Wat hebben Trump en Kanye met elkaar gemeen?

11 mei 2016, 13:00

Wat hebben Donald Trump en Kanye West met elkaar gemeen, behalve een mooie vrouw aan hun zijde? De presidentskandidaat en rapper zijn beroemd geworden door zowel hun grote schare fans als haters, waardoor de media berichten over elke scheet die ze laten. Maar de belangrijkste overeenkomst is nog wel hun explosieve manier van communiceren.

Laten we eerlijk zijn: de tijd dat politici, laat staan muzikanten, als gentlemen met elkaar communiceerden, ligt ver achter ons. Mensen spraken op radio en televisie bedachtzaam bij het overbrengen van een gepolijste boodschap, daar kwam geen scheldwoord aan te pas. Het was zelfs minderwaardig om op te scheppen, jezelf complimenten te geven of anderen te beledigen. De zeventiger jaren luidden echter een nieuwe golf van communicatie in, waarbij volledige vrijheid van meningsuiting tot een van de meest waardevolle pijlers van de moderne samenleving werd gekroond. Kanye en Trump zoeken nu beiden de grenzen op van deze communicatiestijl.

Deze manier van communiceren is uitdagend en brutaal. Het is niet erg om anderen te beledigen, jezelf tegen te spreken, om op te scheppen over hoe slim en geliefd je bent, om scheldwoorden te gebruiken en om anderen uit te dagen zonder je druk te maken over wat iemand daarvan vindt. Dit maakt het zeer vluchtig, riskant en zelfs explosief. Laten we het daarom TNT-stijl noemen: Talking, Not Thinking.

Als je niet bekend bent met deze stijl, bekijk dan deze TNT-voorbeelden van Kanye en Trump.

Waarom slaat de stijl zo aan? Dit zijn vier redenen.

1. Het is anders en vermakelijk

De TNT-manier is nog nieuw en anders. Hoewel sommige bekendheden als Kanye, Trump en Louis van Gaal genieten van het spelen met TNT, verkiest de meerderheid toch een meer formele communicatiestijl.

2. Het vergt moed en mensen houden van winnaars

Mensen die zich deze communicatiestijl eigen maken, komen over als brutaal en moedig. Het zijn eigenschappen die van iemand een winnaar maken en iedereen wil natuurlijk graag bij het kamp van de winnaar horen.

3. Het is simpel en eenvoudig om te onthouden

De tsunami aan informatie is een dagelijks probleem. In de Verenigde Staten alleen is de mediaconsumptie tussen 2008 en 2013 gestegen met 27 procent, van 11 uur per dag naar 14. Tussen die constante ruis aan commerciële en gepolijste boodschappen voelt de TNT-stijl aan als een verademing.

De reden waarom TNT langer blijft hangen dan langere speeches heeft een psychologische achtergrond. De aandachtspanne van mensen is in de afgelopen decennia flink verkort. Volgens recent onderzoek kunnen we ons nog maar acht seconden concentreren, dat is zelfs nog minder dan een goudvis. TNT mag dan onbehouwen ogen, maar het is relevant en eenvoudig verteerbaar.

4. De waarheid is minder relevant geworden

De waarheid is minder relevant geworden in de afgelopen decennia. Het paradigma van waarheid versus snelheid heeft ervoor gezorgd dat het nieuws om timing draait: wie de primeur brengt, wint. Hierdoor lijkt het acceptabel geworden om een halfbakken verhaal de wereld in te sturen, zonder dat je eerst de feiten controleert. Het verhaal kan evolueren in de tijd, omdat informatie en feiten constant veranderen. Het publiek heeft geaccepteerd dat snelheid het van de waarheid heeft gewonnen, waardoor het niet meer zo erg is als je jezelf tegenspreekt. Mensen onthouden dit toch niet of vinden het sowieso niet meer relevant.

Kort gezegd lijkt deze TNT-stijl op korte termijn dus aan te slaan, maar is het ook succesvol op de lange termijn? Wint Donald Trump inderdaad de verkiezingen en wordt hij de nieuwe president van Amerika? En wordt Kanye echt zijn opvolger, nu hij heeft geroepen dat hij zich in 2020 verkiesbaar stelt?

In mijn optiek helpt TNT beide mannen niet op weg naar het Oval Office. Het grote nadeel van deze communicatiestijl is dat het saai wordt na een poosje, ook al lijkt het nu gedurfd, brutaal en vermakelijk.

De Amerikaanse verkiezingen zijn nog ver weg voor een publiek met een aandachtspanne van acht seconden. Trump riskeert het om saai te worden, omdat mensen moe worden van zijn herhalingen over hoe populair en geliefd hij is. En ook al is de waarheid niet meer een van de belangrijkste criteria waarop mensen worden beoordeeld, als je jezelf maar vaak genoeg tegenspreekt, verlies je alle geloofwaardigheid.

TNT is een prima tactiek voor de korte termijn, maar als je gaat voor de lange termijn is het beter om de veilige route te kiezen. Er zijn namelijk genoeg kandidaten die staan te popelen om jouw plek in te nemen. De kans is groot dat zij minder controversieel zijn en daardoor betrouwbaarder overkomen. Het lijkt spannend, maar mensen houden uiteindelijk meestal niet van het nemen van risico’s. Het kan daarom zomaar gebeuren dat deze TNT hun eigen carrière opblaast.

Yvonne van Bokhoven
Senior Vice President Western Europe bij LEWIS

Yvonne is Senior Vice President en partner bij LEWIS, verantwoordelijk voor de kantoren in de regio West Europa. Ze heeft ruim 15 jaar ervaring in (digitale) PR, (crisis)communicatie, en voorlichting voor zowel B2B als B2C bedrijven. Ze heeft gewoond in Londen en Florence en woont nu al jaren in het zuiden van Nederland. Hiervoor werkte ze onder andere bij ING Groep. Yvonne is skifanaat, en liefhebber van muziekfestivals en goede wijn.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!