Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?
De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2018 ingevoerd. De informatie over deze AVG (of in het Engels GDPR) vloog ons om de oren. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van AVG op het media- en reclamevak.
Richard van Schaik adviseert over alle aspecten van intellectueel eigendom, waaronder handelsmerken, ongeautoriseerde nevenimport en auteursrechten. Hij is gespecialiseerd in wetgeving over gegevensbescherming. Richard leidt het Nederlandse Data Protection-team dat klanten uit vele bedrijfssectoren, zoals het bankwezen, IT, telecom en reclame, adviseert. Hij heeft ruime ervaring met nationale en internationale gegevensbeschermingsaudits, overdrachtsovereenkomsten (buiten de EU), goedkeuringen, e-mail- en internetbeleid, gegevensbeveiliging en geeft advies over nalevingsproblemen.
Daarnaast heeft Van Schaik specifieke ervaring met reclamerecht. Hij heeft vele belangrijke beslissingen genomen en is betrokken geweest bij een groot aantal procesprocedures op elk niveau van de rechtbank in Nederland en bij de Reclame Code Commissie.
“Door op een leuke manier om toestemming te vragen kun je ook sympathie winnen”
De stress nam in april en mei behoorlijk toe bij het Nederlandse bedrijfsleven: “In de aanloopfase werd er door een groot aantal bedrijven in kaart gebracht wat voor data ze in huis hebben. ‘Welke data heb ik? Waar gaat dat naartoe? Wie heeft toegang tot die data? Welke functie heeft die data en wat doe ik ermee?’ Dat soort vragen werden beantwoord en daar moest ook een juridische grondslag voor gevonden worden.”
GDPR-compliant
We zoomen in op de media- en reclamewereld. Weet men in die sector inmiddels van de hoed en de rand wat AVG betreft? “De grote adverteerders en grote uitgevers weten wel hoe het in elkaar steekt. Of ze dan compliant zijn is dan weer een ander verhaal, maar ze weten echt wel hoe het moet. Kijk naar een gemiddelde website en je ziet uitgebreide statements en uitgebreide verhalen hoe ze met persoonsgegevens omgaan.”
“Het is vaak de angst dat AVG een belemmering is voor merken en marketeers: als we de consument echt om toestemming moeten vragen, haakt hij of zij af. Maar dat is vaak niet zo. Als je op een goede en leuke manier om toestemming vraagt, kun je daar ook sympathie mee winnen.”
Handhaving: hoe werkt dat?
“Het is nog vrij rustig op het gebied van handhaving. In Europa zijn inmiddels twee boetes uitgedeeld, dus dat valt ook nog mee. Hier zijn alleen een paar speldenprikken uitgedeeld. De Nederlandse toezichthouder heeft aan dertig organisaties uit verschillende industrieën gevraagd of ze willen laten zien hoe ze persoonsgegevens hebben verwerkt. Daarnaast werden er waarschuwingen uitgedeeld omdat er nog geen privacy-officer werd aangesteld.”
“In Europa zijn inmiddels twee boetes uitgedeeld, dat valt dus nog mee”
“De Nederlandse toezichthouder lijkt een capiciteitsprobleem te hebben om de handhaving goed uit te voeren. Dat geldt niet voor andere Europese landen, zoals Duitsland, waar streng wordt gecontroleerd. Als internationale organisatie kun je niet zomaar achterover gaan leunen. De Franse, Duitse en Italiaanse toezichthouders zijn erg streng, dus als je internationaal opereert of internationale campagnes wil uitzetten, dan is het belangrijk dat je rekening houdt met de wetgeving.”
Innovatief met AVG
Op het gebied van Digital Out-of-Home en spraakgestuurde technologie gaan we de komende tijd flinke stappen zetten. “De AVG-wet is ook voor die innovatieve ontwikkelingen van belang. De wetgeving loopt per definitie achter, zeker in deze technische wereld waarin het zo snel gaat. (…) Het is een grote uitdaging om alle partijen met allemaal een eigen agenda bij elkaar te brengen. De markt is het meest gebaat bij een heldere wet -en regelgeving.”