Wannabe-marketeers bluffen zich wel naar binnen

26 september 2018, 09:00

En in het ergste geval is er de ordinaire fraude – dat moest maar eens afgelopen zijn

Wie naar een marketingspecialist zoekt, vraagt zelden om een bewijsbaar kennisniveau. Eén blik door de eerste vacatures die je – bijvoorbeeld – op de Nationale Vacaturebank tegenkomt, leert je dat je in het ergste geval moet kunnen laten zien dat je studie Commerciële Economie werd genoemd – diploma geen bezwaar. Op zich is dat prima als iedereen ermee uit de voeten zou kunnen, maar in werkelijkheid fantaseren heel wat sollicitanten hun relevante werk- en denkniveau gemakzuchtig bij elkaar. Ervaring telt, lijken ze te denken. Een staaltje blufpoker helpt ook. Het oppoetsen van het cv is in het ergste geval ordinaire fraude. Dat moest maar eens afgelopen zijn.

Een van de belangrijkste papiertjes die ertoe doen naast een mbo, hbo of Master, is het NIMA A-, B- of C-niveau. Heel bekend, en al jaren een vaste waarde. De laatste jaren laten de aantallen weer een mooie groei zien. Het behalen ervan gebeurde in het verleden veelal door een werknemer in samenspraak met een werkgever: je diploma halen naast iets dat je al eerder had afgerond en waarvoor je was aangenomen. Bij het niet behalen – domweg omdat iemand nooit examen deed, maar alleen de opleiding volgde – vinkte menigeen in zijn of haar cv wel aan dát er een NIMA-opleiding was gevolgd.

Een rondje langs de velden vorig jaar, leerde ons dat een derde van de cv’s op LinkedIn niet klopt: wel zéggen dat je NIMA B hebt, maar in werkelijkheid niet hebben, heet diplomafraude. En dan komen wij alleen nog op plaatsen waar we kúnnen komen om te controleren en waar je tegen de lamp zou kúnnen lopen. Ik wil niet weten hoeveel schimmigheid er alleen wordt uitgewisseld tussen mailboxen van werkzoekers en HR-afdelingen.

Zwemles

Bracht ons vorig jaar al bij de vraag: Waarom doen mensen dat? Wie zich de zwemlessen uit zijn jeugd herinnert, weet dat er geen les voorbij gaat zonder dat het doel, het ultieme resultaat, ter sprake komt. Voor velen is dat het eerste échte diploma van je leven. Je zit op zwemles om af te zwemmen. Dat geldt ook voor rijles. Zonder diploma heb je er niets aan dat je kunt autorijden. Zelfs afdansen – bestaan zulke dansscholen nog? – is een no brainer. Dat doe je. Wordt je ook tot vervelens toe gemeld. Reguliere onderwijsinstellingen worden zelfs afgerekend op diploma’s, behaald door hun cursisten. De last mile mag een lastige zijn, het is wel je meesterstuk. Je bewijs. Als je rijlessen hebt gevolgd, kun je bij een politiecontrole niet claimen dat je je rijbewijs hebt. Je hebt namelijk niet bewezen dat je ook echt het juiste niveau hebt. En dat is toch verdomd belangrijk: het bewijs van kwaliteit.

“Een bak marketeers loopt te shinen met een diploma dat er niet is en dat is ons aller probleem”

Intussen zitten wij, maar daarmee het vak en zelfs de Nederlandse economie, met een bak marketeers, een vrij beroep, die lopen te shinen met een diploma – waaronder het NIMA Diploma – dat er niet is. En dat ten koste van de stuk of 70.000 marketeers die wel in onze database staan en objectief hebben aangetoond over het juiste niveau te beschikken. Dat is niet alleen óns probleem. Sterker, ik kan dat niet genoeg benadrukken in de Marketingfacts-omgeving: wij zijn jou. NIMA is een vereniging marketeers. Geen winstdoelstelling, geen aandeelhouders, geen leasebakken, geen andere agenda dan het vak en zijn professionals terzijde staan. Het is ons aller probleem.

Gezond verstand

Het gekonkelfoes rond marketingopleidingen en diploma’s op cv’s is wat mij betreft op drie fronten te bestrijden. De bal ligt bij ons als marketingbevolking, bij werkgevers en bij onderwijsinstellingen. Onze bijdrage is misschien de makkelijkste, verkoop én koop geen knollen voor citroenen, maak een supermooi cv, poets hem op, maar spuit hem niet over. Alleen diploma’s die je ook echt hebt, horen erop.

Leidinggevend in marketing, communicatie en sales: help je HR-afdeling bij het zoeken en aannemen van de juiste nieuwe collega. Stap één zou zijn: noem het NIMA-niveau dat je zoekt. Niveau Basis (oh, vergis je daar niet in!), A, B of C. Dat zijn de standaarden in marketing, opgesteld door je eigen vakbroeders en zusters, gecontroleerd door een onafhankelijke commissie, geaccrediteerd in Brussel bij de EMC en gelinkt aan de EU-normen, de EQF-niveaus. Verder: controleer die sollicitant. Eén klik, één blik, één check in ons openbare diplomaregister. Dat getuigt niet van wantrouwen, het getuigt van gezond verstand. Een derde van alle opgevoerde NIMA Diploma’s is niet echt!

Onderwijsinstellingen

Onderwijsinstellingen doen er goed aan om te streven naar het einddoel. Niet die drempel zo laag maken voor een hoge instroom dat het resultaat niet meer leidend is, maar opleiden met resultaat, naar een diploma. Met particuliere onderwijzers, die al opleiden tot Basis, A, B, en C, zijn we continu druk in overleg om de kwaliteit te verbeteren en dat vergt continue aanpassingen. In het regulier onderwijs zijn de afgelopen jaren grote stappen gemaakt. Een groot aantal hbo’s en mbo’s neemt NIMA Diploma ook echt mee in het regulier curriculum, maar ook als dat niet kan of ingewikkeld wordt gevonden, gaan we graag in gesprek met zulke partijen. Onze missie is helder. Het vak beter krijgen. En de gevolgde tactiek ook: met mbo’s en hbo’s (en universiteiten) praten, elkaar helpen en de bv Nederland van dienst zijn.

“Opleiden met resultaat, naar dat diploma”

Tenslotte is er onze eigen rol, die van het instituut voor marketing. We mogen best de hand in eigen boezem steken, als je nagaat dat soms wel een derde van de professionals die beginnen aan een NIMA opleiding nooit in de examenbankjes zal plaatsnemen. Zijn wij duidelijk genoeg? Begeleiden we genoeg? Helpen we opleiders genoeg? Maken wij wel genoeg duidelijk dat de niveaus bestaan en NIMA állesbehalve een traditionele opvatting over het marketingvak uitdraagt? Geloof me als ik zeg dat dit één van de allerbelangrijkste redenen was om tijd, geld en mensen te investeren in precies deze fantastische site, om beter uit te leggen wie we zijn en wat we doen voor het vak. Ieder idee dat ons vak beter kan krijgen is me meer dan welkom.

En on topic: Waarschijnlijk heb je ‘m al eens gemaakt, maar een quick scan waar je zelf staat, kost je tien minuten. Kost je sollicitant ook tien minuten. #justsaying

Roots in automotive. Werkte bij Toyota en BOVAG en bekleedt nog steeds een aantal bestuursfuncties binnen de automotive. Als NIMA-C examinator en Register Marketeer al vijftien jaar actief binnen NIMA. Johnson Factory is gespecialiseerd in het organiseren en verbeteren van verenigingen en stichtingen, dat is m'n niche en specialiteit. Woont in hartje Utrecht en heeft autosport hoog op de agenda staan. Is dan ook regelmatig in Zandvoort te vinden.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Tim L

    Wij van WC-eend..


    26 september 2018 om 09:13
    luuk.ros

    …. adviseren je om je wc schoon te maken. Tips?


    26 september 2018 om 09:16
    Tim L

    Dit artikel door de plee spoelen zou een goed begin zijn.


    26 september 2018 om 12:00
    luuk.ros

    Benieuwd naar je argumentatie.


    26 september 2018 om 12:16
    Roos Verhoeven

    Een van de belangrijkste papiertjes die ertoe doen naast een mbo, hbo of Master, is het NIMA A-, B- of C-niveau. Heel bekend, en al jaren een vaste waarde.

    Haal dat toetsenbord eens uit je achterste 😉


    26 september 2018 om 13:06
    Paul

    Heb net de test gedaan, wacht nog op de uitslag.

    Het marketingvak is gedevalueerd tot digital, content en customer journeys. Sla de gemiddelde personeelsadvertentie of interim opdracht er maar op na. Van een brede, strategische invulling is nauwelijks sprake meer. Dus vind je het gek…


    26 september 2018 om 13:44
    Hans

    Mijn ervaring is dat NIMA allang geen vaste waarde meer is. Het roept herinneringen op aan de marketeer 1.0. Opdracht-/werkgevers zijn nu juist geïnteresseerd in specialisten met hands-on kennis en een flinke dosis praktijkervaring. Diploma’s doen er steeds minder toe.


    26 september 2018 om 14:16
    luuk.ros

    @Paul Die uitslag volgt, er wordt gewerkt aan de vertraging. Ik denk overigens dat de brede invulling er nog wel is, maar dat dit zeer verschilt per soort bedrijf, sector, doelgroep etc. Het is lastig te extrapoleren naar het vak, nog even los van de vraag hoe gewenst zo’n brede invulling is. Je hebt absoluut een punt.

    @Hans Of NIMA géén vaste waarde is, is moeilijk na te gaan. Afgaand op de bedrijven die lid zijn van NIMA en daarin vrij actief valt het wel mee. Je opmerking over de hands-on-instelling klopt wel, maar wordt ook behoorlijk ingegeven door de waan dus de vraag van vandaag. Uit Amerikaans onderzoek van McKinley bleek eerder dit jaar dat de vraag naar klassiek geschoolde marketeers juist weer toeneemt. Merkmanagement, pricing, marcom, mediaplanning pik je niet zomaar op de werkvloer op. Dat diploma’s er minder toe lijken te doen is precies de zorg van NIMA.


    26 september 2018 om 14:33
    Eline

    Ik ben het eens met de reacties op deze blogpost. Het leest als een verkooppraatje en daar is dit platform niet voor. Tenminste dat hoop ik. Ik kom hier om vakinhoudelijke stukken te lezen en inspiratie op te doen. Jammer 🙁


    26 september 2018 om 15:00
    luuk.ros

    @Eline Thnx voor je reactie en duidelijke oproep. Volgens mij is het balletje dat Martin opgooide niet bedoeld als verkooppraatje. NIMA verkoopt ook geen opleidingen tot ABC (wel de examens die daarbij horen, maar ook die zijn allesbehalve een ‘verdienmodel’) en heeft ook geen commercieel belang bij die opleiders. Het punt dat hij wilde maken is dat er veel op los gefantaseerd wordt in cv’s. Dat leek ons – als redactie – vakinhoudelijk genoeg, temeer omdat vrijwel alle marketeers ermee te maken hebben en er werkelijk nooit over geschreven is.


    26 september 2018 om 15:17
    Albert Bos

    Hi Martin, goed dat hier eens over geschreven wordt. De commentaren vind ik af en toe stuitende elementen bevatten. Kritiek kun je ook netjes verwoorden. Ik ondersteun je verhaal. Het Nima diplomaregister is een accreditatie voor marketingprofessionals. Het opknippen van het vakgebied in meer dan 50 titels maakt het niet overzichtelijker voor mensen, die interim- of vast marketing personeel zoeken dan wel op zoek zijn naar projectadvies.

    Groet, Albert Bos – Kendomar Consult.


    3 oktober 2018 om 11:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!