Waarom gedragen bedrijven zich op LinkedIn als Fernando Torres?

28 januari 2013, 05:59

Fernando Torres, grootverdiener bij Chelsea én Spaans international, is niet de enige die zo nu en dan een kans voor open doel mist. Nederlandse bedrijven kunnen er ook wat van! Sterker nog, als het missen van kansen op LinkedIn een Olympische sport was, dan zijn er in Nederland veel kanshebbers voor een gouden plak. Gebrek aan kennis of affiniteit mag geen excuus meer zijn. Toch is het amateurisme soms schrikbarend. In dit artikel schets ik daarom in het kort het belang van LinkedIn voor bedrijven en geef ik vanaf de rechterflank drie voorzetten … voor het inkoppen.

Voor wie het gemist heeft …

  • LinkedIn telde in november 2012 meer dan 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers!

  • Uit onderzoek van Insites Consulting blijkt dat 42 procent van de bedrijven in Nederland actief is op LinkedIn, tegenover 45% op Twitter en 53% op Facebook. Kort door de bocht genomen is er op LinkedIn dus minder concurrentie, maar gek genoeg blijft de genoemde ‘activiteit’ in de praktijk veelal beperkt tot registratie en een korte beschrijving van het bedrijf.

  • LinkedIn is volgens sommigen het beste sociale netwerk om B2B-leads te vergaren. Zo blijkt uit onderzoek van Hubspot dat LinkedIn bijna 3(!) keer zo effectief is als Twitter en Facebook. Uit de recente ervaringen die ik bij mijn huidige opdrachtgever heb opgedaan, kan ik niet anders dan deze stelling beamen. Voor de beeldvorming; één week nadat we serieus met LinkedIn waren begonnen hadden we al 4 leads binnen via dit kanaal. Bovendien is LinkedIn op dit moment de op één na grootste 'referral' voor onze website. Niet slecht voor een start-up op een gratis medium.

Na al deze cijfers nog steeds niet overtuigd van het nut van LinkedIn? In de volgende paragrafen schets ik een aantal toepassingen van LinkedIn, waardoor je als bedrijf geld kan besparen en/of een betekenisvolle relatie kan op- en uitbouwen met je stakeholders (klanten, personeel, aandeelhouders etc.). Je hoeft de voorzetten alleen maar in te koppen.

Voorzet 1: goedkoper personeel werven

Met miljoenen actieve gebruikers en dito cv’s is LinkedIn een goudmijn voor recruiters. Toch maken veel bedrijven geen gebruik van de careers-pagina binnen de company pages. Het kost namelijk een paar centen. Maar weegt een investering van een paar duizend euro, voor een (middel)grote organisatie, niet op tegen een gigantische besparing van advertentiekosten en fees voor werving- en selectiebureaus?!

ABN AMRO maakte deze afweging ook en zij hebben nu een prachtige pagina op LinkedIn. Met vacatures, video’s, testimonials en statusupdates (hierover zo meer) bereiken zij zeker interessante kandidaten. De ING en Rabobank zijn inmiddels ook om. Verzekeraars daarentegen zijn nog niet zover, getuige de bedrijfspagina’s van Interpolis, Delta Lloyd en Achmea. Zij moeten het vooralsnog hebben van enthousiaste medewerkers die zelf vacatures onder de aandacht van hun netwerk brengen.

Voorzet 2: Status-updates

Status-updates zijn een mooie mogelijkheid om, net als bij Facebook en Google+, berichten te plaatsen in de timeline van je bedrijfsprofiel. Een nieuw product, een gave blog of video? Of is er een artikel over jullie bedrijf in de pers verschenen? Het is allemaal content die gratis is te plaatsen. Gebruik het niet alleen om te zenden, maar vraag ook om feedback van volgers, geef prijzen weg of nodig mensen uit om nieuwe producten te testen.

Nederlandse bedrijven kunnen nog een flinke stap maken. Veel grote bedrijven zijn redelijk actief op LinkedIn, alhoewel er nog steeds bedrijven zijn als Heineken en TNT die (ondanks tienduizenden volgers) geen gebruikmaken van deze toepassing. De winst is echter te behalen in het MKB. Duizenden bedrijven maken tot op heden geen of niet goed gebruik van hun netwerk op dit medium. Had ik al gezegd dat het gratis was?!

Geen inspiratie voor een update? Kijk eens in een andere branche bij een toonaangevend merk, bijvoorbeeld Philips, Starbucks of Hilton. Wat voor updates plaatsen deze organisaties? Hoe vaak doen zij dit?

Voorzet 3: product- & servicepagina’s

Omdat het kan; een overzicht van jouw producten en diensten. Inclusief de mogelijkheid om video’s, foto’s en links naar jouw eigen website te plaatsen. Klanten kunnen bovendien direct contact opnemen met de juiste contactpersonen én jouw producten of diensten bij anderen aanbevelen. Ook deze toepassing kost een bedrijf niets. Ja, tijd om de pagina’s in te richten en bij te houden. Check de pagina van Voices.com voor een geslaagd voorbeeld.

Het fluitsignaal … rust

Natuurlijk kent LinkedIn nog veel meer mogelijkheden voor bedrijven. Van plugins om LinkedIn in je eigen media te integreren tot aan grote mediacampagnes (zie voor meer informatie dit artikel van Martine Meijburg). Maar kop eerst bovenstaande voorzetten eens in. Dan sta je alvast met 3-0 voor.

Weet jij een bedrijf dat op een unieke/ludieke manier gebruikmaakt van de mogelijkheden op LinkedIn? Of ken jij andere toepassingen op LinkedIn die bedrijven snel kunnen inzetten? Reageer op dit artikel of stuur me een bericht via LinkedIn.

NB: Met Fernando Torres is het uiteindelijk ook goed gekomen 😉 Ruim een half jaar na bovenstaand moment won hij het Europees Kampioenschap en pikte hij in de finale z’n goaltje mee. Als invaller weliswaar, maar toch …

Credits afbeelding: Ben Sutherland (CC)

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie
Tags

11 Reacties

    Wouter Kleinsman

    Mooi en duidelijk artikel Sebastiaan. Ik merk zelf dat MKB’ers niet precies weten hoe ze LinkedIn moeten inschakelen. Ze onderschatten de kracht van kennis delen en groepen.

    Voldoende kansen dus voor het MKB!


    28 januari 2013 om 07:59
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dank je wel, Wouter. Leuk om te horen!

    De onderschatting herken ik; het is toch vaak een kwestie van gebrek aan kennis en/of interesse in het medium. Toch verbaas ik me zelf ook nog wel eens over de kracht van LinkedIn. Inderdaad, kansen genoeg dus!


    28 januari 2013 om 08:19
    sebastiaannagel@gmail.com

    Beste Stefan, dank je wel voor je reactie!

    Goede toevoegingen. Over de ‘groepen’ wel één kanttekening; het moet echt over kennisdeling gaan. Zo nu en dan zie ik namelijk dat er groepen worden opgericht door bedrijven/zzp’ers, puur en alleen om hun eigen producten/diensten onder de aandacht te brengen. Omdat de groepen hier niet voor zijn bedoeld kan dit nog wel eens een averechts effect hebben.


    28 januari 2013 om 08:57
    Stefan van der Klooster

    @Sebastiaan:

    Helemaal mee eens. Maar eigenlijk geldt dat voor ieder medium. Het moet relevant zijn en van toegevoegde waarde. Helemaal als het gaat om het volgens of liken van iets.


    28 januari 2013 om 09:05
    Frank

    Ter aanvulling voor degene die de Premier League niet zo volgen:

    Torres kwam voor een record bedrag van 50 milljoen pond (40 miljoen euro) over van Liverpool naar Chelsea.

    De hoge verwachtingen werden echter niet waargemaakt en gefrustreerde Chelsea fans maakten een website http://www.hasfernandotorresscoredforchelsea.com met een teller hoe lang hij al droog stond.

    Fernando scoorde 14 wedstrijden niet op het veld, maar wel op Facebook: de één pagina website heeft 73.000 likes!


    28 januari 2013 om 17:22
    Janneke van Kester

    Goed artikel Sebastiaan! Dat zijn tips waar wij en veel anderen écht wat aan hebben. En de mooie vergelijking met Fernando Torres komt goed tot zijn recht (ook al kende ik zijn gigantische misser niet;). Ik kijk uit naar je volgende artikel.


    29 januari 2013 om 08:23
    sebastiaannagel@gmail.com

    Hoi Janneke, dank voor je leuke reactie! Ik zal m’n best doen 😉

    Overigens kan je een dag vullen met video’s van missers van Fernando Torres …


    29 januari 2013 om 08:40
    Petra Uding

    Leuk stuk! Persoonlijk gebruik ik LinkedIn Ads ook nog wel eens voor wervingsdoeleinden. Door de goede segmentatie mogelijkheden kun je heel gericht latent werkzoekenden bereiken en de investering is relatief klein.


    30 januari 2013 om 09:14
    sebastiaannagel@gmail.com

    Thanks, Petra! Denk dat je tip ook bruikbaar is voor anderen. Kun je daarom iets meer vertellen over de doelstellingen en resultaten van de door jou/jullie ingezette advertenties?


    30 januari 2013 om 09:55
    Martijn Meijer

    Je hebt de basismogelijkheden voor LinkedIn voor bedrijven bondig en beeldend gepresenteerd, Sebastiaan! Naast door jouw al genoemde voordelen als online zichtbaarheid en het online visitekaartje, heb ik hier ‘vindbaarheid’ nog aan toe te voegen. LinkedIn en Google zijn goede vrienden, profielen scoren zeer hoog in de zoekresultaten. Een goed gevulde Company Page waar regelmatig nieuwe updates te vinden zijn, zal zeker positief bijdragen aan jouw ranking op Google. Nog een reden om dit kanaal serieus in te zetten voor online marketing!


    16 februari 2013 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!