Wat betekent Google’s laatste update voor je vindbaarheid?
Google kondigde aan dat er een verandering onderweg is voor de meting van het referral verkeer voor je website. Google gaat verkeer dat afkomstig is vanuit Google Images, een specifieke URL meegeven. Dit betekent dat website-eigenaren in de toekomst makkelijker kunnen zien of en welke bezoekers via Google Images de website binnenkomen.
Wat Google hiermee wil bereiken?
Google wil hiermee meer focus leggen op visuele content. Het internet is constant in beweging en de transitie van tekst naar video heeft al grote impact gehad op websites over de hele wereld.
Daarbij is de populariteit van Instagram, Snapchat en Pinterest te linken aan de door de gebruiker snel te consumeren content. Visuele content. Dit is wat Google al een tijdje probeert bij te houden. Google probeert namelijk al jaren meer te zijn dan een tekstueel lijstje met linkjes naar verschillende websites. Zo rolde de zoekgigant de afgelopen jaren meer rich snippets uit en heeft Google begin dit jaar zijn AMP Stories geintroduceerd.
Visuele content in de zoekresultaten van Google
Of er in de toekomst meer veranderingen binnen Google Images aankomen, is onduidelijk. Maar de stap van Google om het website-eigenaren een stuk makkelijker te maken betekent eerder dat er meer focus op wordt gelegd, dan minder.
Wanneer rolt Google de update uit?
De update zal “Over the next few months” gedaan worden, zegt Google. Dit betekent waarschijnlijk zoals altijd: eerst Amerika, dan Europa. De update zal nog even op zich laten wachten. Tot die tijd kun je aan de slag om alle afbeeldingen te optimaliseren, zodat je er klaar voor bent als de update wordt uitgerold.
Wat betekent deze update voor website-eigenaren of uitgevers?
Aangezien Google het voor website-eigenaren makkelijker wil maken om verkeer te analyseren vanuit Google Images, lijkt dat te suggereren dat Google verlangt dat website-eigenaren hier meer aandacht aan besteden.
We hope this change will foster a healthy visual content ecosystem.
Google images is – in vergelijking met andere diensten van Google – flink achtergebleven in ontwikkeling. Waar enkele jaren geleden iedereen naar afbeeldingen zocht via de zoekmachine, zijn stockfoto-aanbieders flink in populariteit gestegen en wordt inspiratie massaal opgedaan via Pinterest.
Maar hoe gaat Google dit verbeteren?
Dit kan maar op één manier en dit is op dezelfde manier waarop Google Search zo groot is geworden: traffic. Google Search is voor veel bedrijven de primaire bron van bezoekers en klanten. Bedrijven en uitgevers steken veel geld in het publiceren van hoogwaardige, kwalitatieve content, om zo hun doelgroep te bereiken.
Dit zorgt dat Google zijn bezoekers optimaal kan bedienen. De vragen van bezoekers worden van A tot Z beantwoord en de relatie tussen de bezoeker en Google blijft intact. Zodra website-eigenaren de kans hebben om meer verkeer, bezoekers en dus klanten te bereiken via Google Images, zullen zij hier meer budget voor vrijmaken, meer aandacht aan besteden en uiteindelijk (visuele) content creëren, van hoge kwaliteit.
Zo merken bezoekers van Google dat zij ook voor afbeeldingen weer bij de zoekgigant terecht kunnen en zal deze gewoonte snel weer eigen worden. Zo wint Google Images weer aan populariteit en kunnen ze stap voor stap de visuele markt herveroveren.
Schiet mij maar lek. Vorige week heeft Google shopping 3300 foto’s en daarbij de advertenties afgekeurd. Terwijl wij heel veel tijd besteden aan onze foto’s. Ze zijn voorzien van ons watermerk anders vinden wij de foto bij de collega’s. De reactie van Google Shopping is: geen logo of watermerk in de foto. Waarop ik mailde: en Nike of Apple dan? Doen die niet aan branding?
Maar goed: deze week al 650 foto’s veranderd waarvan er al een stuk of 30 van eigenaar zijn veranderd. Wie weet een ander idee voor Google Shopping? Lesgeven vergeten foto’s Google Shopping afgekeurd, zelfde foto Google Shoppingcenter België goedgekeurd.