Wat gedragsbioloog Patrick van Veen (Apemanagment) je kan leren over klantrelaties

5 september 2017, 13:00

Wist je dat mensen slechts 1,4 procent genetisch verschillen van chimpansees? Even voor jouw beeldvorming: chimpansees en gorilla’s verschillen ongeveer 2,5 tot 3 procent. Dus een chimpansee lijkt meer op de mens dan op een gorilla. Patrick van Veen (gedragsbioloog Apemanagement) vergeleek het gedrag van apen met het gedrag op de werkvloer. Wat kunnen wij leren van apenstreken?

Patrick van Veen rondde zijn studie biologie in 1993 af aan de faculteit Biologie van de Universiteit Utrecht. Maar in 1996 maakte hij de overstap naar een andere sector: de verzekeringsbranche, waar hij werkzaam was in commerciële functies en als projectmanager. Het was ook in deze functies dat hij ontdekte dat er overeenkomsten zijn tussen een organisatie en een apenrots.

In 2002 is hij verder gegaan als zelfstandig bioloog, trainer en onderzoeker en heeft hij zijn bedrijf Apemanagement opgericht. Vanuit die functie adviseert hij ondernemingen, geeft hij presentaties en trainingen. Vanuit Apemanagement doet hij ook zelf onderzoek naar de basale drijfveren van ons gedrag. Om antwoord te vinden op vragen als is samenwerken een aangeboren instinct en wat zijn de basale voorwaarden voor een goede samenwerking doen hij en zijn collega’s gedragsonderzoek bij chimpansees en gorilla’s. Het onerzoek naar de drijfveren van pestgedrag heeft voor het onderwijs reeds concrete hulpmiddelen opgeleverd om dit gedrag effectiever te herkennen.

Basis voor zijn huidige werkzaamheden vormt onderzoek naar de overeenkomst tussen sociaal gedrag van apen en mensen in bedrijven. In 2004 verscheen zijn eerste boek Help! Mijn baas is een aap, een biologische kijk op sociaal gedrag in organisaties, in 2016 uitgegeven in een herziene versie. Daarna verschenen van zijn hand het foto- en tekstboek Dierbare collega’s, apenstreken op de werkvloer (2007), het essay Kuddegedrag in crisistijd, een biologische kijk op menselijk gedrag (2009) over de kredietcrisis en schreef hij samen met Sarah Mutsaers het boek Pestkop apenkop (2012) geschreven, waarin zij antwoord proberen te geven op de vraag: ‘is pesten natuurlijk gedrag en zit het verankerd in onze genen’ Zijn laatste boek is uit 2014: Oerinstincten van de Liefde bedoeld voor singles om te ontdekken hoe mensen de liefde van hun leven kunnen vinden.

Apen zijn net als mensen

Is ons gedrag dan écht precies hetzelfde als apen? “Chimpansees kunnen heel goed nadenken over het perspectief van de ander. Dat kan de mens ook. Je kunt bedenken wat een ander persoon ziet en daar kun je meespelen of manipuleren. Chimpansees doen dat ook”, aldus de gedragsbioloog.

Patrick is bijna de hele dag met gedrag bezig. Uiteindelijk vervallen we allemaal wel in ons dagelijkse patroon en dan vergeet je ook weleens op je eigen gedrag te letten. Maar als het cruciaal wordt, denkt iedereen er toch weer even over na. Patrick: “Hoe kom je beter over? Soms trekken we dan toch weer even de buik in of passen we ons gedrag aan.”

De vertaling naar het bedrijfsleven

Hoe kun je dit ‘apengedrag’ vertalen naar de relatie met je klant? Patrick: “Het grappige is dat heel veel ondernemers vergeten dat je met een klant een realtie aangaat. Die relatie kan kortstondig of langdurig zijn. Apen zijn net als mensen. Leven in groepen en gaan ook relaties met elkaar aan. Binnen die groep vormt er een sociale structuur. Dat betekent dat er gedrag bijkomt waarbij de ander zich comfortabel voelt. Wat moet je ervoor doen zodat je die verbinding in stand kunt houden?”

Ondernemersles

Wat was een van de belangrijkste ondernemerslessen van Patrick in deze afleveringen? Dat de klant soms wel een beetje verliefd op je mag worden. Je wilt namelijk een relatie opbouwen. Hoe je dat doet? Door aantrekkelijk te blijven – dat vertaalt de gedragsbioloog naar het uitstralen van energie – en nog een paar andere gedragsregels. Kijk de hele aflevering om erachter te komen welke dat zijn!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!