Wat is BeReal en waarom triggert ie?

Of we op enig moment BeReal ook zakelijk gaan gebruiken? Ik vraag het me af. Vooralsnog geniet ik van de hype.

15 juli 2022, 11:00 3056 x gelezen

Yes! Tussen al het socialemediageweld hebben we er weer een nieuwe distractor bij: BeReal. En dit keer eentje die je nog dwangmatiger het platform opduwt: één keer per dag krijg je een melding om direct een foto te maken van wat je op dat moment doet.

En dat wordt beloond. Want áls je dat doet, krijg jij een inkijkje in het leven van je vrienden, familie of andere BeReal contacten.

Maar wat is het nut?

Generatie Z, jongeren geboren tussen eind jaren 90 en halverwege de jaren 10, omarmt het als een platform waar je selectief kunt kiezen wat je met wie deelt, waar je van reclames af bent en… waar je het echte leven ziet. Want je hebt geen tijd om je in je mooie pak te hijsen, je make-up bij te werken of een hotspot uit te kiezen. Het kan zomaar zijn dat je op de wc zit als de melding binnenkomt. Of je zit net in een vergadering, staat in de file of schrobt net de douchebak eens even goed uit. Kortom, het leven.

Doodvermoeiend

Dat laatste triggert. Want de plaatjes op met name Instagram die we voorgeschoteld krijgen, staan steeds verder van de werkelijkheid af. Zeker de zogenaamde influencers doen alsof het normaal is om de hele dag mooi, succesvol, grappig en geliefd te zijn en ook nog eens altijd op interessante plekken te bivakkeren. Eigenlijk doodvermoeiend.

Wie dat ook nog altijd prachtig persifleert, is Celeste Barber. Kijk maar eens een filmpje van haar. Of wat dacht je van bewerkte foto’s op Tinder. Wedden dat er vele gebruikers verbaasd kijken naar hun date, die er echt anders uitzag op de profielfoto? Om nog maar te zwijgen over het bizarre verhaal van Zilla van den Born. Al in 2014 had zij door hoe je de boel behoorlijk kunt foppen.

Vertrouwen kweken

Over die echtheid gaat het steeds vaker. In mijn Masterclass Vloggen (22 juli voorlopig de laatste #justsaying) is authenticiteit ook de rode draad. Niet voor niets. Je laat je niet zien omdat je er zo goed uit ziet, of omdat je toevallig op een klif staat. Je laat van je horen omdat je iets te bieden hebt. Van mens tot mens. Jouw business gaat de ander verder helpen. Of, je laat de meerwaarde van je organisatie zien.

Vertrouwen kweken, daar gaat het om.

En dat krijg je als je iemand ziet die je in het echte leven ook zomaar tegen het lijf zou kunnen lopen. Je zoekt naar herkenning, veiligheid en een bepaalde mate van gelijkgestemdheid. Houd dat in je achterhoofd als je met foto’s of video’s je marketing een boost geeft. Je hoeft je dus niet druk te maken over die buitenkant.

Jezelf zijn is perfect.

Zakelijk BeRealen?

Wees niet bang dat jouw posts op BeReals moeten lijken. Niemand zit te wachten op een onderkin, een bezweet sportlijf of jouw pauze op een vieze Raststätte. Maar een zakelijke en professionele setting hoeft ook niet altijd onder het systeemplafond te zijn. Net zomin als een mantelpakje of driedelig grijs een vereiste is. Juist het toegankelijke maakt je echt. Vind daar je eigen modus in.

Of we op enig moment BeReal ook zakelijk gaan gebruiken? Ik vraag het me af. Vooralsnog zie ik weinig commerciële kansen. De data verkopen, productplacement, adverteren of de gebruikers opschalen en het platform dan verkopen, het zou kunnen, al druist dat tegen het hele concept in. En, mocht het zakelijk ingezet worden, dan haast generatie Z zich weer van het podium. Dat hebben we al met meerder platforms zien gebeuren.

Vooralsnog geniet ik van de hype, met name omdat ik echte foto’s zie. Een verademing na alle fotoshop, filters en andere beeldmanipulaties. Zou het dan toch nog allemaal goed komen op de sociale media?

Saskia van der Hilst-Tilmans
Community Manager bij SimplySas

Bouwjaar '75 - moeder van drie - harde werker bij SimplySas - helpt organisaties hun online aanwezigheid te verbeteren - geeft ook Masterclasses Vloggen - houdt van hardlopen en tennis - fotografie, lezen en Elvis - Sushi en Sancerre - en verslaafd aan sociale media en iPhone.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!