Waarom ik vertrek bij Marketingfacts
De coronacrisis komt soms dichterbij dan je zou willen: ik vertrek als hoofdredacteur bij Marketingfacts. Niet omdat ik dat graag wil, maar omdat Marketingfacts last heeft van covid-19. Vanwege bedrijfseconomische redenen wordt het redactieteam ingekrompen. Per 1 september ben ik uit dienst, maar ik heb mijn praktijk als freelance tekstschrijver nieuw leven ingeblazen. Het goede nieuws: er is volop werk!
Voor Mirck Media geldt dat ik inmiddels al meerdere opdrachten heb. Als ik iets heb geleerd van mijn rondje koffieafspraken van de afgelopen weken, dan is het wel dat er in communicatie en contentmarketing genoeg te doen is, zeker voor flexibel inzetbare zzp’ers. Je moet alleen wel actief op zoek.
Voor ik in deze blog een schets geef van de impact die het coronavirus heeft op marketingcommunicatie en (vak)media, wil ik eerst even iets kwijt over mijn afgelopen jaren bij BBP Media/Marketingfacts. Ik kijk terug op een dynamische en productieve tijd. Hoewel pas in loondienst sinds januari 2018, stapte ik feitelijk al september 2013 in als freelance webredacteur voor MarketingTribune. Als contentmanager voor de thema’s reclame, media en sponsoring heb ik ruim zes jaar lang een bijdrage geleverd aan de website MarketingTribune.nl, die sindsdien de bezoekersaantallen enorm zag stijgen.
Marketingfacts is prachtig platform met rijke historie en trouwe fanbase
Vanaf 2018 kwam daar ook nog eens Marketingfacts bij, in vast dienstverband. Een prachtig platform met een rijke historie en een trouwe fanbase. De samenwerking met aandeelhouder NIMA heeft veel moois opgeleverd. Ik vind het jammer om daar nu mee te stoppen. Met Luuk Ros (die voortaan alleen de hoofdredactie voert) en eindredacteur Kari-Anne Fygi vormden we een geweldig team. Het wordt voor hen een zware klus om de website met z’n tweeën draaiende te houden.
Vakmedia in zwaar weer
Zwaar hebben de vakmedia over reclame en marketing het zeker. Adformatie maakte begin april bekend dat het papieren maandblad (in lang vervlogen tijden, toen ik er nog werkte, een weekblad) voor onbepaalde tijd niet zou verschijnen. “Dat doen we onder meer omdat veel bedrijven zijn gesloten en we een groot deel van onze lezers niet kunnen bereiken met een fysieke uitgave.” In reactie op een bericht van Nederlands Medianieuws, dat Adformatie alvast dood verklaarde, liet hoofdredacteur Susanne van Nierop weten dat er “nieuwe manieren” zijn bedacht om aan “de behoefte van onze abonnees te voldoen”, waaronder een wekelijks e-zine en de digitale talkshow Adformatie Connects.
“Nieuwe manieren vinden om aan de behoefte van onze abonnees te voldoen”
Recenter en rigoureuzer is wat Frank.news (niet te verwarren met Frankwatching) is overkomen: dat hield in augustus op te bestaan als zelfstandige site en gaat op in het platform van eigenaar Candid Group, dat de afgelopen maanden “afscheid nam van wat medewerkers en budgetten voor ‘extra dingen’ zoals Frank.news bevroor”. De focus van Candid komt te liggen bij het promoten van eigen producten en minder op het publiceren van journalistieke verhalen, aldus hoofdredacteur Bas Hakker tegen Villamedia. Beide formats (branded content en redactionele artikelen) worden voortaan naast elkaar aangeboden.
Puzzelen met events
De kurk waar veel mediabedrijven op drijven zijn de events die rond de eigen vaktitels (print en online) worden georganiseerd. Daar zette corona dit voorjaar een dikke vette streep doorheen, waardoor het prompt code rood was voor veel uitgevers. Zo verschoof Emerce prompt een deel van zijn evenementen naar september. De Digital Food Conference werd zelfs direct van de agenda afgehaald.
Ook BBP Media moest gaan puzzelen met events. De omvangrijke NIMA Marketing Day kon natuurlijk niet doorgaan in juni met de pakweg vijftienhonderd bezoekers die vorig jaar naar DeFabrique kwamen. Het evenement vindt nu deze eerste week van september plaats, verdeeld over drie dagen. Zo hoopt de organisatie toch nog een beetje in de buurt te komen van de vooraf begrote bezoekersstroom. Dit is de worsteling van zo’n beetje elke uitgever of event-organizer.
Hoe staat contentland ervoor?
Maar het kan altijd nog erger. Door de coronacrisis krimpen veel bedrijven in of stoten ze onderdelen af. Zo maakte Pijper Media eind mei intern bekend dat het wil stoppen met Nieuwe Revu als zelfstandige titel en dat het voortaan een bijlage bij zustertitel Panorama wordt. “Out of the blue. Bam. Stekker eruit. Dat kwam hard aan”, zegt de inmiddels vertrokken hoofdredacteur Jonathan Ursem. “Geen overleg vooraf, geen redactieraad. Helemaal niets.” En dan te bedenken dat Revu louter nog een rompredactie is, net als het deze week 80-jarige Vrij Nederland van WPG Uitgevers. Iconen van vroeger, zwaar in verval.
Het is kortom geen gezegende tijd om journalist te zijn. Hoe anders is het beeld in contentland. Niet dat daar geen ontslagen vallen, maar bedrijven moeten nu eenmaal altijd communiceren. En dan kom je er niet zonder een fatsoenlijke communicatie- of contentstrategie.
Genoeg te doen voor contentstrategen, tekstschrijvers en storytellers
Genoeg te doen dus voor PR-managers, communicatie-adviseurs, woordvoerders, contentstrategen, tekstschrijvers, storytellers, videomakers en social media-experts. Dat zijn dan wel vaak freelancers. Net als ik vanaf nu. Het werk is er dus wel, maar wordt niet op een presenteerblaadje aangereikt. Je moet er actief naar op zoek, keihard voor werken. Daarmee doorsta (of doorbreek) je de crisis. The game is on. We gaan elkaar nog tegenkomen!
Jeroen Mirck was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot september 2020. Vanaf nu opereert hij weer als freelance journalist en tekstschrijver, onder de bedrijfsnaam Mirck Media.
Dag Jeroen,
Jammer dat er een eind komt aan je dienstverband. Denk dat je over de jaren heel veel voor BBP Media hebt betekend.
Mooie en rake bespiegeling ook op het vak. Fijn dat je alweer het nodige werk hebt liggen, komt goed!
Succes en groet,
Arjan
Dank voor de aardige woorden, Arjan. Vakmedia hebben het lastig, maar voor ervaren freelancers is altijd plek. De flexibele schil is vaak juist wat bedrijven nodig hebben. Ik blijf dus positief.
Beste Jeroen en Arjan,
Bij Copernica zijn er veel ontwikkelingen waarover geschreven kan worden. Wellicht kunnen jullie ons, als ervaren freelancers, hierbij ondersteunen. Bij interesse praat ik er graag een keer over.
Succes en groet,
Michael Linthorst
Daar wil ik zeker eens over nadenken, Michael. Kom ik bij je op terug.
Ha Jeroen,
Zo af en toe zie je heel concreet de arbeidsgevolgen van Corona. Dit is er zo een. Ik wil je graag bedanken voor de fijne samenwerking vanuit mij als blogger en jou als hoofdredactie. Ik zie via LinkedIn vast waar je terecht gaat komen. Komt goed. Veel succes!
Olaf
Heel veel succes, Olaf. Voor goede schrijvers is altijd werk!
Beste Jeroen Mirck,
Nou, daar kijk ik toch even van op, hoewel ik jou – anders dan Kari-Anne en Luuk – geloof ik nooit heb ontmoet. Omdat ik al tientallen jaren in het marketingvak werk, betrap ik mij erop dat ik zelden nog koppen, artikelen of blogs zie waar niet voor de zoveelste keer opgewekt hetzelfde wordt betoogd als dertig jaar terug. In andere woorden, maar dat is het dan ook. En dat was bij jou anders. Jouw stukken las ik meer dan van wie ook. Dan moet het met je freelance opdrachten ook wel goed komen. En overigens heb ik nog nooit zo plezierig gewerkt als toen ik voor mezelf ben begonnen. Succes en hartelijke groet, Paul Postma
I am regular visitor, how are you everybody? Thhis piecee of writing posted att this web page is
genuinely fastidious.
Молдова трускавець webpage Отель весна трускавец
My family members always say that I am wasting my time here
at web, however I know I am getting know-how every day by
reading such pleasant content.
ставки на спортивные ставки website паримахт
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!