Waarom online activatie effectief is in crisistijd

21 april 2020, 13:00

Marketingsucces tijdens de coronacrisis

De coronacrisis zorgt ervoor dat marketing bijna volledig is verschoven van offline naar online. Marketingbudgetten worden teruggeschroefd uit angst voor een recessie. Dit gaat onvermijdelijk lijden tot teruglopende omzet. Zwaar weer dus…En als marketeer ben jij voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk voor de oplossing. Zoals in elke crisis heeft de marketeer de belangrijke taak om juist nu elke euro goed te besteden en de effectiviteit van de online marketing te maximaliseren. Dit artikel geeft een oplossing voor deze uitdaging in de vorm van online activatie.

Er is verschuiving van offline naar online

Het moge duidelijk zijn dat de coronacrisis ervoor zorgt dat vrijwel alle communicatie en sales online plaatsvindt. Niemand mag onnodig de deur uit, dus reclame op abri’s of in winkels levert niet meer het rendement van voor de crisis. Alle rendement moet dus uit online worden gehaald. Daarnaast heb je als marketeer minder budget, maar moet je wel dezelfde conversie behalen. Hoe ben je met deze uitdagingen online effectief?

Hoe bereik ik de consument online?

De meeste bedrijven die voor de crisis hun online communicatie al als een geoliede machine hadden ingericht, plukken daar nu de vruchten van. Zij weten hoe ze de klant kunnen bereiken via verschillende online kanalen en kunnen er zo voor zorgen dat sales niet stil komt te liggen. Jij als marketeer hebt dit waarschijnlijk al goed geregeld. Maar er zijn bedrijven die hun online communicatie nu nog niet op orde hebben. Zij staan nu voor een grote uitdaging. Met een beperkt budget moeten zij spelen met de verhouding payed en earned/owned media om de consument online toch effectief te bereiken.

De bedrijven die voor de crisis hun online communicatie al als een geoliede machine hadden ingericht, plukken daar nu de vruchten van

Hoe zorg je voor voldoende online conversie?

Omdat je waarschijnlijk minder budget hebt, is het extra belangrijk dat je een fatsoenlijke conversie behaald op je bereik uit online communicatie. De meeste marketeers zullen zich focussen op optimalisatie van de traditionele middelen, zoals SEA, social marketing, e-mailmarketing of marketing automation om te proberen om conversie te behouden met minder budget. Maar heb je al eens aan online activatie gedacht? Een online activatie stimuleert de mensen die je online bereikt te doen wat je beoogt. Online activaties converteren gemiddeld 23 procent beter dan welk ander online marketingmiddel ook.

Waarom online activatie zo goed converteert

Online activatie biedt een unieke combinatie van eigenschappen waarom een hogere conversie wordt bereikt dan de bovengenoemde, traditionelere marketingmiddelen. Er zijn vier eigenschappen waarom online activaties hoog converteren:

1. Wederzijds voordeel

Online activaties converteren hoog omdat zowel de consument als het bedrijf elkaar iets te bieden hebben, namelijk een wederzijds voordeel. Het bedrijf geeft een cadeau (vliegreis, jaar lang gratis koffie of een mok met jouw naam erop) in ruil voor jouw gegevens, aankoop, donatie, nieuwsbrief inschrijving etc.

2. Emotionele investering

Online activaties converteren hoog omdat het meer emotie biedt dan andere conversiemiddelen. Een online kraskaart of profile-quiz vereist bepaalde interactie van de deelnemer dat weer resulteert in emoties zoals spanning, nieuwsgierigheid en positief gevoel.

3. Tijdinvestering

Online activaties converteren hoog omdat een consument tijd investeert in jouw product, merk of dienst. De meeste online activaties nemen enkele minuten in beslag. Dit resulteert in betrokkenheid en verdieping in je merk, product of dienst.

4. Verdieping

Online activaties converteren hoog omdat ze verdieping bieden. Als bedrijf kun je jouw verhaal vertellen en de deelnemer er aan mee te laten doen, zoals in een quiz of foto contest. Deze verdieping zorgt er voor dat de deelnemer onderdeel wordt van jouw verhaal en eerder geneigd is om te voldoen aan jouw conversiedoel.

Welke online activatie moet ik kiezen?

Als marketeer kun je kiezen voor verscheidene online activaties. De meeste activaties zijn een online vertaling van traditionele activaties zoals een kraskaart, code check of coupon. Maar ook een online quiz of sweepstake zijn effectief in de conversie. De keuze voor een bepaalde online activatie hangt sterk af van het conversiedoel. Het is daarom verstandig goed na te denken over het conversiedoel voordat je een online activatie kiest.

In de onderstaande tabel laat ik per online activatie zien voor welk conversiedoel deze het best geschikt is.

Waar moet ik op letten bij de uitvoering van online activatie?

Als marketeer moet je er voor zorgen dat een online activatie geen eenmalig succes wordt. Je moet doorhebben welke succesfactoren het best werken voor jouw doelgroep. Maak deze succesfactoren vervolgens onderdeel van je lange termijn marketingstrategie voor conversie met online activatie. Er zijn verschillende succesfactoren die meespelen om een afgewogen keuze te kunnen maken of een hoge conversie behaald kan gaan worden.

1. Doordachte flow en gebruikservaring

Een subtiel verschil in de UX en UI van een online activatie kan behoorlijk gevolgen kan hebben op de conversie. Vraag je de deelnemer bij het begin om persoonsgegevens of verplaats je deze handeling naar het eind. Gebruik je twaalf vragen in een enkele activatie of combineer je twee losse activaties met zes vragen. Laat je de deelnemer door de activatie heen swipen of is de invoer bij elke stap verschillend? Dit zijn bewuste keuzes die van invloed zijn op het succes op hoge conversie.

2. De juiste timing

In het begin van elke crisis zijn veel marketeers terughoudend in het gebruik van alle vormen van reclame, communicatie en marketing. Nu we enkele weken verder zijn kan snelheid en een goede timing juist helpen om met online activatie jouw conversiedoel te bereiken. Als jouw product of dienst met nieuwswaarde en actualiteit gecombineerd kan worden met een online activatie, verhoogt dat de conversie significant.

Een online activatie is zo succesvol als de communicatie die je erin steekt

3. Bereik de consument

Een online activatie is zo succesvol als de communicatie die je erin steekt. Veel bedrijven kunnen tegen relatief weinig kosten via earned en owned media een link plaatsen naar de online activatie. Dat levert al vaak enkele honderden tot tienduizenden deelnemers op. Mocht jouw communicatiekanaal een beperkte reikwijdte hebben, dan kan het lonen om heel gericht de online activatie te adverteren.

4. Een wederzijds voordeel

Zoals eerder genoemd in dit artikel is een van de redenen dat online activaties goed converteren, omdat ze zijn gebaseerd op een wederzijds voordeel tussen bedrijf en consument. Denk als marketeer goed na over wat en hoeveel je cadeau wilt en kunt geven in ruil voor je conversiedoel. Geef in ieder geval iets weg wat in directe relatie staat met je merk en producten of diensten die je verkoopt. De conversie wordt hoger als de prijs duurder is, maar ook als de prijs relevanter wordt en de kans om te winnen toeneemt.

Conversiedoelen vooraf bedenken

Tijdens deze crisis verschuift de communicatie en sales van de meeste bedrijven grotendeels naar online. De angst voor de crisis leidt tevens tot kleinere budgetten. Aan de marketeer de taak om in deze crisis met een beperkt budget via online toch een goede omzet te behalen. De eerste stap is om online bereik te genereren of te behouden om vervolgens de online conversie te maximaliseren. Een online activatie kan je daar enorm bij helpen. De reden hiervoor is dat online activatie een unieke combinatie van eigenschappen zoals wederzijds voordeel, emotie, tijdsinvestering en verdieping biedt. Om een goede keuze te kunnen maken voor een online activatie moet je de conversiedoelen vooraf hebben uitgedacht. Voor elk doel is een passende online activatie. Om een online activatie vervolgens een succes te laten worden moet je weten welke factoren, zoals flow, timing en bereik, het best werken voor jouw doelgroep.

Benjamin van Rossum (oprichter van Ratsibambam) is expert in marketing gamification. Met meer dan 10 jaar ervaring in de online productie van marketing en advertising campagnes voor creatieve bureaus en grote merken wordt hij dagelijks enthousiast van gave digitale oplossingen. Met Ratsibambam richt Benjamin zich op het verhogen van conversiepercentages voor databuilding, audiance interaction en brand engagement met marketing gamification concepten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!