Waarom leest men tijdschriften in digitaal formaat?

20 april 2005, 05:40

Uitgeverij 101 Communications heeft de resultaten van een uitgebreid onderzoek (.ppt) gepubliceerd waarin het gebruik van en de waardering voor digitale vs print-versies van haar tijdschriften wordt vergeleken. Lezers die de digitale versie prefereren, doen dit met name omdat:

– een digitale versie makkelijker te bewaren is (55%)

– een digitale versie handiger is dan een print-versie (54%)

– een digitale versie makkelijker te doorzoeken is (52%)

Daarnaast kent het onderzoek een aantal opvallende uitkomsten.

Zo blijkt dat lezers van de digitale versie van een tijdschrift

– gemiddeld minder nummers van de uitgave lezen

– gemiddeld een minder groot deel van een nummer lezen, en minder tijd hier aan besteden

– gemiddeld minder meelezers hebben, hoewel een digitale versie makkelijker te verspreiden is (het betreft overigens wel gratis uitgaven)

Gebruikers van de digitale versie van een tijdschrift blijken met name gerichter te lezen. In plaats van door de hele uitgave heen te lopen, wordt vanuit de inhoudsopgave meteen naar de relevante artikelen gesprongen.

Overall conclusie van het onderzoek is dat voor adverteerders het bereik van ad’s in digitale uitgaven lager is, maar dat directie conversiemogelijkheden (dmv links in artikelen) een interessante nieuwe feature zijn, want veel gebruikt.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!