Waarom je humor in je verpakking moet stoppen en nog vier designtrends

Waarom je humor in je verpakking moet stoppen en nog vier designtrends

De verpakkingsindustrie kijkt heel goed naar de trends binnen de markt. En die trends zijn op hun beurt weer gebaseerd op consumentengedrag. Je ziet dat steeds meer consumenten zich bewust zijn van de impact die zij op het milieu hebben. Gevolg: steeds minder loze ruimte in verpakkingen. Maar er zijn meer trends, zoals deze vijf.

1. Storytelling: een verpakking en zijn verhaal

Merken zullen meer dan alleen een goed uitziende verpakking nodig hebben om indruk te maken op consumenten. Als ze echt verbinding willen maken met hun klanten, zullen ze de verpakking naar een hoger niveau moeten tillen om hun merkverhaal te vertellen.

Hoewel het voor alle merken belangrijk is om gebruik te maken van de storytelling-trend, is het vooral belangrijk voor producten die online worden verkocht. E-commerce producten hebben immers niet altijd de luxe om in het echt gezien en aangeraakt te worden. Deze producten moeten alles wat tot hun beschikking staat, gebruiken om het merkverhaal te vertellen. Dit begint bij de verpakking. Enkele webshops weten storytelling al succesvol toe te passen in de verpakking. Coolblue bijvoorbeeld.

Pakketpret

Coolblue doet alles voor een glimlach. Dit merk je niet alleen aan de service, maar ook aan de verpakking. Op de website van Coolblue dagen ze hun klanten uit om creatief met hun verzenddoos om te gaan. Op de ontvangen doos staat de oproep om er iets creatiefs mee te doen en een foto van het resultaat te sturen. Elke maand maakt er een winnaar kans op een waardebon ten waarde van 100 euro. Dit levert een hoop mooi plaatjes op.

Bron: Coolblue

Coolblue maakt gebruik van humor om klanten aan zich te binden. Dit doet het bedrijf met verschillende communicatie-uitingen op de verzenddoos. Zo wordt er op de bovenkant van de doos uitgelegd hoe je hem kunt openmaken. Een gasbrander, zaag of hakbijl is bijvoorbeeld geen optie, gebruik maar gewoon een schaar of mes. Dit zorgt voor entertainment. Daarnaast heeft Coolblue een aantal uitpaktips op de verzenddoos geschreven. Dit moet de pret van het openen van een pakketje vergroten. Op deze manieren vertaalt Coolblue humor door in het design van zijn verpakking.  

2.  Blurring

Terug van weggeweest: de gradiënt. Je ziet het op steeds meer verpakkingen. Gevlekte gradiënten, multi-gradiënten en het vervagen van het packaging design. Door het creëren van een waas in de afbeeldingen zullen consumenten getriggerd worden om het beeld achter deze waas te achterhalen. En wanneer zelfs merken als Apple en Instagram gradiënten in hun branding gaan gebruiken, weet je dat je als verpakkingsontwerper niet kunt achterblijven. 

3. Maximalisme

Minimalisme zal altijd een plek hebben in het verpakkingsontwerp. Maar mede door de economische teruggang dit jaar zullen meer consumenten de voorkeur geven aan een gevoel van luxe en extravagantie in hun producten. Maximalisme in het verpakkingsontwerp geeft dat gevoel.

Verpakkingen worden luxueuzer, opvallender en krijgen meer intensere rijke kleuren

Verpakkingen worden luxueuzer, opvallender en krijgen meer intensere rijke kleuren. Daarnaast wordt er gekozen voor een verpakkingsontwerp met veel details en mooie graphics die de kwaliteit van het product benadrukken. Mensen hebben altijd al een stuk luxe en schoonheid in het leven gewild, met deze verpakkingen krijgen ze dat.

Merken gaan meer experimenteren met hun verpakkingsontwerp. Die moet een luxe-ervaring communiceren en zal zich richten op mooie details. Meer ingewikkelde en gedetailleerde ontwerpen dus, waaronder rijke, diepere kleurenpaletten en een prominenter gebruik van patronen.

4. Nieuwe vormen voor verpakkingen

Dit jaar zullen naar verwachting meer merken afzien van traditionele verpakkingsvormen zoals een standaard doos of fles. Je zult meer unieke en out-of-the-box verpakkingsideeën zien. Ontwerpers gaan op zoek naar nieuwe vormen. Merken kunnen nieuwe vormen gebruiken als een manier om hun branding te versterken en hun verhaal te vertellen. Zoals bijvoorbeeld een verfmerk dat zijn verpakking transformeert in een paletvorm. Voorheen werd er ook al veel geëxperimenteerd met nieuwe vormen, maar dit jaar zien we verpakkingen met nieuwe vormen ook in de schappen liggen.

5. Transparante verpakkingen

Veel producten, zoals dranken en huidverzorgingsproducten, hebben een eigen kleur en de verwachting is dat merken de kleur van hun product opnemen in hun verpakkingsontwerp door middel van transparante verpakkingen.

Deze designtrend is vooral te zien bij dranken, omdat de bedrukking direct op het glas of met behulp van een transparante sticker kan worden aangebracht. Merken gebruiken meestal de kleur wit, in tegenstelling tot de werkelijke kleur van het product als achtergrondkleur. Het gebruik van transparante verpakkingen stelt een merk in staat het product in het middelpunt te plaatsen, zonder dat dit ten koste gaat van het visuele belang of de impact van het uiteindelijke verpakkingsontwerp. Merken experimenteren meer met transparante verpakkingen en het gebruik van de kleur van het product als ontwerpkenmerk.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.