Wat doen Nederlandse bedrijven met hun data?

27 maart 2014, 10:29

Hoe worden bij bol.com diverse interne en externe data ingezet om de personalisatie en relevantie binnen de customer experience te optimaliseren? Welke bijdrage leveren data aan de ‘operational excellence’ van de logistieke processen bij Wehkamp.nl? Hoe slaagt UPC er in om de brug slaan tussen de wereld van CRM en offline klantinteracties en het speelveld van digital data? En hoe ziet de customer lifecycle er bij Deli XL uit en welke rol speelt big data daarin?

Dit artikel is geschreven door een Digital Power-collega van Bertwin Menninga.

Datagedreven

Steeds meer Nederlandse bedrijven worden datagedreven. Je kan tegenwoordig bijna dagelijks naar een congres, symposium of een masterclass om te worden geïnspireerd door exotische best practices en state-of-the-art technologieën en processen. Maar soms is het ook leerzaam en inspirerend om in een klein gezelschap in gesprek te gaan met de experts van andere Nederlandse bedrijven die met dezelfde problematiek te maken hebben of juist een paar stappen verder zijn en graag hun lessens-learned met je willen delen. En dit is waar het bij de Digital Data Days om gaat.

Na de succesvolle 1e editie vindt op 24 april de 2e masterclass plaatst, waarbij 4 verantwoordelijken vanuit Bol.com, Wehkamp.nl, UPC en Deli XL gaan vertellen over hun datagedreven managementprocessen en graag in discussie met de deelnemers zullen gaan over de waarde van (big) data – niet alleen voor de eigen organisaties, maar ook die van de deelnemers.

Wat kun je verwachten? De masterclass is een kleine (10-15 deelnemers) en interactieve rondetafeldiscussie waar je aan de sprekers niet alleen al jouw vragen kunt stellen, maar ook aandacht vragen voor eigen situatie en problematiek. Kortom, een leerzame en inspirerende ervaring op maat.

Programma

Het programma ziet er als volgt uit.

09.00 – 10.30 Anouk Beeren, director e-commerce & merchandising bij Deli XL

Anouk weet als geen ander online kansen te verzilveren. Na succesvolle periodes bij bol.com, Tupperware en Avis, is zij nu bij Deli XL verantwoordelijk voor e-commerce en merchandising. Bij de totaalleverancier voor de foodservicemarkt transformeerde Anouk online marketing van ondergeschoven kindje tot speerpunt van de newbusinessstrategie. Maar hoe ziet de customer lifecycle er bij Deli XL uit en welke rol speelt big data daarin?

10.30 – 12.00 Niels Sauvé, sr online analyst bij UPC

De pakweg 1,7 miljoen klanten van UPC genereren dagelijks ongelooflijke hoeveelheden data. Een van de belangrijke doelen voor UPC is de brug slaan tussen de wereld van CRM en offline klantinteracties en het speelveld van digital data. Via een solide geïntegreerde datalaag wil UPC cross-channel analyses kunnen uitvoeren om inzicht te krijgen in o.a. de relatie tussen online en offline klantinteracties, zowel sales- en servicegedreven. Niels’ grote passie voor het overbruggen van het gat tussen business en technologie zal een nieuw licht werpen op de mogelijkheden van online data.

12.00 – 13.00 Lunch en nadere kennismaking

13.00 – 14.30 Sander Bolmer, manager logistics & warehousing bij Wehkamp.nl

Online warenhuis Wehkamp.nl staat symbool voor data-driven business. Inzichten uit big data vormen het startpunt om via sales & operations planning de logistieke processen, zowel intern als binnen de supply chain, te optimaliseren. Sneller, hogere kwaliteit en lagere kosten, daar draait het om. Manager logistics & warehousing Sander Bolmer leidt dit proces bij Wehkamp op doordachte wijze in goede banen.

14.30 – 16.00 Jens-Leendert Waaijers, director customer centric selling bij Bol.com

Bij bol.com worden diverse interne (zoals recommendations en zoekopdrachten) en externe data ingezet om de personalisatie en relevantie binnen de customer experience te optimaliseren. Dat is een complex samenspel van on- én offsite databasemarketing en profiling en analytics. Director customer centric selling Jens-Leendert Waaijers geeft inzichten hoe bol.com big data inzet om klanten de best mogelijke winkelervaring te bieden.

16.00 – 17.00 Borrel

Aanmelden via Marketingfacts loont!

Meer informatie is te vinden op de site van Digital Data Days. Als lezer van Marketingfacts krijg je 150 euro korting op deze masterclass! Zou je deze masterclass bij willen wonen? Meld je via de site of stuur een e-mail naar info@digitaldatadays.com.

  • Datum: 24 april
  • Locatie: Nyenode Business Universiteit

Bertwin Menninga
Business Unit Manager Marketing Optimisation bij digital pwr

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!