Waarom jij straks je bier vanaf de dansvloer bestelt

16 maart 2020, 14:01

Daniel van Drunen wil dat we niet langer plastic festivalmuntjes gebruiken, maar zijn Airchip-wallet

Bezoek een doorsnee festival en de plastic munten voeren nog steeds de boventoon. Daar moet verandering in komen, meent Daniel van Drunen. Hij bedacht het mobiel betaal- en ticketingplatform Airchip. Een app waarmee je geld in een ‘wallet’ stopt en van daaruit je biertje betaalt. Maar het gaat verder dan dat.

Via de app van Airchip kun je ook bestellen, zodat je drank voor je klaar staat wanneer je bij de bar aankomt. En de premium-gebruiker met een betaald abonnement krijgt in de nabije toekomst zijn drankje zelfs op de dansvloer bezorgd.

Offline betalen

De grote kracht van Airchip? Je hebt alleen een internetverbinding nodig om je wallet te vullen. Betalen kan namelijk ook offline. Want op een festival een tijdelijke goede stabiele internetverbinding aanleggen voor tienduizenden mensen is kostbaar. Bovendien is een storing altijd mogelijk en kan voor de organisator desastreus uitpakken. Het offline kunnen betalen maakt de app dus een aantrekkelijk alternatief voor de huidige plastic munten. Daniel van Drunen: “Wij zochten naar een innovatie die zonder internet werkt en waarbij de gebruikerservaring centraal staat. In het uitgaansleven heb je te maken met hele drukke plekken met veel mensen: stadions, festivals en drukke kroegen. De service is daar vaak slecht, lange rijen. Dan denk je: laat dat drankje maar. Wij denken dat met technologie te kunnen oplossen.”

“Vrienden kunnen geld naar elkaar overmaken via een QR-code op het scherm”

Van Drunen heeft veel ervaring in het uitgaanscircuit, zo organiseerde hij jarenlang zelf dance-evenementen. Zo kwam hij op het idee van Airchip. “Wanneer iedereen een biertje haalt, wil je niet dat je van internet afhankelijk bent qua betaling. Je wilt dat mensen, net als bij plastic muntjes, de validatie al eerder hebben gedaan. Dat betekent dat we bij festivals werken met een wallet. Dus bezoekers vragen we om groepjes krediet af te nemen met behulp van connectiviteit en die slaan we dan lokaal op. Wij hebben een fundament ontwikkeld waarbij je dat tegoed niet zomaar kunt dupliceren. Vrienden kunnen geld naar elkaar overmaken via een QR-code op het scherm. Zo kun je ‘muntjes’ aan elkaar geven.”

Niet in een paar sprints gebouwd

Het concept is inmiddels een paar keer getest. Om het concept verder uit te bouwen, is veel geld nodig. “Een fintech-product bouw je niet in een paar sprints.” In totaal is bijna een half miljoen euro aan subsidie opgehaald bij verschillende partijen. “Tot kerst gaan we dat allemaal opstoken. Ondertussen hebben we de zomer voor de boeg waarin we hopelijk een dwarsdoorsnede van het vrijetijdslandschap kunnen bedienen, festivals maar ook drukke kroegen.”

“Het is niet meer van deze tijd om op een muntjessysteem te blijven leunen”

Het is niet zo dat Airchip direct alle betalingen op een festival overneemt. “Afhankelijk van de vraag kunnen wij een deel van de bestellingen overnemen. Wij denken dat het een succes kan worden met name doordat je je bestelling op de dansvloer al door kunt geven: twee bier en een gin tonic, je drukt op pick-up en je kiest een bar uit. Dan loop je er naartoe en staat je drank klaar. Dat willen we uitvoeren voor een grote groep. Maar je kunt nog een stap verdergaan. Een premium-klant neemt voor een tientje een abonnement op de ‘festivalbutler’. Je geeft via gps aan waar je bent en dan wordt Airchip een soort Uber Eats voor op de dansvloer: je drank wordt ‘thuisgebracht’.”

Nederland is perfecte plek om te testen

Het is de vraag of festivals bereid zijn afstand te doen van de plastic muntjes die nu gangbaar zijn. Dat is toch vaak een vorm van extra inkomen voor de organisatoren: mensen raken muntjes kwijt of ze gaan ongebruikt mee naar huis. Van Drunen is ervan overtuigd dat nieuwe oplossingen zullen worden omarmd. “Organisatoren concurreren op serviceniveau. Het is niet meer van deze tijd om op een muntjessysteem te blijven leunen. Ik denk dat je het meeste haalt uit het contact met je bezoekers als je hun bedient als koningen. Dan komen ze terug.”

Nederland is volgens Van Drunen de perfecte plek om te experimenteren. “Er is geen markt wereldwijd die zo’n evenementendichtheid heeft: ruim 27 miljoen bezoeken. In dit kleine kikkerlandje! Ik denk dat als Airchip in Nederland goed werkt en je de doorgewinterde festivalbezoekers kunt overtuigen van de meerwaarde, dat zal het gaan galmen door evenementenbusiness wereldwijd.”

Twijfel vervangen door zekerheid

De komende zomer wordt gebruikt om de Airchip in praktijk te valideren. Grote uitdaging zal worden: zijn mensen bereid de app op hun telefoon te zetten? Plus: kun je die belofte van betere service ook waarmaken als 10.000 man er gebruik van maakt? “Daar ligt de uitdaging voor elke start-up. We moeten twijfel zien te vervangen voor zekerheid. We hebben duidelijke cases beschreven over waar we deze zomer terecht willen komen. Ik denk dat die cases vanuit mijn netwerk mogelijk zijn. Maar voor nu willen we ons richten op de validatie met de technische partners. We hebben het eerst met onze vrienden gedaan, nu met de technische partners en vanaf 1 mei gaan we het veld in. We moeten aantonen dat het werkt, maar ik heb vertrouwen.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!