Warc Effective 100 – Beste campagnes onderstrepen belang van creatieve excellentie
De rode draad door de meest effectieve campagnes ter wereld wordt gevormd door een lange adem, het aanpakken van systemische uitdagingen en durven te innoveren met de customer journey.

De Warc Effective 100 maakt het trio compleet na de Creative 100 en de Media 100. ‘Stukje van mij’ van KPN en Dentsu Creative scoort hoge ogen en mede daardoor klimt Nederland van plek 41 naar 25.
De Effective 100 wordt samengesteld door Warc op basis van de belangrijkste wereldwijde en regionale effectiviteitsprijzen van 2024. Anna Hamill, Senior Editor Warc Creative: ‘De Warc Effective 100 toont de creatieve en media-ideeën die meetbare impact genereren en fungeert als poolster voor de industrie, zowel om te inspireren als om te helpen een cultuur van effectiviteit te verankeren.’ De drie belangrijkste thema’s van de Effective 100 volgens Hamill dit jaar:
Langetermijn loont: de beste campagnes op het gebied van effectiviteit onderstrepen het belang van langetermijnplanning, merkpositionering en creatieve excellentie. Werk van Dove, Heinz en ANZ Bank bouwden overkoepelende creatieve platforms in plaats van het voeren van eenmalige campagnes.
Systemische uitdagingen aanpakken: merken, waaronder Microsoft, KPN en de burgemeester van Londen, zetten hun invloed en expertise in om systemische problemen zoals geletterdheid, seksuele intimidatie en pesten aan te pakken.
De customer journey innoveren: Merken als Oreo en Mercado Libre werden creatief met customer journeys en voegden plezier toe aan de online winkelervaring met incentives en partnerschappen om de betrokkenheid te maximaliseren. Dunkin identificeerde zijn eigen barista’s als een belangrijk onderdeel van de customer journey, waardoor ze krachtige influencers werden.
#1 Campagne: ‘ADLaM: An Alphabet to Preserve a Culture’ door McCann New York voor Microsoft
De meest bekroonde campagne voor effectiviteit in 2024 is ADLaM: An Alphabet to Preserve a Culture door McCann New York voor Microsoft. Het wereldwijde techmerk werkte samen met de broers Abdoulaye en Ibrahima Barry, die het ADLaM-alfabet creëerden om de Pulaar-taal van het Fulani-volk te behouden, analfabetisme te bestrijden en het om te zetten in een wereldwijd erkende en digitaal gebruikte communicatiemethode.
Dit resulteerde in tienduizenden nieuwe studenten die ADLaM gingen leren, met scholen die in meer dan vijf landen werden geopend. ADLaM Display is beschikbaar in Microsoft 365 en Google Fonts. Mali voegt ADLaM toe als officieel alfabet in hun grondwet en Guinee heeft ADLaM onlangs onderdeel gemaakt van zijn duurzame ontwikkelingsdoelen, door zich te committeren aan het onderwijzen van ADLaM aan 2 miljoen kinderen in de komende vijf jaar.
Op de tweede plaats staat A Piece of Me van Dentsu Creative Amsterdam, voor KPN over online shaming. Het nummer van Meau werd een gouden plaat met meer dan 10 miljoen streams, wat resulteerde in een stijging van 183% in gesprekken over online shaming en een stijging van 9% in merkoverweging voor KPN.
Op de derde plaats staat The Cost of Beauty van Ogilvy London voor Dove. Het merk voor persoonlijke verzorging lanceerde de campagne om de schadelijke effecten van sociale media aan te pakken, wetswijzigingen te ondersteunen via de Kids Online Safety Act (KOSA) en de merkstrategie van Dove nieuw leven in te blazen in een concurrerende markt. Dove ervoer een groei van 4% in de Amerikaanse huishoudenpenetratie en een stijging van 5,5% in waardeverkopen.
#1 Bureau: Leo India, Mumbai
#1 Onafhankelijk Bureau: Mischief @ No Fixed Address New York
Leo India stijgt van plek 5 naar de top met vier campagnes in de top-50, voor Whisper, Lay’s, Flipkart en Oreo.
Geen verandering op de tweede en derde plaats. Ogilvy Mumbai behoudt zijn tweede plaats, met bekroonde campagnes voor Cadbury, Vodafone Idea, Sprite en Colgate die punten bijdragen. AlmapBBDO São Paulo blijft op de derde plaats met vier gerangschikte campagnes.
Mischief @ No Fixed Address New York staat op 1, GUT São Paulo en GUT Buenos Aires respectievelijk op 2 en 3.
#1 Mediabureau: Wavemaker, Mumbai
#1 Onafhankelijk Mediabureau: Fundamental Media, Boston
Wavemaker Mumbai, vorig jaar tweede, staat nu op pole position in de ranglijst van mediabureaus voor effectiviteit, met drie campagnes in de top-100 voor Cadbury, Oreo en Colgate.
Starcom Chicago staat op de tweede plaats, met drie campagnes in de top-100.
Mindshare New York staat op de derde plaats, met twee campagnes.
Nieuwkomer in de ranglijst is Fundamental Media, Boston, gerangschikt als beste onafhankelijke mediabureau met werk voor State Street Global Advisors.
#1 Netwerk: Ogilvy
#1 Onafhankelijk Netwerk: GUT
Ogilvy is voor het derde jaar op rij het meest bekroonde netwerk voor effectiviteit. Het netwerk heeft maar liefst dertien campagnes gerangschikt, waarvan er drie in de top-10 staan, en vijf bureaus in de top-50: Mumbai, Londen, Athene, New York en Melbourne.
McCann Worldgroup klimt naar de tweede plaats, een stijging ten opzichte van de vijfde plaats vorig jaar. Het netwerk heeft tien campagnes, waaronder de #1, en vier agentschappen gerangschikt – New York, Gurgaon, Lima en Toronto.
Op de derde plaats staat DDB Worldwide – acht campagnes en acht agentschappen hebben bijgedragen aan de ranglijst.
Dentsu International en OMD Worldwide zijn dit jaar in de top-10 van netwerken opgenomen.
GUT komt voor het eerst in de netwerktabel en claimt het beste onafhankelijke netwerk en de 20e plaats in het algemeen klassement, met de agentschappen in São Paulo en Buenos Aires beide gerangschikt.
McCann Worldgroup klimt op de ranglijst, naar de tweede plaats, een stijging ten opzichte van de vijfde plaats vorig jaar. Het netwerk heeft tien campagnes, waaronder de #1, en vier agentschappen gerangschikt – New York, Gurgaon, Lima en Toronto.
Op de derde plaats staat DDB Worldwide – acht campagnes en acht agentschappen hebben bijgedragen aan de ranglijst.
Dentsu International en OMD Worldwide zijn dit jaar in de top-10 van netwerken opgenomen. GUT komt voor het eerst in de netwerktabel en claimt meteen het beste onafhankelijke netwerk en de 20e plaats in het algemeen klassement, met de agentschappen in São Paulo en Buenos Aires beide gerangschikt.
#1 Merk: McDonald’s
McDonald’s heeft zijn winnende reeks van zes jaar verlengd. Het heeft vijf campagnes gerangschikt, Big Enough to Make a Difference, McDiploma, McDrip, The Cactus Plant Flea Market Box en McCombo APPetitosos.
Dove zet zijn Effective 100-succes voort en staat in 2025 op de tweede plaats.
Heinz springt van de 24e plaats vorig jaar naar de derde plaats.
Mercado Libre, Microsoft en KPN zijn dit jaar nieuw in de top-10 merken.
#1 Adverteerder: McDonald’s
Na een aantal jaren tussen de beste adverteerders te hebben gestaan, ziet McDonald’s zijn consistente effectiviteit zijn vruchten afwerpen en behaalt dit jaar voor het eerst de nummer één adverteerderspositie.
Slechts een paar punten achter McDonald’s staat Unilever, dat zijn tweede positie behoudt.
Anheuser-Busch InBev staat op de derde plaats. Met zijn beste prestatie tot nu toe komt Kraft Heinz Company in de top-tien van adverteerders.
#1 Land: VS
24 van de top-100 campagnes komen uit de VS, waaronder vier van de top-10.
India (#2), Brazilië (#3), VK (#4), Colombia (#5), Australië (#6) en Argentinië (#7) behouden allemaal hun posities. Peru (#8) en Turkije (#9) waren een paar jaar afwezig, maar staan dit jaar weer in de top-10 landen. Nederland stijgt van plek 41 naar plek 25.
De top-10 hoogst gerangschikte campagnes en bedrijven in de Warc Rankings Effective 100 2025 zijn:
De Warc Effective 100 kan hier volledig worden bekeken
Lees ook: Warc Media 100
Lees ook: Warc Creative 100
Headerfoto: HamZa NOUASRIA via Unsplash
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.