Waarom professionele fotografen geld kosten, maar niet duur zijn
Wat krijg je voor je geld?
De laatste jaren is het voor iedereen steeds makkelijker geworden om foto’s te maken. Maar beroepsfotografie is toch nog altijd van een andere orde dan foto’s maken met je smartphone. Wil je als marketeer goed fotografie inzetten, dan ben je nog altijd beter uit met een professional. Waarom, dat lees je hier.
“We willen een professionele fotograaf, een goeie!”, roept iemand tijdens een Zoom-meeting enthousiast. Nu staar je gelaten naar de offerte voor bedrijfsfotografie die je hebt aangevraagd. Het portfolio waarvan je zo onder de indruk was, verdwijnt naar de achtergrond. Waarom zijn professionele beroepsfotografen toch zo duur? Beter gezegd: wat kost een professionele fotograaf en waarom kosten ze dat? Misschien kost die topfotograaf uiteindelijk helemaal niet zoveel geld als je weet wat je ervoor terugkrijgt.
Geen gekke gedachte
Zo’n gekke gedachte is het niet; zelf een paar foto’s schieten met je telefoon of de spiegelreflex van thuis is zo gedaan. Bovendien is dat een stuk goedkoper. En was Iris of David van afdeling X/Y/Z geen fanatieke hobbyfotograaf? Kan hij of zij geen foto’s maken voor het bedrijf? Je zou het kunnen proberen, met de kans dat de beelden het dan toch weer nét niet zijn. Een blik op het alternatief: tóch een professionele bedrijfsfotograaf inschakelen. Is dat duur? Dat hangt ervan af wat je ervoor krijgt. Het helpt ook om te weten waar het tarief van een fotograaf op is gebaseerd. Laten we daar dus eens naar kijken.
Hoe wil je als bedrijf gezien worden? De foto’s die je gebruikt in marketinguitingen, zeggen iets over jouw bedrijf. Plaats je onscherpe foto’s met een slechte belichting, een matige compositie of een rommelige achtergrond, dan kan dit slordig overkomen. Ook toont het een gebrek aan detail. Je hebt misschien niet goed nagedacht over hoe je jezelf presenteert en hoe je wilt overkomen.
Smartphonefoto’s met slechte belichting
Overal op het internet zie je voorbeelden van minder goede foto’s. Bekijk je LinkedIn-feed maar eens. Daar barst het van de smartphonefoto’s met slechte belichting en dito compositie of nietszeggende stockfoto’s.
Professionele foto’s die in opdracht zijn gemaakt geven jouw bedrijf daarentegen een professionele uitstraling. Daarnaast is een professionele fotograaf in staat om de verhalen, de waarden en de diensten of producten van je bedrijf te vertalen naar unieke, onderscheidende beelden. Hoe wil jouw organisatie gezien worden? Die vraag beantwoordt een goede fotograaf met beelden waarmee je thuis kunt komen.
Professionele fotografie is meer dan alleen fotograferen
Een volle dag fotografie houdt meer in dan een dag werk op locatie. Voorafgaand aan de fotoshoot heb ik als professioneel fotograaf veelvuldig contact met mijn opdrachtgever. Ik stel gedurende het hele proces veel vragen, zodat ik de organisatie goed leer kennen en erachter kom hoe het bedrijf zich positioneert. Ik help en adviseer bij de voorbereiding van de fotoshoot. Om ervoor te zorgen dat je als bedrijf de gewenste foto’s krijgt die aansluiten bij de branding.
Beroepsfotograaf denkt mee
Een beroepsfotograaf denkt met je mee en draagt ook interessante ideeën aan. Zo help ik mijn opdrachtgevers met het verzamelen van informatie in de voorbereiding. Bijvoorbeeld door blogs te schrijven over fotografie. Een handig overzicht van diverse blogs kun je hier bekijken: opdrachtfotografie. Tijdens de fotoshoot kan ik adviseren om bepaalde foto’s wel (of soms juist niet) te maken. Ik heb duizenden bedrijven bezocht en zie dus snel of een bepaalde setting iets toevoegt aan de gewenste uitstraling of juist niet.
De ervaring van een beroepsfotograaf zorgt ervoor dat jij als marketeer het soort foto’s krijgt die jij voor je campagne, klant of website in gedachten hebt. De kans op goede foto’s die perfect aansluiten bij jullie ideeën, is bij het inhuren van een beroepsfotograaf een behoorlijk stuk groter dan wanneer je samenwerkt met een amateurfotograaf of Iris of David van afdeling X/Y/Z.
Een professionele bedrijfsfotograaf investeert in professionele apparatuur van tienduizenden euro’s. Denk aan camera’s, lenzen, accu’s, filters, lampen, geheugenkaarten, flitsers, statieven en reflectieschermen. Deze apparatuur moet ook worden onderhouden, af en toe worden vervangen en verzekerd zijn. Let wel: professionele apparatuur alleen maakt nog geen goede foto. Daarom investeer ik als professionele bedrijfsfotograaf ook in vakkennis en bouw dagelijks meer ervaring op. Zo maak ik al dertig jaar foto’s met spiegelreflexcamera’s, waarvan de laatste dertien jaar als beroepsfotograaf. In die tijd heb ik meer dan een half miljoen foto’s gemaakt.
De combinatie van ervaring, vakkennis en de juiste apparatuur maakt dat ik als beroepsfotograaf in staat ben goede foto’s te produceren. Een aantal van die foto’s kun je bekijken bij mijn voorbeelden van gepubliceerde foto’s.
Een professionele bedrijfsfotograaf is een specialist
De laatste jaren is het voor iedereen steeds makkelijker geworden om foto’s te maken. Dat is leuk, want fotograferen is fantastisch om te doen (ik kan het weten!). Maar, het gevolg is wel dat beroepsfotografen meer concurrentie hebben van smartphones en amateurfotografen. Ook dat is prima, want een beroepsfotograaf moet zich kunnen onderscheiden. Alleen wordt een beroepsfotograaf daardoor wel steeds meer een specialist. Een die alleen wordt ingeschakeld als de opdrachtgever het echt belangrijk vindt en daar geld aan uit wil geven. Dat heeft gevolgen voor de declarabele uren, en dus het tarief. Voor specialisten betaal je geld en als het goed is, leveren zij daarmee toegevoegde waarde.
Ook belangrijk om te weten, om zo het kostenplaatje helder te krijgen: net zoals de meeste andere freelancers, is het werk van een beroepsfotograaf niet veertig uur per week declarabel. Als beroepsfotograaf maak ik gemiddeld twaalf tot veertien declarabele uren per week (voor corona). De overige uren per week (ik werk er zeker wel 40) besteed ik aan het binnenhalen van opdrachten, administratie, marketing, communicatie en het up-to-date houden van mijn websites.
Die declarabele uren van een fotograaf verschillen behoorlijk met bijvoorbeeld tekstschrijvers
De genoemde declarabele uren is de tijd die ik in een opdracht stop. Dus inclusief reistijd, tijd op locatie en de nabewerking. Die uren verschillen behoorlijk met bijvoorbeeld tekstschrijvers. Zij kunnen volgens het NVJ wel 25 uur per week factureren. Dat is als freelance bedrijfsfotograaf zonder studio naar mijn idee niet haalbaar. Ik mik op ongeveer 550-700 uur declarabel per jaar. Als ik een modaal inkomen wil verdienen en ik kijk naar mijn bedrijfskosten, dan ontkom ik er niet aan om voor een gemiddeld uurtarief van ongeveer 80 euro (exclusief btw) te werken. Een lager uurtarief is gewoon niet slim. Dan houd ik mijzelf voor de gek en kan ik dit beroep op de lange termijn niet blijven uitoefenen.
Al met al kost een goede professionele fotograaf geld, maar duur is het niet! Het betekent namelijk een investering in goede foto’s die je met een beetje geluk jarenlang in verschillende communicatie-uitingen kunt gebruiken. Foto’s die weergeven wie je als bedrijf bent en die bijdragen aan het beeld dat je doelgroep van je heeft. Goede fotografie is een investering die zich op de lange termijn terugverdient.