Waarom ik Simon Sinek wil interviewen over (zijn) purpose

12 maart 2012, 09:21

Start with why

Hij werd beroemd met zijn boek ‘Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action’, zijn ‘Golden Circle‘ en zijn TEDx Talks. Eind maart is hij in Rotterdam, om Nederlandse leiders en marketeers te inspireren tot inspiratie. Waarom ik daar heen ga? Om meer te horen over hoe Simon Sinek de wereld verbetert via marketing. Maar ook om te zien hoe zijn purpose-gedachtegoed aansluit bij andere purpose-visionairen.

Voor degene die Sinek's gedachtegoed nog niet kennen, het model is heel simpel:

“Iedere organisatie weet wat het doet, sommigen weten hoe zij het doen, maar heel weinig organisaties weten waarom ze doen wat ze doen. Waarom draait niet om winst te maken. Dat is het resultaat. Bij ‘waarom’ draait het om je purpose. Waar doe je het voor? Waarom bestaat je organisatie? Waar kom jij je bed voor uit? En waarom zou dat iemand uitmaken?’ Mensen en organisaties die beginnen met het waarom zijn succesvoller en innovatiever dan mensen en organisaties die beginnen met de vraag ‘wat?’. Degenen die hun purpose vinden (die weten ‘waarom?’), bloeien van passie, werken met plezier en brengen dit over op hun stakeholders. Het mooie van de gouden cirkel is dat het een natuurlijk proces is, gebaseerd op de werking van onze hersenen.

Zoals gezegd: het model is eenvoudig, maar dat maakt het ook meteen krachtig. Waar zien we dat meer?

Good to Great

In zijn bestseller ‘Good to Great’ beschrijft Jim Collins hoe geweldige bedrijven zich onderscheiden van goede bedrijven. Een van de succesfactoren is het ‘hedgehog concept’. Bedrijven die zich op de ‘one big thing’ focussen maken het verschil:

Balanceren

Organisaties moeten drie zaken in balans hebben:

  • Passie: waar zijn ze diep gepassioneerd over?
  • Kunnen: waar kunnen zij het beste in zijn?
  • Het economische aspect: waar kunnen zij winst mee maken?

In het vlak waar de drie cirkels elkaar overlappen is volgens Collins de purpose te vinden. De passie-cirkel van Collins lijkt het meest overeen te komen met de why-cirkel van Sinek. Maar volgens Sinek werkt de waaromvraag als een magneet op de andere aspecten: weet je wat je drijfveer is, kun je anderen inspireren, en vervolgens tot actie aanzetten. Bovendien is de potentie (waar kan ik de beste in zijn?) in het model van Sinek automatisch verweven in ‘why’. Als een organisatie haar bestaansrecht vindt, weet het immers hoe het waarde wil toevoegen aan de wereld.

Small Giants

Topjournalist Bo Burlinghma onderzocht bedrijven die zich richten op grootsheid in hun daden (en dus bewust klein blijven vergeleken met multinationals). De succesbedrijven uit dit onderzoek blijken allen een helder beeld te hebben van wie ze zijn, wat ze met de onderneming willen bereiken en het belangrijkste: ‘waarom’. Ik citeer: ‘You need to feel in your gut that whatever you do is the most interesting, exciting, worthwhile thing you could be doing at that moment. It’s about a feeling that what the business does is vitally important, if they don’t care deeply about being both great and unique in providing whatever product or service they offer, nobody else will either.’ Conclusie: Ook hier zijn de bedrijven zo enorm succesvol omdat ze door een purpose worden gedreven.

We First

Simon Mainwaring schreef het marketingboek van het vorige jaar. In ‘We First’ verdedigt hij de stelling dat bedrijven de plicht hebben om een impact te maken in de wereld. Volgens Mainwairing geldt: ‘the future of profit is purpose’. Een bedrijf dat zijn purpose kent tracht ernaar om de levens van al haar stakeholders te verbeteren. En dat begint ook hier met de vraag waarom: ‘Why are we here?’

Like-minded

Purpose is de sleutel tot succes. De logische vraag om daar te komen is waarom. In theorie zo simpel. Maar toch vaak moeilijk toe te passen in de praktijk. Hoe komt dat? En hoe inspireer je bedrijven om de ontdekkingstocht naar hun purpose te beginnen? Hoe verander je hun mindset van profit naar purpose? Dat wil ik graag horen van Simon. Ik verheug me dan ook op het interview op de Leadership & Marketing Day op 28 maart in Rotterdam.

Nawaz Kazmi
Marketingpsycholoog bij MiU Marketing

Categorie
Tags

3 Reacties

    Hiroshi

    Ik kende hem niet. Klinkt als een interessante spreker. Zijn purpopse-gedachten goed en missie om mensen te inspireren tot inspiratie vind ik een goede zaak. Hoop dat zijn inspiratie ook leidt tot veranderingen binnen de kern van organisaties. Zodat winst daadwerkelijk niet meer de hoofdzakelijk blijft. Het begint in ieder geval allemaal met inspiratie en mij heb je weer geïnspireerd om zijn boek eens te gaan checken :). tx.


    12 maart 2012 om 11:46
    Hiroshi

    Hi Bram,

    Thanks. Ik ga eens kijken.


    12 maart 2012 om 13:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!