Wat als je content te weinig gedeeld wordt?

JDC
3 juni 2014, 05:30

Tips van 7 experts met de meeste retweets

Geef toe: je droomt ervan. Misschien durf je het niet hardop te zeggen omdat je niet oppervlakkig wil overkomen: je wéét wel dat niet alleen gaat om traffic en eyeballs. Maar stiekem… stiekem hoop je dat een video, blogpost of presentatie van jou waanzinnig viraal gaat. Toch? Maar hoe zorg je daarvoor? 7 experts geven hun tips.

Dé succesformule voor content die gedeeld wordt, bestaat natuurlijk niet. Maar massaal gedeeld worden, is evenmin stom geluk. Er zijn tactieken voor en die kun je maar beter goed bestuderen.

Vorige week publiceerde socialfresh een lijst van 50 twitteraars die de meeste retweets kregen van digital marketeers. Lijstjes zijn natuurlijk maar lijstjes en de manieren waarop ze tot stand komen, is niet altijd even relevant. Maar mensen houden er toch zo van en aan deze ligt toch wat onderzoek aan de grondslag – hoe goed dat onderzoek dan weer is, laat ik aan anderen over.

Terug ‘to the point‘. Goed om te weten: nummer 1, Jay Baer, spreekt op dinsdag 10 juni op de – al zeg ik het zelf – niet te missen Content Marketing Conference in Antwerpen. Evenals Lee Odden trouwens, die op nummer 5 staat.

Wat zeggen de experts?

Ik besloot een aantal mensen uit de lijst eens aan de tand te voelen en hun te vragen: wat adviseer jij mensen die hun content vaker gedeeld willen zien? Jay Baer, Lee Odden, Michael Brenner, Shelly Kramer, Mark Schaefer en Mack Collier wilden daar wel eens een boekje over open doen.

Hun antwoorden waren even verhelderend als uiteenlopend, zoals je zult zien in de SlideShare met alle antwoorden (onderaan). Zo benadrukt Jay Baer (schrijver van de bestseller Youtility) het belang van het kennen van je doelpubliek en het schrijven van goede headlines:

“Ten eerste: begrijp extreem goed voor wie je content creëert en wat hun échte behoeften zijn. Bijvoorbeeld: niemand heeft sokken nodig; mensen hebben wel minder koude voeten nodig. Daarom gaat veel van de beste content niet alleen over producten en diensten, maar over ruimere (maar nog altijd relevante) onderwerpen. Dat is de magie van zijwaartse marketing.”

“Ten tweede: onze aandacht wordt steeds verder verdeeld. Als je wil dat je content wordt gedeeld, moet je veel tijd steken in het schrijven van uitstekende kopteksten.”

Kwaliteit en persoonlijk netwerk

Lee Odden hamert, net als in zijn interviews, op kwaliteit van de content, die een bepalende factor blijft om gedeeld te worden: “Maak content die het verdient om gedeeld te worden. Content die op doordachte manier nuttige informatie verstrekt, wordt veel sneller gedeeld.”

Michael Brenner denkt daar hetzelfde over. En een focus op meer shares vindt hij paradoxaal genoeg contraproductief:

“Mijn ervaring is dat je blindstaren op het gedeeld krijgen van je content een verraderlijke en zelfs gevaarlijke tactiek is. Ik vind het belangrijker om te focussen op de echte doelen van je content: een nieuw publiek aantrekken, je merk associëren met een onderwerp, etc.”

“Gedeeld worden op sociale media moet eigenlijk een effect zijn van het creëren van de juiste content en geen doel op zich.”

Tenslotte zeggen meerdere experts dat je persoonlijke netwerk een doorslaggevende rol speelt. Mark Schaefer zegt daarover:

“Uiteraard moet de content het waard zijn om te delen. Maar daarnaast moet je actief, systematisch en voortdurend werken aan het opbouwen van een publiek dat bereid en geneigd is om jouw content te sharen.”

“De meeste mensen snappen ‘content’, maar weinigen begrijpen het ‘netwerk’-gedeelte – de tweede essentiële component van een sociale-mediastrategie.”

De volledige antwoorden…

In de SlideShare hieronder vind je alle volledige antwoorden terug. Lees als extraatje zeker ook de 7 tips van SlideShare-kampioen Doug Kessler – een man met een scherpe pen en ballen aan het lijf zoals je in ons interview leest (en ook aanwezig in Antwerpen) – om je content viraal te laten gaan.

Content Marketing Conference Europe

Om trainingen en workshops van Jay Baer, Lee Odden, Doug Kessler en 14 andere topsprekers te volgen, kom je gewoon volgende week dinsdag naar de Content Marketing Conference Europe in het gezellige Antwerpen, toch? Haast je, want de laatste tickets gaan nu de deur uit.

By the way: bekijk ook de SlideShare met quotes van 17 sprekers/deelnemers, gemaakt door Lee Odden ter gelegendheid van het evenement. Enjoy!

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jeanette van WifiTea

    Goed om te lezen, ik kwam hier via Twitter en tuurlijk droom ik van royaal gedeelde content, heel veel verder dan ‘likes’ op FB lijkt het maar niet te komen. Toch worden onze blogs wel goed gelezen, zo vertelt statcounter ons, dat is natuurlijk wel heel belangrijk. Maar alle tips zijn welkom!


    5 juni 2014 om 09:46
    iscoop

    Extra tip: marketeers – als dat je doelgroep is – delen graag dingen met tips om te delen 😉


    8 juni 2014 om 18:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!