Wat ging viraal in Nederland in 2014? Dit overzicht laat het zien
Deze uitgevers en artikelen werden het meest gedeeld op Facebook & Twitter
Iedere blogger, journalist en nieuwssite wil dat zijn content massaal gedeeld wordt op sociale media en ‘viraal’ gaat. Maar welke content en mediatitels weten de consument nu echt in het hart te raken en gaat viraal in Nederland? Upcoming, de buzzsite van TMG, heeft viraal gaan als verdienmodel en kan als geen ander antwoord geven op deze vraag. Zij analyseren realtime welke artikelen door miljoenen Nederlanders gedeeld worden op Facebook en Twitter en spelen daar razendsnel op in met hun content. Een even simpele als uiterst effectieve redactieformule: 2 jaar na oprichting bereiken ze 3 miljoen unieke bezoekers per maand (lees hier meer over Upcoming en haar achtergrond). Marketingfacts kreeg exclusief toegang tot hun data over 2014. De Upcoming-database bevat in totaal 2.079.570 Nederlandse artikelen die in 2014 gepubliceerd werden. Deze artikelen werden samen 150.359.974 keer gedeeld en geliked. Een analyse van de data levert unieke inzichten op van een medialandschap waarin nieuwkomers en gevestigde merken strijden om de likes, comments, tweets en shares van de Nederlander.
De 25 meest sociale sites (gemiddelde interactie)
Als we kijken naar de 25 meest sociale sites (gemeten aan de hand van het gemiddeld aantal sociale interacties: likes, comments, shares en tweets) per artikel, dan steken de Speld en Brekend.nl ver boven de rest uit. Zij genereren gemiddeld duizenden interacties per artikel. Hiermee is de satirische nieuwssite de Speld net als vorig jaar per artikel de meest virale nieuwssite van Nederland. Op gepaste afstand volgen Upcoming.nl, Froot.nl en dumpert.nl en complementeren daarmee de top 5. De gehele top 25 ziet er als volgt uit:
# | Titel | Interacties per artikel |
---|---|---|
1 | speld.nl | 5.575 |
2 | brekend.nl | 2.973 |
3 | upcoming.nl | 631 |
4 | froot.nl | 602 |
5 | dumpert.nl | 528 |
6 | famme.nl | 504 |
7 | prankster.nl | 315 |
8 | vrouw.nl | 301 |
9 | me-to-we.nl | 282 |
10 | uitzendinggemist.nl | 234 |
11 | vice.com | 211 |
12 | geenstijl.nl | 207 |
13 | nu.nl | 157 |
14 | flabber.nl | 150 |
15 | rtlnieuws.nl | 127 |
16 | rtvoost.nl | 116 |
17 | ad.nl | 112 |
18 | vkmag.com | 104 |
19 | dewerelddraaitdoor.vara.nl | 99 |
20 | skoften.net | 98 |
21 | powned.tv | 97 |
22 | spitsnieuws.nl | 96 |
23 | telegraaf.nl | 95 |
24 | margriet.nl | 95 |
25 | metronieuws.nl | 92 |
NB: De site lindanieuws.nl heeft geen (publieke) RSS-feed en is daarom niet meegenomen in de analyse. Anders hadden ze hoogstwaarschijnlijk een plek verdiend in deze lijst.
De 25 meest sociale sites (totale interactie)
Hierboven bekeken we het gemiddeld aantal sociale interactie per artikel en zie je veel ‘nieuwe’ namen. Echter, zodra je alle sociale interacties op de grootste Nederlandse websites gaat optellen, domineren de veel bekendere en traditionelere titels de lijst. Koploper is Telegraaf.nl, zij genereren in totaal de meeste sociale interactie van alle Nederlandse sites. Bijna 13 miljoen likes en tweets wisten ze te scoren. Ook concurrent AD.nl genereert een enorm aantal: meer dan 10 miljoen. Nu.nl, dumpert.nl en RTLNieuws.nl complementeren de top 5. Dumpert is hiermee de enige titel die zowel gemiddeld als totaal de top 5 weet te halen.
# | Titel | Totaal aantal interacties |
---|---|---|
1 | telegraaf.nl | 12.909.029 |
2 | ad.nl | 10.040.028 |
3 | nu.nl | 7.722.874 |
4 | dumpert.nl | 7.186.786 |
5 | rtlnieuws.nl | 5.470.146 |
6 | nos.nl | 3.961.721 |
7 | speld.nl | 3.819.129 |
8 | metronieuws.nl | 3.212.095 |
9 | volkskrant.nl | 2.879.099 |
10 | spitsnieuws.nl | 2.337.620 |
11 | brekend.nl | 2.242.113 |
12 | powned.tv | 1.844.006 |
13 | rtvoost.nl | 1.642.128 |
14 | froot.nl | 1.475.884 |
15 | upcoming.nl | 1.370.769 |
16 | parool.nl | 1.007.665 |
17 | prankster.nl | 986.370 |
18 | omroepbrabant.nl | 949,677 |
19 | famme.nl | 878.431 |
20 | geenstijl.nl | 807.386 |
21 | trouw.nl | 747.644 |
22 | dichtbij.nl | 619.373 |
23 | nrc.nl | 533.140 |
24 | at5.nl | 512.839 |
25 | vkmag.com | 452.560 |
De 25 populairste artikelen op sociale media in 2014
Naast de gemiddelde sociale interactie per artikel is het ook interessant om te kijken welke afzonderlijke artikelen in totaal de meeste likes, comments, shares en tweets verzamelden. Het meest gedeelde artikel over 2014 was een artikel van Froot.nl over onderstaand filmpje. De dakloze hoofdrolspeler bleek trouwens later een ingehuurde acteur te zijn.
Een artikel van Brekend.nl over een racistisch gezin en die van Sanoma-titel WTF over de gezonde effecten van bier complementeren de top 3. De gehele top 25 ziet er als volgt uit:
# | Artikel | Titel | Interacties |
---|---|---|---|
1 | froot.nl |
252.097 |
|
2 |
Dit racistische gezin durft niet eens naast een gekleurde man te zitte… |
brekend.nl |
134.736 |
3 | wtf.nl |
128.948 |
|
4 |
17 Herkenbare dingen die je moeder deed als je jong was in de jaren ’80… |
upcoming.nl |
122.738 |
5 | dumpert.nl |
122.002 |
|
6 |
Anna (13, Tilburg) kwam 2 weken geleden om bij een verkeersongeluk. Ma… |
brekend.nl |
120.294 |
7 | vrouw.nl |
119.577 |
|
8 | famme.nl |
109.846 |
|
9 | rtlnieuws.nl |
107.388 |
|
10 | ad.nl |
106.903 |
|
11 | brekend.nl |
97.626 |
|
12 | brekend.nl |
93.496 |
|
13 | telegraaf.nl |
85.609 |
|
14 | rtlnieuws.nl |
85.194 |
|
15 |
Dit zijn 27 nostalgische dingen die je sinds je jeugd niet meer gezien… |
upcoming.nl |
83.922 |
16 |
Islamitisch en Joods meisje halen binnen vier minuten alle vooroordelen … |
froot.nl |
83.173 |
17 | famme.nl |
82.321 |
|
18 | rtlnieuws.nl |
75.724 |
|
19 | speld.nl |
73.413 |
|
20 | nu.nl |
73.243 |
|
21 |
Kritiek op koningspaar in Sotsji van vrouw uit Wijhe maakt de tongen los |
rtvoost.nl |
67.411 |
22 |
Haha! IKEA neemt Apple op de hak met briljante reclame voor hun nieuwe… |
brekend.nl |
62.945 |
23 | nu.nl |
62.321 |
|
24 | dumpert.nl |
62.114 |
|
25 | spitsnieuws.nl |
61.746 |
Viraliteit te voorspellen?
Het Upcoming-team analyseerde sinds de lancering van de site in 2013 circa 4 miljoen artikelen die in Nederland gepubliceerd werden. Gezamenlijk werden deze artikelen 220 miljoen keer geliked of gedeeld op Facebook en Twitter. Kun je aan de hand van deze enorme dataset voorspellen welke content viraal gaat en welke niet? Volgens Upcoming-manager Koen Droste zijn er duidelijke trends te zien. “Sommige onderwerpen hebben een zeer hogere correlatie met virale artikelen. Typische thema’s van veel gedeelde artikelen zijn het weer, zinloos geweld, nostalgie, mensen die optreden tegen racisme en onderlinge relaties binnen families”.
Toch blijkt het onderwerp niet het enige te zijn wat telt. “Uiteindelijk gaat het om vier dingen, waarvan je er drie kunt beïnvloeden: het onderwerp, de manier waarop de redacteur het onderwerp weet te brengen en de manier waarop het artikel gedistribueerd wordt. Als die drie zaken kloppen, heb je in ieder geval de juiste randvoorwaarden gecreëerd. Vervolgens is het duimen, want de vierde factor is geluk.”
P.S. Geïnteresseerd in nog meer virale overzichten? Dit overzicht laat de 100 meest virale Nederlandse Facebook updates van 2014 zien.
Hi Lisa,
Allereerst dank voor je complimenten. Zou je mij een email willen sturen op w.bouwen@bbp.nl dan kan ik je informeren over de mogelijkheden van content sharing via Marketingfacts.nl
Groeten van Wilma Bouwen
BBP Media/Marketingfacts