Wat doen die elfjes eigenlijk met Kerst?

De Kerstman is klaar om op pad te gaan met cadeautjes, dus het is vakantietijd voor de elfjes! Hoe dat er ongeveer uit zou kunnen zien, zie je in deze commercial van TUI.

13 december 2023, 14:45 1653 x gelezen

Credits

Bureau: Leo Burnett
Regisseur: Alex Boutell (Rogue Films)
Modelmaker: Andy Gent (Arch Model Studio)

Doelstelling

TUI weer top of mind brengen in het vakantieboekseizoen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Kerst komt eraan, dus drukke tijden voor de Kerstman. Gelukkig kan hij rekenen op de hulp van een heleboel kleine helpers: zijn kerstelfjes. Maar wat doen de elfjes als al het werk erop zit en de Kerstman wegvliegt op z’n slee om alle cadeaus te gaan bezorgen?

Dat is te zien in de allereerste internationale TUI kerstcommercial. De commercial wordt getoond in bioscopen in België en Nederland, online, op de TUI social media kanalen en in de TUI shops.

Naast België en Nederland is de TUI commercial ook te zien in de andere TUI landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, de Scandinavische landen en Duitsland.

Oordeel

Als ik deze commercial zie, dan lijkt het wel alsof het enige dat echt belangrijk is hierin het logo van TUI rechtsboven is. De elfjes hebben immers totaal geen link met het merk en dat creëer je ook niet zomaar even met één commercial (vraag maar aan Coca-Cola). Dat de kerstelfjes vakantie hebben, is natuurlijk volkomen verdiend. Best een leuke keuze om daarop te focussen. Het zal alleen vast aan mij liggen, maar ik vind het nergens grappig of het onthouden waard.

Ik moest drie keer terugspoelen om te horen dat de Kerstman roept ‘Thanks for everything, elves!’ vanuit zijn slee. Die luxe hebben bioscoopbezoekers natuurlijk niet. Ik vind het overigens wel meer een bioscoopcommercial dan een tv-commercial, doordat bioscoopbezoekers zich al voorbereiden om in een fantasiewereld te stappen. Wel een beetje lullig trouwens dat die kleine elfjes gewoon een volledige zitplek moeten betalen in het vliegtuig (aanname van mij, niet gefactcheckt)…

Happy Holidays. TUI. Live Happy. Dat is de boodschap van deze commercial. Kort en krachtig, maar dan wel met een minuut lang elfjes ervoor. Ik zie het echt als een brandingcommercial (no pun intended) die gaat draaien in de periode dat het topdrukte is op het gebied van vakanties boeken. En dat kan prima werken, dus waarom niet?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!