Waarom zijn bedrijfsfilms toch zo duur?

Waarom zijn bedrijfsfilms toch zo duur?

Eigenlijk is de algemene vraag: “Wat kost een bedrijfsfilm?” net zoiets als: “Wat kost een auto?” Zolang de specificaties en wensen niet duidelijk zijn, is het lastig een specifiek bedrag te noemen. Een bedrijfsfilm laten maken is maatwerk en er zijn veel variabelen die de prijs bepalen. Ik neem je mee langs de factoren die van invloed zijn op de uiteindelijke kosten.

Een video is niet een doel op zich, maar één van de middelen binnen de marketing- en communicatiestrategie van jouw organisatie. Het is dus belangrijk om duidelijkheid te krijgen voor wie je de video maakt. En wat je met de video wilt bereiken. Het concept, het verhaal, de stijl en de structuur zijn bepalend voor het succes van jouw video.

Al deze elementen werken we samen uit in de pre-productiefase: jij brengt de nodige informatie in over jouw organisatie, doel en doelgroep en de videomakers verwerken dat in een doeltreffend script.

Pre-productie is ook de fase van planning en projectmanagement:

  • Op basis van de benodigde inzet aan mankracht en materiaal stellen we een team samen.
  • We maken een actieplan waarin staat wie wat wanneer gedaan moet hebben.
  • Het regelen van toestemmingsformulieren (quitclaim), te ondertekenen door de mensen die in beeld komen.
  • We regelen eventuele acteurs, figuranten en/of een voice-over.

Komen de medewerkers van je organisatie in beeld, dan plannen we een briefingsessie zodat ze tijdens de opnames goed beslagen ten ijs komen.

Hoe complexer de productie, hoe meer tijd er wordt besteed aan de pre-productie en hoe hoger de kosten zijn. Praten we over een shoot waarin één medewerker op kantoor wordt geïnterviewd? Dan is dit vrij snel uitgedacht en geregeld. Filmen van actiescènes op verschillende locaties met verschillende mensen vraagt om veel meer voorbereiding en is een heel ander verhaal.

Moment van filmen

Het verhaal is uitgedacht, het script geschreven, de storyboards en shotlists voorbereid, de briefingsessies achter de rug en alle praktische maatregelen getroffen. Nu belanden we in de productiefase: het moment dat er gefilmd gaat worden.

Ook bij de productiefase zijn de kosten afhankelijk van de benodigdheden. Dit schatten we in op basis van de wensen voor de bedrijfsfilm, in combinatie met het beschikbare budget. Denk aan:

  • Wat is de samenstelling van de filmploeg?
  • Hoeveel dagen hebben we nodig het om het benodigde beeldmateriaal te vergaren?
  • Wat en waar gaan we filmen?
  • Op hoeveel locaties gaan we filmen?

Hoe beter de voorbereiding tijdens de pre-productie, hoe soepeler en sneller – en dus kostenefficiënter – de productie zal verlopen. Een aantal voorbereidingen voor een film zijn overigens hetzelfde als voorbereidingen voor een fotoshoot.

Post-productiefase

De post-productiefase is het moment dat het gefilmde materiaal wordt georganiseerd, gemonteerd en muziek, geluidseffecten en eventuele voice-over worden toegevoegd. Naast visuele effecten en kleur bewerken. De benodigde tijd en daarmee de kosten zijn onder andere afhankelijk van hoeveel beeldmateriaal er is geschoten. Een half uur aan interviewmateriaal is sneller gemonteerd dan wanneer er een dag lang op een evenement is gefilmd.

Hoe beter de kaders van de film in de pre-productie zijn uitgewerkt, hoe beter en relevanter het beeldmateriaal dat in de productiefase is geschoten. De post-productiefase verloopt dan meestal soepeler en sneller – en is daarmee kostenefficiënter.

Nog meer factoren die een rol spelen in de kosten van post-productie:

Motion graphics: bijna elke bedrijfsfilm heeft wel motion graphics. Denk aan een logo-animatie, geanimeerde tekst in beeld, titels en eventueel bewegende infographics. Hoe meer en complexer de motion graphics, hoe meer tijd de post-productie kost.

Voice–over: sommige bedrijfsfilms maken gebruik van voice-over. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het aantal woorden, het tarief van de gekozen stemacteur en soms ook van hoe de video gebruikt gaat worden.

Muziek: je kunt kiezen voor een standaard stockmuziektrack of op maat gemaakte muziek laten componeren. Stockmuziek is goedkoop en snel, maar heeft vaak wel een dertien-in-een-dozijn gevoel. Dat werkt prima voor producties met een wat lager budget waarbij muziek geen heel belangrijke rol speelt. Heb je wat meer budget en tijd, dan raden we aan te kiezen voor op maat gemaakte muziek. Daarmee kun je bij de kijker precies de juiste snaar op het juiste moment raken.

Talen: sommige producties zullen in verschillende talen zijn. Wil je de film in verschillende talen laten maken, dan komen er kosten bij voor bijvoorbeeld ondertiteling, nasynchronisatie of het vertalen van de teksten in beeld.

Lengte niet altijd belangrijk

‘Wat kost een bedrijfsfilm van één minuut? Van twee minuten?’ Veel mensen denken dat de lengte een belangrijke factor is bij de kosten van een bedrijfsfilm, maar dat is niet per se het geval.

Niet de lengte, maar de complexiteit van de productie is dus relevant voor de kosten van een bedrijfsfilm

Een presentatie van 30 minuten gefilmd met één camera is een stuk sneller geproduceerd dan een video van één minuut waarvoor met verschillende camerahoeken interviews zijn afgenomen en op verschillende locaties is gefilmd. Niet de lengte, maar de complexiteit van de productie is dus relevant voor de kosten van een bedrijfsfilm.

Benieuwd naar de ideale lengte van je bedrijfsfilm? Lees: ‘Hoe lang moet een bedrijfsfilm zijn’.

De kosten

Daar is maar één juist antwoord op te geven: dat ligt eraan en is niet zomaar uit de losse pols te zeggen. Pas als we inzicht hebben in onder meer wensen, doel, budget en videogebruik, dan kunnen we een inschatting maken. Heb je een bedrijfsfilm in gedachten en wil je graag weten wat dat gaat kosten? We helpen je daar graag bij. Bel of mail om jouw ideeën en wensen te bespreken. We kunnen je op basis hiervan een aantal opties met bijbehorende kosteninschatting geven.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.