Wat is de ROI van je marketingwebinar?
Een goed webinar garandeert een efficiënte en snelle conversie van lead naar klant. In Amerika zijn webinars zelfs het ‘number 1‘-marketinginstrument voor lead scoring (pdf). Dat marketingwebinars een hoge ROI hebben, is inmiddels ook een bewezen feit. Helaas zie ik dat het meten van de ROI in Nederland vaak achterwege wordt gelaten bij marketingwebinars. Hoofdreden hiervoor is dat men het vooral lastig vindt om dit te berekenen of “geen tijd” heeft. Zonde, want inzicht krijgen in je bereikte resultaten is belangrijk om erop voort te bouwen. Gelukkig kun je de ROI van je marketingwebinar gemakkelijker bepalen en verbeteren dan je denkt.
1. Webinar-leads geven een hoge ROI
Webinardeelnemers bevinden zich als lead meestal verderop in de salesfunnel. Zij hebben een specifieke vraag en zijn op zoek naar een antwoord. Webinars bieden een uitkomst en motiveren deelnemers daarnaast vaak tot het ondernemen van één (85 procent) of meerdere (60 procent) vervolgacties.
Klik op bovenstaande grafiek voor een grotere weergave
Vaak gaan zij op zoek naar informatie over de organisatie achter het product. Daarnaast zijn deelnemers veelal enthousiast over het webinar en sturen ze deze door aan collega’s. Ook ik ervaar dat ondemand-opnames veel worden bekeken. Het beschikbaar stellen van deze content is dan ook een must. Het levert een grote en eenvoudige bijdrage aan je ROI!
Verder blijkt dat ‘slechts’ 4 procent meteen over gaat tot een aankoop. Op de lange termijn neemt de waarde van webinar-leads verder toe. Onderzoek laat zien dat 75 procent van de webinardeelnemers binnen 2 jaar een aankoop doet.
2. Snel en precies je ROI berekenen
Aan de hand van doelstellingen bereken je de ROI van je marketingwebinar het nauwkeurigst. Maak hierbij onderscheid tussen kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen.
Klik op bovenstaande grafiek voor een grotere weergave
Bovenstaande grafiek laat zien dat veel organisaties vooral kijken naar kwantitatieve doelstellingen. Deze cijfers zijn vaak eenvoudig te verzamelen en te interpreteren. Bijvoorbeeld uit de webinarrapportage en het CRM-systeem. Raadpleeg deze in ieder geval voor een snel inzicht in de resultaten, zoals hierboven.
Kwalitatieve doelstellingen daarentegen, zijn vaak niet direct inzichtelijk. Denk aan het positioneren als thought leader of het vergroten van je naamsbekendheid. Dit zijn langetermijndoelstellingen. Hierbij is het webinar een onderdeel van de marketingmix die wordt ingezet om het doel te bereiken. Maak regelmatig gebruik van een enquête of een klanttevredenheidsonderzoek om te weten hoe je ervoor staat.
3. Verbeter je ROI: meer is altijd beter
Organisaties die meer webinars organiseren, genereren meer gekwalificeerde leads. Onderzoek van Marketingprofs (pdf) toont deze duidelijke trend:
- ≤2 webinars: 26 procent ziet positief effect;
- 3-5 webinar: 44 procent ziet positief effect;
- ≥6 webinars: 59 procent ziet positief effect.
Gelukkig geven Nederlandse organisaties gehoor aan deze ontwikkeling. Het is een feit dat steeds meer organisaties steeds vaker webinars organiseren. Waarschijnlijk zien zij ook in dat de investering in een webinar zich ruimschoots terugverdient.
Meet jij de ROI van de marketing webinar al en zo ja, hoe?
Hoi Olaf,
Goed stuk, met plezier gelezen.
Volgens mij begint het met het stellen van duidelijke doelen, om vervolgens te meten in welke mate je die doelen bereikt hebt en daarna weer bij te kunnen sturen. Als je dat op de juiste manier doet, is die stijging in positief effect na meerdere webinars ook goed te verklaren.
Helaas vinden sommige marketeers het eng om doelen te stellen, omdat ze daar dan ook op afgerekend kunnen worden. Liever pronken ze met “kijk mij eens nieuwe mogelijkheden toepassen”, zonder concreet te worden op wat het oplevert. Je zag dat verschijnsel ook bij de opkomst van social media.
Echter; op weg naar volwassenheid van een relatief nieuw medium, wordt ROI steeds belangrijker.