Wat gaat Kanye West doen? Nee, niet wat je denkt

6 juli 2020, 11:00

De laatste week van Koot voor de vakantie

Netflix, Geluid, Google AR search, AppClips, nieuwsbrieven en: wat is geluid eigenlijk? Al het leuke nieuws van de afgelopen week op een rij voor je in de update.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Passion Economy

Nog maar weer een keertje aandacht voor de Passion Economy. Ik kwam dit verhaal tegen op Digiday wat opnieuw maar weer eens aangeeft dat er sprake is van een (her)nieuwde beweging rondom het fenomeen nieuwsbrieven. Voor steeds meer auteurs is dit een prima manier om met een specifiek onderwerp en een niet al te grote schare abonnees toch een om meer dan voldoende omzet te maken. Misschien worden dit wel de echte influencers van de toekomst? En nu we het toch over nieuwsbrieven hebben…dit verhaal van Frank Meeuwsen over e-mail, blogs en Nieuwsbrieven is wat mij betreft een must read voor iedereen in het vakgebied.

2. Nieuwsbrieven

Door het bovenstaande verhaal van Meeuwsen verlang je natuurlijk meteen verlangen naar een goede nieuwsbrief. In deze feed op Twitter van Josh Spector staan er een hele reeks onder elkaar. Zit er vast wel een tussen die je interessant genoeg vindt om te volgen. Waaronder bijvoorbeeld die van Recomendo. Geschreven door een drietal zeer interessante denkers waaronder Kevin Kelly. Iedere week zes persoonlijke weetjes over van alles en nog wat die je van nieuwe inzichten kunnen voorzien.

3. Masterclass

Je hebt vast wel eens de advertenties op Facebook voorbij zien komen over Masterclass. Videotrainingen van de absolute top in hun vakgebied. Van film tot muziek en van communicatie tot koken. In deze blog legt Napkin Math uit waarom ze zo enorm succesvol zijn. Inmiddels met een omzet van meer honderden miljoenen. Niet alleen is de content van een onwaarschijnlijk hoog niveau, ook van de manier waarop ze hun communicatie doen kunnen we nog wel iets leren.

4. Kanye West

Kanye West staat op het punt een nieuwe website te onthullen voor zijn modelabel Yeezy. Het ontwerp zet de regels van e-commerce op zijn kop. Je kunt een outfit kiezen en deze vervolgens op een 3D-model plaatsen dat over het scherm loopt. Er staan ​​geen woorden op het scherm. Het is alsof je in een videogame zit. Nick Knight, Wests creative designing partner: “We zijn eraan gewend geraakt dat internet een platte, tweedimensionale plek is. Maar internet is ook een geweldige tool die iedereen in de wereld met elkaar verbindt. Wat als we het zouden kunnen gebruiken om de mensen waar we naar kijken op het scherm te leren kennen? ” De website is nog niet live maar je kunt de beelden hier al bekijken.

5. Datasource voor content

Een lekker onderbouwde case over welke brondata je kunt gebruiken voor het maken van content. Het geeft inzichten over hoe de bron voor de content net zo belangrijk kan zijn als de content zelf. En bij bronnen moet je dan denken aan: client data, social media, participatory methods, publicly available data, survey en germ swab.

6. Google AR

Weer een nieuwe feature in Google Search. Als je op zoek gaat naar dinosaurussen dan is er nu de mogelijkheid om deze dino’s ook in augmented reality te bekijken. Dus helemaal leuk voor de kinderen om die beesten opeens in je eigen huis rond te laten lopen. De grootte van de dino’s past zich automatisch aan de omgeving aan. Dus binnen zijn ze klein en buiten zijn ze groot. Maar de onderliggende technologie is natuurlijk wel heel belangrijk. Bedenk wat dit voor merken kan betekenen binnen search?

7. Mediarelaties

Een mooie tip van Erwin Blom. Een gids gemaakt door senior journalisten en PR-veteranen over de beste manier hoe om te gaan met mediarelaties. Een behoorlijk lang verhaal, maar met de vakantie in het vooruitzicht is dat waarschijnlijk geen probleem.

8. App Clips

Tijdens het Apple-event van vorige week werden de App Clips geïntroduceerd. App Clips zorgen ervoor dat je in iOS 14 de belangrijkste functie van een app kunt gebruiken, zonder dat je het complete programma hoeft te downloaden. App Clips kun je daarmee het best zien als een stukje van een app. Dit gedeelte kun je direct gebruiken zonder de hele app te downloaden. Lange tijd ging Apple prat op het enorme app-aanbod in de App Store. Sterker nog, men liet de uitspraak ‘Daar is een app voor’ zelfs officieel registreren in 2010. Nu, tien jaar later, is Apple nog steeds fan van apps, maar hoef je ze niet meer te installeren.

Tien jaar later is Apple nog steeds fan van apps, maar hoef je ze niet meer te installeren

En dat zou wel eens een hele interessante doorbraak kunnen worden voor de toepassingen van Voice.

9. Netflix

Nog een tip voor de vakantie. De podcast Land of the Giants heeft vorig jaar een serie podcasts gemaakt over Amazon. Dit jaar staat Netflix op de rol. De eerste aflevering gaat over de cultuur van een organisatie. Het is eigenlijk een vereiste voor elk bedrijf – en vooral voor technologiebedrijven in de afgelopen decennia – om op te scheppen over een unieke cultuur en bedrijfswaarden. Dat betekent niet dat die cultuur veel te maken heeft met de manier waarop het bedrijf opereert. Netflix is anders; de leiders van het streamingbedrijf nemen hun cultuur heel, heel serieus. En ze verwachten dat de 7.000 medewerkers het ook heel serieus nemen. (tip: Elger van der Wel)

10. Geluid

En als laatste nog een podcast van De Correspondent. We signaleren een groeiende toepassing van audio. Van podcast tot voice search. Maar wat is geluid eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk? Hier een mooi verhaal met de man die daar alles van weet.

Vakantiebonus

Andrew Keen was (en is) de noodzakelijke criticaster van het internet. Al jaren waarschuwt hij de samenleving voor de schadelijke effecten van het internet. Lees daarvoor zijn inmiddels indrukwekkende stapel boeken. Maar naast deze internetkennis is hij inmiddels op zoek naar het fundament van de democratie. In de mooie documentaireserie: How to Fix Democracy gaat hij het gesprek aan met tal van prominenten en grote denkers.

Tot over een paar weken!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!