Waarom digitale coaching employer branding kan versterken

1 november 2021, 07:00

Generaties Y, Z en de volgende generatie Alpha willen het oprechte en inspirerende verhaal achter het bedrijf.

In de VS is er momenteel een enorme uitstroom van personeel aan de gang. The great resignation, ofwel de grote ontslaggolf, zo wordt dit fenomeen in de VS zelfs al bestempeld.

En niet alleen in de VS, maar ook in andere landen is er disruptie op de arbeidsmarkt. Microsoft voorspelt dat in veel meer landen een ontslaggolf over de samenleving zal rollen. En Nederland? Daar ligt de situatie even anders, maar ook daar zoekt de arbeidsmarkt de extremen op: sinds 1971 (!), vijftig jaar geleden dus, is het niet voorgekomen dat er meer vacatures waren dan werklozen.

‘Situaties met extreme vloed of eb vragen nogal wat van organisaties’

En het is niet zo dat we verlegen zaten om extreme situaties. Naast de mondiale pandemie hebben we te maken met een opdoemende klimaatcrisis, nieuw verwachte financiële crises, huizenhoge woningprijzen, extreme gasprijzen en dealen we als wereldbevolking met een toenemend aantal ingewikkelde dossiers zoals de Brexit, #metoo en deep fake.

Situaties met extreme vloed of eb vragen nogal wat van organisaties. Hoe vis je slagvaardig in een enorme vijver aan plots beschikbaar gekomen specialisten? Hoe oogst je succes onder een schaars aantal high-potentials, als er heel veel andere kapers op de kust zijn?

Slechts vacatures verspreiden over het web is onvoldoende. Generaties Y, Z en de volgende generatie Alpha willen het oprechte en inspirerende verhaal achter het bedrijf. Om die reden is het ons allen bekend dat employer branding een steeds meer toegepaste strategie vormt, om de slag om talenten en vakexperts te winnen. Employer storytelling heeft enorm aan belang gewonnen. Een etalage voor de werkzoekende is ook broodnodig omdat jongere generaties van bedrijven verwachten dat ze hun positie etaleren ten opzichte van het klimaat en belangrijke thema’s als diversiteit en inclusie.

Wij merken dat we op het gebied van digitale coaching ons meer en meer begeven in die jonge wereld van employer branding. Onze doelgroep, HR-managers en L&D managers, passen het toe om hun learning & development (L&D) pakket kenbaar te maken aan de bestaande generaties Y en Z, die bekend staan om hun enorme verlangen naar autonomie, persoonlijke ontwikkeling en intrapreneurship.

Nieuwe employer branding-troef

Een exponent van zulke employerbrandingcampagnes is bijvoorbeeld de video van kledingketen Blue Tomato. Dit is exact wat Generatie Z graag ziet, de werkgever die zich uitspreekt over persoonlijke ontwikkeling en empowerment.

Kortom, hier wordt digital coaching ingezet om de war on talent te winnen. Ben je ook aan het denken gezet? Neem onderstaande vijf redenen tot je om te beseffen waarom digital coaching de nieuwe employer branding-troef is.

1. Employer branding komt van de employees, niet de employer

Een van de grootste misverstanden over employer branding, is dat het de employer is die de koers van het merk bepaalt. Het zijn de medewerkers! Zij bepalen het beeld van het merk en hebben op LinkedIn en Glassdoor allerlei platformen tot hun beschikking om hun mening te ventileren, zowel positief als negatief.

2. Meer zeggenschap

Nog meer dan voorheen, in dit post-pandemische tijdperk, kijken medewerkers naar wat voor hen individueel prettig is. Voor exponenten van de digital savvy Generatie Z, die meer autonomie en flexibiliteit in hun baan verwachten, is het verlangen naar zeggenschap en een meer dienstverlenende werkgever nog belangrijker geworden. Ook onder oudere generaties is deze wens vanwege het remote werken en een toekomst met hybride werk toegenomen.

3. Controle over de loopbaan

Eigen zeggenschap over de inrichting en controle over onze loopbaan staat voorop, waardoor bijvoorbeeld (digitale) coaching een geschikte manier kan zijn voor het aantrekken en behoud van talent. Waar coaching voorheen met name was weggelegd voor executives en senior management, is het heden ten dage helemaal niet raar om in alle lagen van de organisatie medewerkers te coachen. Dat heeft een positief effect op het gevoel van verbondenheid met de werknemer.

4. Interne mobiliteit

En, controle over de eigen loopbaan met behulp van coaching zorgt niet alleen voor een sterkere verbondenheid, maar bevordert ook de interne mobiliteit. Dat wil zeggen, werknemers zullen zich eerder geneigd voelen om verantwoordelijkheid te nemen en/of zich zeker genoeg voelen, waardoor hun promotiekansen toenemen. De aanwezigheid van digitale coaching, bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap, zorgt weer voor een een grotere succesfactor bij een promotie of andere interne baan.

5. Diversiteit en inclusie

Als de #metoo en Black Lives Matter bewegingen één ding duidelijk gemaakt hebben, dan is het wel de enorme waarde die de jongere generaties aan diversiteit en inclusie hechten. De hedendaagse werknemer wil zich thuis en gehoord voelen. Met digital coaching zoals wij dat bijvoorbeeld bij CoachHub aanbieden, heeft elke werknemer de kans een coach te kiezen die bij zijn of haar vakinteresses, culturele waarden, native language en geslacht past.

Met deze stappen trek je talent aan dat op het eerste oog misschien niet helemaal binnen de oudere, heersende kaders van het bedrijf past. Bovenal zorgt coaching voor een werkomgeving waarin mensen veilig en vertrouwelijk op hun prestaties, ambities en leven kunnen reflecteren. Kortom, digitale coaching heeft de toekomst als krachtig middel om je employer brand te verstevigen.

Geoffroy De Lestrange
VP Marketing bij CoachHub

De Lestrange is gespecialiseerd in internationale B2B-marketingmanagement in technische omgevingen, zoals cloud-based businessmodellen en SaaS-business-strategieën.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!