Waarom jouw bedrijf alsnog op Google Plus moet
Versterk je SEO via het sociale netwerk van Google
Google Plus. Je weet wel, die virtuele spookstad. Gebruik je een Google-dienst, zoals Gmail of YouTube? Dan krijg je automatisch een account op het sociale netwerk van het bedrijf. En daarmee doe je doorgaans niets. Mag best, hoor. Maar lok je graag meer bezoekers naar je bedrijfswebsite, bijvoorbeeld via Google? Dan verstart mijn blik. En duld ik geen tegenspraak: je company page op Google Plus is een must.
SEO-factor in socialmedia-vacht
Aan de buitenzijde is Google Plus inderdaad een sociaal netwerk. Maar tegelijkertijd helpt het platform Google om relevante zoekresultatenpagina’s samen te stellen. Daar liggen dus kansen voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO). Buit die uit:
- Verbind je website met je bedrijfspagina op Google Plus. (Zó.)
- Koppel je andere Google-kanalen (Maps, YouTube, enzovoort) aan je Google Plus-bedrijfspagina.
- Vervolledig je bedrijfsprofiel.
- Voeg mensen toe aan je kringen en spoor hen aan om hetzelfde te doen met jouw profiel.
- Post statusupdates en reageer op de berichten van anderen.
Zo geef je zowel Google als zijn gebruikers extra informatie over jouw bedrijf.
Google Plus-ROI
Waarom je jouw Google Plus-aanwezigheid zou optimaliseren? De basislogica is eenvoudig. Hoe meer Google-producten je gebruikt, hoe liever de zoekgigant je ziet. Want zo leert hij meer over jou en bepaalt hij gemakkelijker je relevantie bij een zoekopdracht.
Google beloont je bedrijf daarvoor met meer succes op zijn zoekresultatenpagina’s:
- Je bedrijf of merk krijgt meer virtueel gewicht, omdat je onlineaanwezigheid nu is gebundeld, in plaats van versnipperd.
- Je statusupdates duiken als volwaardige zoekresultaten op bij je volgers.
- Je krijgt meer schermruimte op zoekresultatenpagina’s, doordat Google meer informatie over je bedrijf kan tonen.
Google Plus: casestudy
Eerst zien, dan geloven? Bij copywritingbureau Schrijf.be klagen we niet over het rendement van onze Google Plus-inspanningen. Zoek ik op Google naar ‘schrijf’? Dan krijgt mijn werkgever een hoop extra screen real estate in de rechterbalk van de pagina. Met foto, kaartje, adres, telefoonnummer, openingsuren én de meest recente statusupdate. Zo palmen we het hele scherm in.
Geen Facebook-killer, wél Facebook-back-up
Is het sop de kool waard, met zo weinig actieve gebruikers? De SEO-voordelen hierboven schreeuwen het eigenlijk al uit: ja! Bovendien gebruik je Google Plus eenvoudig als back-upkanaal voor Facebook. Want beslist Mark Zuckerberg morgen om zijn ‘destroy Facebook‘-knop in te drukken? Dan verlies je al je berichten. Tenzij je die netjes terugvindt op, je raadt het al, Google Plus.
Daarnaast hoef je zo geen tijd te steken in een extra contentplan. Eén keer zaaien, twee keer oogsten (op Facebook en op Google Plus).
In het spoor van de reus
Ik beken: ik ben fan van Google Plus. Maar dat speelde geen rol in deze blogpost. Webcopywriters en onlinemarketeers hebben nu eenmaal geen keuze. Slaat Google een nieuwe richting in? Dan volgen we. Tot de internetreus zijn hoofd weer draait.
Tot op Google Plus
Heb ik je overtuigd van de waarde van Google Plus? Dan weet je waarheen: inpalmen, die spookstad!
Nice try google!
Hoi Seppe, toch niet helemaal met je eens. Als ik zoek op ‘schrijf’ (direct proef op de som genomen) staan jullie wel op pagina 1, maar zonder de fancy stuff. En dát heeft alles te maken met waarom Google + niet zoveel waarde toevoegt en je er helemaal niet per se aanwezig hoeft te zijn.
Ik zit niet in de kringen van jouw bureau en vice versa, en daarom verschijnt die toffe info niet bij mij. Oftewel, het SEO-voordeel voor het merk is sterk afhankelijk van de sociale samenhang tussen dat merk en mij als argeloze zoeker. Hoe inactiever ik ben op Google+, hoe minder prominent de rol van het netwerk wordt in mijn zoekresultaten.
Je zou zeggen dat als er al een sociaal verband is tussen mij en jouw bedrijf, mijn ervaring met jou belangrijker is dan je zichtbaarheid in Google. SEO zou hier nauwelijks een rol moeten spelen. Even gechargeerd: het feit dat ik zoek in Google heeft er vooral mee te maken dat
– ik op zoek ben naar een alternatief voor jou.
– je zo’n aparte bedrijfsnaam hebt, dat ik je niet kan onthouden
– ik je niet ken.
In alle drie de gevallen gaat Google+ mij niet overhalen om te klikken. Of zie ik iets over het hoofd?
Grtz,
Hans
Beste Hans,
De fancy stuff komt naar voren zodra je zoekt op ‘schrijf be’. Probleem is dat je in dit geval al opzoek bent naar het specifieke bedrijf en dat je daardoor niet wordt overgehaald. Waardoor ik het eens ben met je punt dat Google+ niet zo heel veel toevoegt.
Een ander nadeel wat Seppe zelf ook al aanhaalt is dat zodra jij je bedrijf linked aan Google+ je nog wel even andere mensen/klanten moet overhalen om ook Google+ te gebruiken.
Eens met Hans hierboven.
Dat je je bedrijf aan moet maken in de “My Business” omgeving van Google snap ik, kun je eenmalig doen. Koppel dat aan Google+ en dan ben je klaar. De rest van je post volg ik absoluut niet.
Jij denk dat meer activiteit op Google+ leidt tot een hogere positionering? En dat het gebruik van zoveel mogelijk Google diensten tot een betere vindbaarheid van je bedrijf leidt? Kun je dat ook verder onderbouwen dan je n=1 voorbeeld die alleen jij ziet omdat je in de Google+ kring van je bedrijf zit.
En Google+ als backupkanaal van Facebook? Plaats dan direct alles op Twitter, tumblr, enz…
Met het weghalen van veel authorship markup een paar weken terug (dat je foto naast een artikel staat) maakt Google de rol van Google+ in de zoekresultaten zelfs kleiner.
Hoi Hans, bedankt voor je uitgebreide, inhoudsrijke reactie.
Hoe je Schrijf.be tegenkomt op Google, hangt inderdaad van vele factoren af: je relatie met het bedrijf, je zoekgeschiedenis, je locatie, …
Om een neutraal beeld te benaderen (!), surf ik in het screenshot afgemeld van Google, en incognito. Zo zie je hoe succesvol je inspanningen voor een aantal zoekers zijn.
Andere winst boek je altijd: door de bundeling van je Google-kanalen (G+, Maps, YouTube, …) concentreer je ook je onlineautoriteit in één profiel/bedrijf. En door volgers te verzamelen, duik je gemakkelijker op in hun zoekresultaten. Handig om koude prospects op kooktemperatuur te brengen 😉
Ja, die trend zie ik ook. Ik dacht zelfs dat Google erop zinspeelde dat ze even ‘bedenktijd’ nemen wat ze nou met G+ willen.
Dag André
Fijn dat je Authorship aanhaalt. Daarin zag je Google aan het werk. Soms gaf de zoekmachine authorship markup weer, zonder dat die was geïmplementeerd. Omdat Google op eigen houtje kon achterhalen wie de auteur was. Hoe meer input je Google geeft, hoe gemakkelijker je het de zoekmachine natuurlijk maakt om meer gegevens over je te tonen. Zoals bijvoorbeeld dat adres en telefoonnummer in de rechterbalk op het screenshot.
Daarnaast duwt het wegvallen van Google Authorship me nog meer naar G+-bedrijfspagina’s. Die zijn nu je laatste kans om ook visueel op te duiken in zoekresultatenpagina’s. Helemaal rechts voor niet-volgers, en centraal voor volgers.
Hans: ik vraag me ook af welke kant het met Google Plus uitgaat. Het schrappen van Google Authorship verbaasde me. Front-end snap ik het: de fotootjes maakten de SERP’s druk op kleine schermen, en leidden af van AdWords in het algemeen.
Maar achter de schermen? Daar had ik Authorship gewoon behouden om de kwaliteit van blogposts te beoordelen. Blijkbaar kan Google het goed genoeg zonder tag.
We zullen de toekomst samen moeten afwachten. Zoals ik in het blogbericht zeg: “Slaat Google een nieuwe richting in? Dan volgen we. Tot de internetreus zijn hoofd weer draait.”
Wordt het ook niet ervaren als spam? Als je dezelfde content deelt via Facebook en/of YouTube en/of Google+ en/of Twitter etc…
Relevante bedenking, SimplySas. Maar dankzij de algoritmes van de sociale netwerken loop je eigenlijk geen gevaar. Facebook toont je bedrijfsupdates bijvoorbeeld maar aan een deel van je fans, net als Google Plus. Post je dus dezelfde inhoud op beide netwerken, het liefst nog op een verschillend tijdstip? Dan is de kans veel groter dat je twee keer meer mensen bereikt, dan dat je twee keer dezelfde mensen bereikt. Nog meer omdat je op Google Plus deels andere volgers hebt dan op Facebook.
Schrijf je daarna een nieuw bericht voor pakweg Twitter, waarin je een ander element van je content naar voren schuift? Dan zit je helemaal goed.
ok, bedankt Sepp, helder!
Wij moeten Google als bedrijf en als privé personen net vermijden, en wel precies om het volgende:
“Hoe meer Google-producten je gebruikt, hoe liever de zoekgigant je ziet. Want zo leert hij meer over jou en bepaalt hij gemakkelijker je relevantie bij een zoekopdracht. “
Wij hebben een zware plicht om onze klanten voor informatiegraaiers te beschermen, daarom gebruiken we ook geen Google statistics. Google is namelijk niet gratis, je betaald met je privacy. Geld kun je ophouden te betalen, maar je kunt je leven niet veranderen als je van gedachten verandert, en dat kunnen wij onze klanten niet aandoen. Zelfs niet als secundair pad naar gegevens over hun interesse (da’s overigens moeilijker dan je denkt, elke WordPress template heeft bijvoorbeeld Google fonts erin).
Enne, ook even opletten met wat er gebeurt met je auteursrechten – zie Google ToS. Eventjes overleggen dus.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!