Waarom WordPress’ marktaandeel tot meer dan 50 procent zal groeien

Waarom WordPress’ marktaandeel tot meer dan 50 procent zal groeien

In het laatste decennium is het marktaandeel van WordPress gestegen van iets meer dan 10 tot meer dan 35 procent van alle websites op het internet. Dit maakt WordPress met afstand het meest gebruikte contentmanagementsysteem (CMS)! Is WordPress op dit moment de beste keus om een website mee te bouwen? In dit artikel leg ik uit waarom ik denk dat WordPress de 50 procent marktaandeelgrens zal passeren voor het begin van 2030.

Sebastiaan van der Lans en Jelle van der Schoot schreven dit artikel oorspronkelijk in het Engels: Why WordPress Will Empower Half of the Web Soon.

Op het moment van schrijven (tweede kwartaal van 2020) heeft WordPress een marktaandeel van 36 procent. Begin 2011 was dit nog 13,1 procent, dus het marktaandeel van WordPress is gemiddeld met zo’n 2,45 procent toegenomen per jaar.

Als WordPress deze groei doorzet, zal het marktaandeel de 60 procent passeren op 1 januari 2030. Maar aangezien WordPress al door veel websites wordt gebruikt kun je je afvragen in hoeverre dit realistisch is. Waar komen al deze nieuwe gebruikers vandaan en waarom is WordPress voor hen interessant?

“In de komende jaren zullen drie miljard mensen voor het eerst toegang krijgen tot het internet. WordPress is gratis en vertaald in meer dan vijftig talen”, zei WordPress-oprichter Matt Mullenweg in 2017.

Ik ben het er mee eens dat dit een reden voor groei zal zijn voor adoptie vanuit een macroperspectief. Maar ik wil een andere invalshoek bekijken: die van grote ondernemingen. Vijf krachten die de adoptie van WordPress zullen vergroten tijdens dit decennium:

  1. WordPress op schaal: ook grote ondernemingen gebruiken WordPress
  2. Het WordPress-ecosysteem
  3. Marketing verandert en WordPress sluit daar op aan
  4. WordPress is Google’s favoriet
  5. WordPress en e-commerce: WooCommerce groeit

1. WordPress op schaal

Is WordPress handig voor blogs en kleine bedrijven? Zeker. Maar het is niet enkel voor deze doelgroep. 2.645 van de top-10.000-websites op het internet zijn gebouwd met WordPress, waaronder TED, News Corp, Disney, New York Post en vele andere grote partijen.

Ook als je website niet met WordPress is gebouwd, kun je ervoor kiezen. We krijgen regelmatig verzoeken van e-commerce partijen om content te publiceren met WordPress, geïntegreerd met de bestaande e-commerce oplossing en CRM-platformen.

Ook als je website niet met WordPress is gebouwd, kun je ervoor kiezen

Kortom: WordPress wordt niet alleen gebruikt door bloggers en kleine bedrijven, maar ook door grote ondernemingen, zogenoemde enterprises. Deze voorbeelden zullen andere ondernemingen inspireren ook voor WordPress te kiezen en dragen daarmee bij aan de weg naar het 50 procent marktaandeel van WordPress.

2. Het WordPress-ecosysteem

Van open-source technologie wordt soms gezegd dat het ontwikkelproces langzaam gaat, de software niet veilig is en het niet geschikt is voor grote ondernemingen. Deze argumenten gaan niet op voor WordPress, dat een flinke groei heeft doorgemaakt op drie gebieden: technologie, financieel en community.

Technologisch: API’s

De API’s van WordPress en WooCommerce (de e-commerce plugin voor WordPress) zijn verbeterd de afgelopen jaren en er bestaan inmiddels integraties met veel tools. Als er geen integratie is tussen WordPress en een bepaalde tool, is de kans groot dat er helemaal geen integraties zijn met die tool.

Een paar voorbeelden:

  • Er zijn meer dan 36 plugins die Mailchimp integreren met WordPress, waarvan de populairste meer dan één miljoen actieve gebruikers heeft (WordPress for Mailchimp);
  • Software as a Service-tool Zapier integreert WordPress met meer dan 2.000 andere platforms zoals Google Docs, CRM’s en meer;
  • Er bestaan integraties met back offices zoals Salesforce en Enterprise Resource Planning-systemen, waar WordPress fungeert als een interface.

Dit maakt WordPress de perfecte bouwsteen voor je technologie stack, sterk verbonden met CRMs, ERPs en meer.

Financieel: Salesforce investeert 300 miljoen dollar in Automattic

WordPress.org is de plek voor het open-source WordPress. Je kunt de code van WordPress downloaden en zelf een website maken en hosten. Op WordPress.com vind je WordPress als een SaaS-oplossing aangeboden door Automattic, opgericht door WordPress-oprichter Matt Mullenweg. WordPress.org en WordPress.com zijn met elkaar verweven, waardoor ontwikkelingen aan het één, bijdragen aan het ander.

Automattic groeit. Een indicator is de investering van Salesforce. 10 procent van de aandelen werden verkocht voor 300 miljoen dollar, waardoor Automattic een waardering heeft van drie miljard dollar.

WordPress zal meeprofiteren van deze investering, ook al is dit een investering in Automattic. Hier is een interessant getal over de balans tussen de omzet van Automattic en het WordPress-ecosysteem, door Matt Mullenweg in een interview uit 2017: “For every dollar that Automattic makes, twenty or twenty-one dollars are made by the other companies in the WordPress ecosystem” concluding “When you are able to create a platform in a movement, it doesn’t just benefit one company, it benefits a whole ecosystem.”

Community: het ecosysteem van WordPress

Je kunt het niet over WordPress hebben zonder de community te noemen. Elk jaar vinden er meer dan duizend evenementen plaats met hoogtepunten WordCamp Europe (3.500 bezoekers) en WordCamp US (2.500 bezoekers).

Je kunt het niet over WordPress hebben zonder de community te noemen

De community bestaat uit vele programmeurs, designers, tekstschrijvers, ondernemers, zelfstandigen en meer. Naast deze groep zijn er ook grote bedrijven die deelnemen:

  • Automattic is de grootste bijdrager aan de open-source WordPress-software met meer dan 100 mensen die zich fulltime bezighouden met het ontwikkelen van WordPress;
  • Google heeft een groeiend team werken aan projecten zoals AMP, Progressive Web Apps, Site Kit en draagt daarmee bij aan de core van WordPress;
  • Yoast (je kent ze van WordPress-SEO) draagt bij aan het WordPress-ecosysteem met plugins en meerdere fulltime medewerkers die bijdragen aan WordPress core.

De kwantiteit en kwaliteit van de community, gecombineerd met het gezonde ecosysteem en de vele integraties, maken WordPress een sterke basis voor elke website.

Laten we onze visie verbreden: in wat voor wereld bevindt WordPress zich?

3. Marketing verandert

Het wereldwijde web en het gedrag van haar gebruikers veranderen, waardoor marketingmethoden zich constant ontwikkelen. Hoe past WordPress zich aan?

Digitale marketing verandert: ‘Zero Click’-resultaten vervangen de links naar je website

Zoekmachines spelen voor veel websites een grote rol als het gaat om de bezoekersaantallen. In 2016 startte al 71 procent van alle online aankopen met een zoekopdracht.

Dit getal verraste mij niet, maar deze wel: op dit moment eindigt 49 procent (!) van de zoekopdrachten zonder een bezoek aan een website. Google beantwoordt de vraag van de gebruiker zonder dat er op een resultaat geklikt hoeft te worden. Dit worden zero click results genoemd, een vorm van rich snippets.

49 procent (!) van de zoekopdrachten eindigt zonder een bezoek aan een website

Hoe zorg je ervoor dat Google jouw informatie, product of dienst als een rich snippet toont, en niet die van een concurrent?

“Veel websitecontent is moeilijk te begrijpen voor Google. Omdat het niet gestructureerd is, heeft Google in 2011 Schema.org gelanceerd, een standaard om content te structureren waardoor het makkelijker wordt om websites te indexeren”, zegt Jono Alderson, hoofd van special operations bij Yoast. Alleen door Schema.org te integreren in je website en daarmee al je content in detail uit te leggen, zal Google je website in de rich snippets kunnen opnemen, en jouw website daarmee boven je concurrenten te plaatsen.

De Gutenberg Editor

WordPress was het eerste open-source CMS met een goed werkende WYSIWYG-editor. Ik geloof heilig dat dit een belangrijke reden is waarom WordPress zo groot is geworden. In 2016 kwam de opvolger: Gutenberg. Elk component is modulair tot alles een blok is, welke Google makkelijk kan begrijpen én indexeren!

Met deze ‘alles is een blok’-benadering in de editor gaat dit eigenlijk automatisch. Een product, review, recept, evenement, handleiding of quote: je kunt het met een klik op de knop aanmaken in Gutenberg én Google weet gelijk waar je het over hebt door de ingebouwde Schema.org-opmaak.

WordPress en Gutenberg stellen gebruikers in staat makkelijk zonder code content te schrijven die Google kan begrijpen. De transformatie naar Gutenberg is dus een logische keuze vanuit zowel een marketingperspectief als een schrijversperspectief. Dit zal een belangrijke driver zijn voor de route richting 50 procent marktaandeel.

Gutenberg is ook beschikbaar voor platforms zoals Drupal en Laravel, maar Gutenberg alleen is niet alles. Met Gutenberg maak je de content, maar Google is de plek waar kopers starten met zoeken. Hoe overbrug je die twee zaken? Tijd om het perspectief van Google te bekijken!

4. WordPress is Google’s favoriet

Jono Alderson, hoofd van special operations bij Yoast, gaf in 2019 een presentatie waarin hij Google’s betrokkenheid bij WordPress toelichtte. “Om de dominante zoekmachine te blijven, heeft Google gestructureerde content nodig op elke website. Het is in Google’s belang om een eerlijk speelveld te creëren waar elke partij, hoe klein ook, kan winnen. Als het moeilijk is voor kleine partijen om te winnen, gaan ze naar Facebook en adverteren ze daar, of verkopen ze hun producten direct via Amazon, waardoor de index van Google kleiner wordt.”

Google moet ervoor zorgen dat content en e-commerce niet eindigen in gesloten app stores, zoals Amazon en Bol.com

Google moet ervoor zorgen dat content en e-commerce niet eindigen in gesloten app stores, zoals Amazon en Bol.com. Dit is een van de redenen waarom Google de Accelerated Mobile Pages (AMP) en Progressive Web Apps (PWA) heeft bedacht. Google probeert websites zo snel te maken dat er geen apps meer nodig zijn (waarvan Google de content niet kan indexeren).

“Google weet dat ze websites alleen kunnen verbeteren als ze de technologie waarmee de websites zijn gemaakt verbeteren. Hierdoor zijn ze nu betrokken in de WordPress-community”, gaat Alderson verder. “Bij Yoast werken we met Google om al deze onderdelen aan elkaar te lijmen. Yoast is de lijm die je AMP, Gutenberg, Schema.org en meer met elkaar verbindt. En ja, dat is allemaal mogelijk zonder WordPress, zonder de AMP-plugin, en je kunt je eigen Schema.org implementatie gebruiken in plaats van Yoast, maar je zult het vliegwieleffect missen dat je alleen hebt als je al deze elementen samen gebruikt.

Aldersen concludeert:

  • Als je zelf een eigen technologie-stack ontwikkelt, is dat waarschijnlijk een slechte investering;
  • Als je denkt dat WordPress een tool is voor amateurs en niet geschikt voor B2B of grote ondernemingen, doe je er goed aan je mening te heroverwegen;
  • Als je deze technologie-stack gebruikt, heb je oneerlijke voorsprong op meerdere fronten ten opzichte van je concurrentie die dit niet doet.

Ook als je het niet erg vindt om 100 duizend euro per jaar uit te geven om je platform te integreren met Google, is het waarschijnlijk slimmer om voor de WordPress-technologie stack te kiezen. Het is alsof je Google’s team fulltime aan je website hebt werken.

En ja, ik ben het ermee eens dat het eng kan zijn Google zo ‘in’ je website te hebben, maar de positieve impact die hoog scoren kan hebben weegt voor mij zwaarder.

5. De groei van WooCommerce

De ondersteuning voor Magento M1 eindigt binnenkort en het open-source Magento is overgenomen door Adobe. Het marktaandeel van Magento neemt hierdoor snel af, wat ruimte biedt voor andere platformen zoals WooCommerce. In de laatste twaalf maanden is WooCommerce gegroeid van 4,6 procent tot 5,9 procent van het internet, een toename van 28 procent:

Bron: CMS market share: November 2019 analysis door Joost de Valk

Om eerlijk te zijn: ik adviseer grote ondernemingen met webshops die vele duizenden producten bevatten nooit WordPress te gebruiken als e-commerce oplossing, maar ik raad ze wél aan om WordPress te gebruiken voor hun content.

Het marktaandeel van WordPress zal wat e-commerce groeien op twee manieren: websites die overstappen van andere oplossingen (zoals Magento), en grote ondernemingen die WordPress gaan gebruiken voor content.

WordPress blijft. Jij ook?

De marktpositie van WordPress én de sterke bouwstenen maken het de beste keus voor elke website met een sterke focus op content. Het is een economische en duurzame keus voor elk bedrijf, ook grote ondernemingen.

Wat denk jij? Wat vind jij van het instappen van Google en Salesforce in het WordPress Ecosysteem? Ben je het eens dat al deze redenen WordPress de beste keus maken als CMS? En ben je overtuigd dat WordPress zal groeien van 36 procent naar 50 procent dit decennium? Laat het weten in de reacties!

Credits afbeelding: Kevin Phillips/Pixabay , licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel. Een glazen bol hebben we niet maar ik zie geen enkele reden waarom de stijgende tendens zou keren. WordPress is en blijft volgens mij ook de komende jaren een goede keuze voor kleine en grote ondernemingen.

    geplaatst op
  • Ik ken eigenlijk bijna geen enkele website-eigenaar die heel blij is met Wordpress. Ik ben er zelf ook absoluut geen fan van. Het is een beetje one-size fits all, maar is voor geen enkel doel écht ideaal. Vooral het feit dat Wordpress-websites door alle plugins vaak langzaam laden en stuk gaan heeft mij definitief afscheid doen nemen van Wordpress.

    Ik denk eerder dat er steeds meer gespecialiseerde CMS systemen zullen komen. Zoals Shopify voor Ecommerce, Webflow.com voor content websites en bijv Newsifier.com en Ghost.org voor nieuws-websites.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.