 43% een virtuele persoonlijke winkelervaring wil introduceren. Investeren in virtuele evenementen kan bedrijven ook helpen verschillende klantengroepen te bereiken. 41% van de marketeers is bijvoorbeeld van plan om specifieke evenementen voor de kerst, zoals virtuele ontmoetingen met de kerstman, te digitaliseren om een jonger publiek aan te trekken.
Het is nu of nooit voor wie dit jaar van de feestdagen wil profiteren
Focus op ervaringen
Bijna de driekwart van de marketeers (71%) zegt dat online shoppen concurrerender is dan ooit. Het succes rond de feestdagen zal dus eerder bepaald worden door een naadloze en gepersonaliseerde ervaring voor de klant dan door een prijzenslag te ontketenen. Het gaat onder meer om de invoering van nieuwe virtuele diensten voor het passen van kleding en het bezoeken van winkels (68%) en het gebruik van AI en chatbots om de online-klantenservice te verbeteren (56%). Zo worden uitstekende ervaringen geboden en contact gelegd met mensen die thuis winkelen. De beschikbare technologieën goed benutten is dan ook van cruciaal belang om tijdens deze belangrijke verkooppiek voor een ongeëvenaarde gepersonaliseerde ervaring te zorgen.
Nu consumenten al cadeaus inkopen, kunnen bedrijven niet blind op Black Friday vertrouwen om hun omzet vóór de feestdagen een impuls te geven. Het is nu of nooit voor wie dit jaar van de feestdagen wil profiteren of ze alleen maar wil overleven. Alleen de ondernemers die vroeg beginnen met hun voorbereidingen om deze kerst een zo boeiend en aantrekkelijk mogelijke digitale ervaring te bieden, zullen in de toekomst de vruchten daarvan plukken.