Waarom jouw bedrijf niet meer zonder Linkedin Bedrijfsprofiel kan!

28 juni 2012, 05:15

Linkedin heeft na een intensieve testperiode nu definitief besloten een aantal nieuwe functionaliteiten van de Company Page voor alle 2 miljoen bedrijfsprofielen beschikbaar te stellen. Zo kunnen bedrijven hun updates specifieker gaan richten op hun doelgroep (zgn. Targeted Status Updates), daarnaast krijgen we van Linkedin (nog) meer statistieken over bezoekers en de interactie op ons bedrijfsprofiel. Waar dit allemaal toe moet leiden? Een hechtere community tussen bedrijf en doelgroep, bestaande uit prospects, medewerkers, potentiële medewerkers en mensen die er ‘altijd wel iets van vinden’.

Targeted Status Updates

Wat al sinds april getest werd staat dus nu live! Bedrijven kunnen hun updates specifiek richten op hun doelgroep. Handig als je een vacature wilt posten, of de melding dat je een nieuw event of dienstverlening lanceert! Hoe werkt het? Laten we eerst eens kijken naar welke toevoegingen gedaan zijn aan het menu van je bedrijfsprofiel. Het tabblad Analytics is gesplitst in Follower Statistics en Page Statistics, daarnaast zien we ook het tabblad Insights.

Saillant detail is nog steeds dat wanneer je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om vanuit je bedrijf 'Status Updates' te verzenden, je engels als voertaal van je bedrijfsprofiel moet instellen. Stel we schrijven een Status Update over een nieuw event, dan krijg je middels de “Share with” optie de mogelijkheid om je doelgroep te gaan specificeren.

Kies je voor de optie “Targeted audience” kun je de hagel uit je buks vervangen door een scherpschutter richting je doelgroep. Toegegeven met 116 volgers hebben we weinig te specificeren, maar we wagen een poging.

Even door de mogelijke filters lopen:

  • Company Size (spreekt voor zich, echter je update moet aan een minimaal publiek van 100 mensen gericht worden, followers verhogen dus!)

  • Industry (je kunt kiezen uit max. 100 sectoren, nieuw is echter de onderverdeling van hoofdsectoren in submenu's)

  • Function (keuze uit max. 10 van de 18 functiegebieden)

  • Seniority (keuze uit 7 ervaringsniveaus)

  • Geography (keuze uit 10 geografische gebieden, met onderverdeling van werelddeel, naar land, naar door Linkedin gedefinieerde area's)

Met een goed omschreven Status Update, een heldere doelstelling en een duidelijke filter van je doelgroep, verwacht Linkedin met name voor de arbeidsmarktcommunicatie hier een aanzienlijke resultatenverbetering.

Follower Statistics

Alleen te zien voor de admins van de bedrijfspagina (dus niet voor derden) is het tabblad Follower Statistics toegevoegd.

Naast het huidig aantal volgers zien we de groei van afgelopen week, en ook het aantal verstuurde updates van de afgelopen week. Let op: je dient dit tabblad wel even te activeren door er de eerste keer op te klikken. Interessantere stuurinformatie vind je echter op de onderste regel.

  1. Total impressions Last 7 Days hoeveel likes, comments, clicks en shares heb je ontvangen, en wat is hun onderlinge verhouding in de laatste 7 dagen?

  2. Impressions/updates Last 7 Days hoeveel totaal impressies creeren jouw updates in de laatste week?

  3. Update engagement Last 7 Days Simpel! Hoeveel click heb je gerealiseerd?

Daarnaast kun je op deze pagina ook nog terugvinden welke mensen jouw bedrijfsprofiel recent gevolgd hebben, met natuurlijk de verwijzing naar hun profiel.

Page Statistics

Het tabblad Page Statistics geeft je de volgende informatie,

  1. De afgelopen 7 dagen is ons bedrijfsprofiel door 36 mensen bekeken, een toename van 63,3% met de week ervoor! Goed nieuws, toch?

  2. Het aantal unieke bezoekers was 25, eveneens een toename van 92,3%

  3. Tenslotte, hebben slechts 2 mensen een link of doorverwijzing aangeklikt

Werk aan de winkel dus! Ik verwacht een aanzienlijke toename in de professionalisering van het bedrijfsprofiel, inclusief banners, YouTube materiaal, leuke campagnes en ludieke status updates om de interactie te stimuleren met je doelgroep. Bovenstaande tabs geven aan dat Linkedin je eindelijk meer uitrust met tools om – zij het nog vrij basis – je inspanningen te meten.

Insights

Het laatste tabblad is openbaar, vandaar dat ik even het Company Page van ING Nederland BV als voorbeeld neem. Meteen valt op dat je niet alleen ziet hoeveel werknemers van ING in mijn netwerk zitten, maar ook welke andere bedrijfsprofielen bezoekers van het ING profiel hebben bekeken. De uitkomst zal je niet verbazen!

Verder tref je informatie aan over welke mensen recent bij de ING zijn gaan werken, en welke mensen recent een baan bij ING hebben verruild voor een nieuwe uitdaging elders. En waar gaan die mensen dan werken? Dat kun je meteen weer in de rechterkolom op deze pagina zien onder de kopjes “before ING employees worked at” en “after ING employees went to”. Leuk om die migraties tussen diverse bedrijven te kunnen zien! Ook gegevens over in welke regio de meest werknemers van ING woonachtig of werkzaam zijn, welke skills overmatig aanwezig zijn en welke medewerker van ING de meeste recommendations heeft ontvangen, vind je hier terug.

Heeft jouw bedrijf al een Company Page op Linkedin?

Nee, dan wordt het echt hoog tijd! Bovenstaande bewijst wederom dat Linkedin steeds meer focus legt op het verstrekken van een 'aantrekkelijke smoel' aan jouw bedrijf. Ik vermoed dat we aan het begin staan van een nieuw tijdperk binnen Linkedin: The Company Domain!

Andere mening? Aan- of opmerkingen? Ik verneem ze graag, laat gerust een berichtje achter!

Richard van der Blom
Social Selling Expert / Keynote Speaker / LinkedIn Expert bij Just Connecting BV

Richard van der Blom is een van de bekendste en meest geboekt LinkedIn & Social Selling Experts van Nederland. Begonnen in 2009 heeft Richard in binnen- en buitenland inmiddels meer dan 500(!) bedrijven wegwijs gemaakt in LinkedIn voor Sales en Marketing (www.justconnecting.nl). ✔ Lid van een Europese denktank LinkedIn ✔ 3 jaar op rij verkozen tot Top-5 spreker NIMA ✔ Genomineerd in 2019 voor Top 100 Global Social Selling Speakers ✔ Bedenker van de B.E.S.T. Social Selling methodiek en S.T.E.P.S. Social Selling Strategie. Veelgevraagd spreker en trainer om organisaties verder te helpen met de Digitale Transformatie van hun sales- en marketingafdeling. Tevens Founder van Boost in Valencia (www.boostinvalencia.nl) een exclusief 1-op-1 trainingsprogramma in Valencia voor ondernemers die meer balans willen.

Categorie
Tags

43 Reacties

    Richard Theuws

    Ik vind het vooralsnog (voor MKB zeker) veel geschreeuw en weinig wol, wat je zelf ook onderstreept met de 36 pageviews, 25 unieke bezoekers en 2 clicks.

    Natuurlijk heb ik al wel een company page, maar momenteel ga ik zeker mijn pijlen nog niet op de LinkedIn company page richten.

    Buiten dat ben ik van mening dat persoonlijke profielen op social media en ‘het hele internet’ meer voor je kunnen betekenen.

    Kleine disclaimer: natuurlijk ligt het voor de hele grote jongens met een dedicated social media team wel iets anders


    28 juni 2012 om 11:09
    Chris Stapper

    Goed onderwerp. Ik heb meteen even gekeken en het is zeker fijn dat je nu meer met je bedrijfsprofielpagina kunt.

    Misschien een domme vraag:

    kun je je bedrijfsgroep en bedrijfsprofiel koppelen? Want onze groep heeft redelijk wat leden (100+ of zo), maar ons bedrijf heeft maar 18 followers. En ik vind het ook onzinnig om op twee plaatsen aanwezig te zijn.

    Ik hoop dat LinkedIn daar al iets mee bedacht heeft.


    29 juni 2012 om 11:05
    Ramon Freriks

    Groep en bedrijfsprofiel zijn niet te koppelen omdat het 2 verschillende dingen zijn.

    Groep moet je vooral zien als besloten community terwijl je bedrijfsprofiel een soort website voor de buitenwereld is.

    Wat je wel kunt doen is in je groep een berichtje plaatsen om je leden aan te sporen je profiel te gaan volgen…


    29 juni 2012 om 14:00
    Chris Stapper

    Dag Ramon, dank voor je reactie.

    Mijn idee van een koppeling was ook een vaste plaats in de groep, waar je je bedrijfsprofiel kon vermelden – en andersom. Dat leek me wel handig, om een soort ‘officiële’ link te hebben.

    Ik ga je advies opvolgen, wie weet leidt het tot wat meer volgers. Dankjewel!


    1 juli 2012 om 12:57
    RichardvanderBlom

    @Richard ik ben het niet eens met je ‘veel geschreeuw weinig wol’ omdat je dan alleen naar het hier-en-nu kijkt. Deze ontwikkelingen onderstrepen dat Linkedin steeds meer gaat doen aan de engagement tussen bedrijven en professionals. Natuurlijk geeft ons eigen bedrijfsprofiel (dat niet eens ‘af’ is) niet de gewenste ‘data’ qua kliks en conversie, maar we staan aan het begin. Daarnaast zijn deze data alleen toegankelijk voor admins van een bedrijf, dus kon ze niet even ‘lenen’ van de grote jongens qua bedrijfsprofiel.

    @Chris Middels een “featured discussion’ kun je je bedrijfsprofiel prominent tonen in je Linkedin Group en zodoende alle nieuwe en bestaande leden, attent maken c.q. verleiden om Follower te worden


    1 juli 2012 om 13:47
    Chris Stapper

    Hallo Richard,

    Dat is een goede tip, neem ik ook direct over. Dankjewel!


    2 juli 2012 om 07:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!